Werkgevers/
Werknemers
Een close-up van mensen die proosten met glazen bier gecombineerd met het zilveren logo van Tesla op een zwarte ondergrond.
Werk en carriere4 min lezen

‘Piemels uit de broek!’, Tesla Amsterdam grijpt in na beruchte borrel, maar dat mag niet zomaar

Zomaar ‘piemels uit de broek!’ roepen tijdens een groepsfoto op een werkborrel is dom, maar geen reden voor ontslag op staande voet. Dat oordeelt de rechter in een zaak tegen techgigant Tesla. De Amsterdamse vestiging van het miljardenbedrijf wordt keihard teruggefloten en moet de ordinaire flapuit weer toelaten op kantoor.


Het draait om een 40-jarige man die sinds 2021 bij Tesla in Amsterdam werkt, schrijft het AD. Hij heeft hier al een jaar of vijf een voorbeeldfunctie. Zo begeleidt hij jonge collega’s en is hij vicevoorzitter van de ondernemingsraad.

Tijdens een vrijdagmiddagborrel in een plaatselijk café gaat hij echter flink de mist in. Als er een groepsfoto met zo’n twintig collega’s wordt gemaakt, roept hij lachend ‘piemels uit de broek!’.

Zelf noemt hij het later een grapje, een verwijzing naar een bekende internetmeme. Even later legt hij op diezelfde borrel een hand op de schouder van een jongere, vrouwelijke collega en vraagt hij wie van de mannen aan tafel zij ‘het meest aantrekkelijk vindt’.

‘Ongepast gedrag’

Voor Tesla is de maat direct vol. De multinational hanteert een strikte gedragscode en schorst hem wegens ‘ongepast gedrag’. In de huisregels staat duidelijk: ‘We tolereren geen discriminatie, intimidatie of enige vorm van mishandeling van medewerkers op de werkplek of in werkgerelateerde situaties.’

Ook oordeelt Tesla dat de man onprofessioneel veel heeft gedronken. Een maand later volgt ontslag. Zijn acties waren ‘onaanvaardbaar en onverdraaglijk’, stelt het bedrijf in de ontslagbrief. ‘Je hebt je spijt betuigd als collega’s zich ongemakkelijk hebben gevoeld, je excuses aangeboden en benadrukt dat dit incident niet kenmerkend is voor jouw karakter.’

Zwartgelakte documenten

In de Amsterdamse rechtszaal blijft er van die harde Amerikaanse bedrijfscultuur weinig over. De rechter oordeelt dat het gedrag van de man weliswaar ‘irritant en tot ongemak leidend’ was, maar absoluut niet grensoverschrijdend genoeg om hem zonder waarschuwing of sanctie op straat te zetten.

Daarbij maakt de rechter ook gehakt van het zogenaamde ‘interne onderzoek’. De personeelsafdeling van Tesla kwam op de proppen met anonieme en deels zwartgelakte documenten.

In plaats van letterlijke getuigenverklaringen, waren er slechts summiere samenvattingen waaruit niet eens bleek dat meerdere mensen hem ‘seriously intoxicated’ noemden. Het bewijs rammelt kortgezegd aan alle kanten.

Iets in drankje gedaan

Tesla wierp in de rechtszaal nog tegen dat de werknemer, die een voorbeeldfunctie zou hebben, zijn gedrag probeerde te bagatelliseren, onder meer met de suggestie dat iemand iets in zijn drankje had gedaan. Ook zou hij schikkingsvoorstellen hebben geweigerd en meer dan 150.000 euro eisen.

Dat doet er voor de rechter niet toe. Een strakke bedrijfscultuur is geen vrijbrief om werknemers vogelvrij te verklaren. ‘Zerotolerancebeleid is geen doel op zich’, oordeelt de rechter onverbiddelijk in het vrijdag gepubliceerde vonnis. Zelfs in de eigen regels van Tesla staat dat ontslag een allerlaatste redmiddel is.

Onrust op werkvloer

De conclusie is volgens de rechter heel simpel: de man had nooit ontslagen mogen worden. Tesla moet met terugwerkende kracht zijn salaris van zo’n 4000 euro per maand doorbetalen, plus een strafheffing van 25 procent.

Belangrijker nog: het bedrijf moet binnen veertien dagen de deuren weer openen voor de man die ze koste wat het kost wilden lozen. En de verwachte ongemakkelijke sfeer op kantoor dient Tesla zelf maar op te lossen.

‘Voor zover er onrust op de werkvloer is te verwachten door de terugkeer, is het aan Tesla, die hem immers ten onrechte heeft geschorst en ontslagen, om die terugkeer in goede banen te leiden, zoals een goed werkgever betaamt.’


Afbeelding van de auteur

Sebastiaan Quekel

Sebastiaan Quekel werkt als journalist voor het Algemeen Dagblad, net als Intermediair deel van DPG Media.