Werkgevers/
Werknemers
Een man met een rugzak loopt langs de glazen gevel van restaurant 10Tables in een rood bakstenen gebouw op Strijp-S in Eindhoven.
Werk en carriere4 min lezen

Chef-kok van Eindhovens toprestaurant op straat gezet na greep uit fooienpot

De chef-kok van het luxe restaurant 10Tables in Eindhoven is eind februari op staande voet ontslagen omdat hij geld uit de fooienpot had gepakt. De twee eigenaren van het restaurant zeggen dat zij het vertrouwen in de kok kwijt zijn.


Foto boven artikel: restaurant 10Tables op Strijp-S in Eindhoven © ED

10Tables behoort tot de top van restaurants in Eindhoven, zo schrijft het ED. Onder leiding van de ontslagen chef verdiende de jonge zaak vorig jaar een plek in de Lekker500, de lijst met de 500 beste restaurants van Nederland.

Maar tijdens een rechtszaak afgelopen week werd duidelijk dat de sfeer in de keuken van 10Tables al langer om te snijden was. De chef-kok was opvliegend. „Iedereen weet van televisieprogramma’s zoals Herrie in de Keuken dat spanningen in de keuken kunnen oplopen. De vlam kan weleens in de pan slaan”, zei zijn jurist Siska Holwerda tegen de rechter. De kok zat daarom in een verbetertraject.

Baan op vacaturesite

Desondanks ontdekte hij op zaterdag 21 februari dat zijn baan al op een vacaturesite stond. De kok verzorgde die avond toch nog gewoon het diner en verdiende een mooie fooi van 40 euro.

Het geld stopte hij in het pepervaatje dat bij 10Tables dient als fooienpot. Maar op camerabeelden is ook te zien dat hij er even later weer 20 euro uithaalt.

De kok zegt dat hij het briefje van 20 euro pakte als voorlopige vergoeding voor de kleine boodschappen die hij bij Albert Heijn had gedaan voor het restaurant. Voor de boodschappen plus een blikje Red Bull voor hemzelf moest hij 14,95 euro afrekenen.

Maar bij de restauranteigenaren gaat dat er niet in. Zo was het AH-bonnetje er toen nog niet. En bovendien had het restaurant genoeg andere en eenvoudigere manieren om een snelle boodschap te betalen. Er is een pinpas voor het personeel en desnoods is er een declaratieformulier, legde restaurantbaas Niek Verwold uit aan de rechter.

Juridische strijd over ontslag op staande voet

De kok met een aflopend tijdelijk contract denkt dat er een stok is gezocht om hem buiten te werken. Hij eist een schadevergoeding van afgerond ruim 30.000 euro. „We hebben iets moois opgebouwd. Het doet me pijn dat het zo eindigt”, zei hij tegen de rechter.

Zijn jurist is ervan overtuigd dat ontslag op staande voet veel te ver gaat. Ze noemde andere opvallende voorbeelden, zoals een vakkenvuller van de Action die onterecht werd ontslagen omdat hij een plastic tasje van 3 eurocent had meegenomen zonder te betalen.

„Er is geld uit de fooienpot gestolen. Je pakt geld van collega’s die daar ook hard voor hebben gewerkt. Het is zonneklaar dat dat niet de bedoeling is”, zei advocaat Luc Delahaye van 10Tables tegen de rechter. Hij somde diverse andere vergelijkbare zaken op waarin ontslag op staande voet na een kleine diefstal wel overeind bleef. Hij noemde de supermarktcassière die haar baan kwijtraakte omdat ze een statiegeldbonnetje van een klant verzilverde.

De rechter liet op verzoek van beide partijen doorschemeren dat hij het ontslag op staande voet niet zomaar terugdraait. „Dat is nog geen gelopen race”, zei hij.

Maar ook het voorlopige oordeel van de rechtbank leidde niet tot een schikking tussen werkgever en werknemer. Wanneer de rechter een knoop doorhakt, is nog niet bekend.


Afbeelding van de auteur

Mark Wijdeven

Mark Wijdeven is verslaggever voor het Eindhovens Dagblad, ook onderdeel van DPG Media.