:focal(376x417:377x418)&w=3840&q=75)
‘Get rid of him!’: Philips betaalt de hoofdprijs na kille e-mails over zieke leidinggevende, die 20 keer solliciteerde
Niet helpen bij re-integratie, maar proberen om hem zo snel mogelijk te lozen. Philips moet een voormalig leidinggevende bijna 70.000 euro betalen na een pijnlijke uitglijder bij de rechter.
De Eindhovense techreus dacht een dossier op te bouwen tegen de zieke leidinggevende, maar viel door de mand door interne e-mails waarin managers openlijk speculeren over zijn vertrek, zo schrijft het AD. ‘Het helpt onze zaak om van hem af te komen’, schreven ze aan elkaar.
David vs. Goliath
Het oogt als een klassiek David tegen Goliath-verhaal. De werknemer, in dienst sinds 2018 voor ruim 14.000 euro per maand, meldt zich in juni 2021 ziek. Waar een werkgever dan moet zorgen voor begeleiding en re-integratie, kiest Philips een andere route. Nog geen maand na de ziekmelding neemt het concern al iemand anders aan voor zijn functie. Voor onbepaalde tijd.
De situatie escaleert als de man probeert terug te keren. Terwijl de zieke werknemer erbij zit, deelt een manager tijdens een vergadering doodleuk mee dat zijn rol is vergeven en hij zijn team niet meer mag aansturen. Daarna weigert Philips hem de toegang tot overleggen. De man voelt aan alles dat er, zoals hij het zelf zegt, geen ‘fair playing field’ meer is, geen eerlijk speelveld.
Onzin, zegt de rechter
Uiteindelijk probeert Philips de man te ontslaan wegens ‘bedrijfseconomische redenen’. Het UWV weigert echter de aangevraagde ontslagvergunning, omdat er volgens de uitkeringsinstantie ‘geen herplaatsingsgesprek heeft plaatsgevonden’.
Philips stapt daarop naar de rechter met het verhaal dat de functie is ‘vervallen’ door economische omstandigheden. Maar dat is echt onzin, oordeelt de rechter nu. De plek van de leidinggevende was namelijk direct weer opgevuld.
Het échte venijn zit echter in de stukken die boven water komen. In e-mailverkeer tussen de manager en een collega gaat het niet over herstel, maar over ‘dossieropbouw’. Of, zoals ze het zelf in het Engels verwoorden: ‘It is helping our case to get rid of him’.
Onherstelbaar verstoord
Met die zin graaft Philips zijn eigen graf in de rechtszaal. De rechter is onverbiddelijk, noemt het handelen ‘ernstig verwijtbaar’ en stelt dat het concern zich ‘niet als goed werkgever gedragen’ heeft. Sterker nog: het bedrijf stuurde bewust aan op een vertrek en liet steken vallen bij de herplaatsing. De arbeidsverhouding is hierdoor ‘onherstelbaar verstoord’.
De rechter verwacht dat Philips in gesprek gaat met een leidinggevende om ambities in kaart te brengen, hem actief begeleidt en belemmeringen voor een nieuwe functie wegneemt. Dat gebeurde niet. De man solliciteerde op twintig functies, maar werd nergens aangenomen. Volgens hem deed het bestuur er sinds zijn ziekmelding alles aan om hem buiten de deur te houden. De rechter gaat daarin mee.
Bonussen krijgt hij niet
De rekening voor dit machtsspel is fors. Philips moet niet alleen een ‘transitievergoeding’ van ruim 39.000 euro aftikken, maar krijgt ook een boete in de vorm van een billijke vergoeding van 30.000 euro.
Toch komt de werknemer niet overal mee weg. Zo eiste hij tonnen aan achterstallige bonussen en aandelenpakketten, omdat hij vreest geen nieuwe baan op vergelijkbaar niveau te vinden, met als uitleg dat hij de afgelopen jaren geen relevante projecten heeft gedraaid.
Ook vindt hij dat hij recht heeft op winstuitkering. Daar gaat de rechter niet in mee. Wie jarenlang ziek is, draagt niet bij aan de bedrijfsresultaten en heeft dus geen recht op de winst, klinkt het.
Benieuwd naar meer soortgelijke artikelen, lees dan hier verder:
Hoge Raad: 13 jaar als uitzendkracht bij zelfde bedrijf werken is te lang
Werknemers overtreden concurrentiebeding: de rol van 'tegenstrijdig belang'
