:focal(906x229:907x230)&w=3840&q=75)
Zieke ambtenaar meldt zich na 3 jaar ziekteverlof via appje beter én wordt direct ontslagen: mag dat zomaar?
Na drie jaar thuiszitten met zware psychische klachten stuurt een Amsterdamse ambtenaar op een zaterdagmiddag plots een sms naar haar baas: ze is er weer. Maar als ze die maandag op kantoor verschijnt, wordt ze linea recta naar huis gestuurd. Later ontslaat de gemeente haar wegens onvoldoende perspectief op herstel. Mag dat zomaar?
De vrouw, die sinds 2017 in dienst is bij de gemeente, valt in 2021 langdurig uit met een depressie en PTSS, zo schrijft het AD. Ze komt op de wachtlijst terecht bij Sinai, een landelijk expertisecentrum voor traumaverwerking. Jarenlang werkt ze hard aan haar herstel.
Langdurige uitval door depressie en PTSS
In de zomer van 2024 begint het weer te kriebelen en stuurt ze haar leidinggevende een hoopgevend bericht: ze wil weer dolgraag aan de slag, en wel gelijk op maandag. Maar als ze die dag op kantoor verschijnt, wordt ze direct weggestuurd.
Volgens de bedrijfsarts en het UWV is ze nog steeds arbeidsongeschikt en zal ze waarschijnlijk niet binnen 26 weken herstellen. Daarom krijgt de gemeente toestemming van het UWV om haar uiteindelijk te ontslaan. De vrouw is het daar niet mee eens stapt naar de rechter om het ontslag terug te draaien.
Administratieve fout in rapport bedrijfsarts
Cruciaal in deze zaak is het advies van de bedrijfsarts. Die heeft een rapport opgesteld waarin inderdaad staat vermeld dat de vrouw écht nog niet kan werken. In dat rapport, waarin staat dat de vrouw ‘akkoord gaat met de verklaring’, wordt verwezen naar een spreekuur op 2 oktober. Op die datum is de vrouw alleen helemaal niet geweest. Later blijkt dat het om een administratieve fout gaat.
Voor de ambtenaar is het aanleiding om de aanval te openen. Ze doet aangifte tegen de arts wegens valsheid in geschrift en dient daarnaast tuchtklachten in. Volgens haar heeft de arts een onjuiste verklaring opgesteld. De arts zou vooraf niks met haar hebben besproken en haar niet hebben onderzocht.
De rechter kijkt in zijn beoordeling dwars door dat tumult heen. De arts heeft de vrouw namelijk wél gezien, al was dat in augustus, en zijn conclusie was toen duidelijk: re-integratie is niet mogelijk en lijkt voorlopig niet aan de orde. Dat de vrouw zichzelf later plots beter verklaart, verandert daar medisch gezien niets aan.
Tot dat punt lijkt de gemeente dus in het gelijk te staan.
Gemeente Amsterdam schendt herplaatsingsplicht
De zaak krijgt vervolgens een andere wending. Wie een werknemer wil ontslaan, moet namelijk aantonen dat er binnen de organisatie geen andere passende functie te vinden is.
In de rechtszaal stelt de gemeente Amsterdam dat er bij 1700 arbeidsplaatsen eigenlijk wel ergens een plek te vinden zou moeten zijn, zelfs voor iemand die grotendeels arbeidsongeschikt is.
Heeft de gemeente daadwerkelijk gezocht naar zo’n plek? Nee, zo blijkt. De rechter oordeelt dat de gemeente niet aan haar herplaatsingsplicht heeft voldaan.
Die plicht gaat verder dan een werknemer simpelweg wijzen op vacatures en hem of haar vervolgens laten meedingen met andere sollicitanten. Van een grote werkgever als de gemeente Amsterdam ‘mag een actievere en flexibelere houding worden verwacht’. Dat is hier niet gebeurd, concludeert de rechter.
Ontslag vernietigd en herstel van dienstverband
Het vonnis is daarom onverbiddelijk: het ontslag gaat de prullenbak in. De vrouw moet haar transitievergoeding weliswaar terugbetalen, maar krijgt haar baan én haar salaris met terugwerkende kracht terug.
De rechter verplicht de gemeente niet om de vrouw meteen weer toe te laten op de werkvloer. Eerst zal er, zo staat in het woensdag gepubliceerde vonnis, ‘in overleg’ moeten worden gekeken naar een passend re-integratietraject.
Deze artikelen vind je ongetwijfeld ook interessant:
Privacy op de werkvloer: wat mag je werkgever wel en niet controleren?
Heb je recht op inzage in je personeelsdossier (en mag je werkgever daarin alles opnemen)?
