
Ik ben het overal na drie maanden zat
Starter Stephen is al vier keer van baan gewisseld; hij heeft er steeds na een paar maanden al genoeg van. Els Ackerman geeft advies.
VRAAG
Beste Els,
Ik ben sinds mijn afstuderen in 2013 al vier keer van baan gewisseld en nog heb ik het gevoel dat dit het niet is. Daarbij komt ook dat ik niet goed weet wat ik precies wil, ondanks de studie technische bedrijfskunde.
Ondertussen heb ik gewerkt als commercieel medewerker, junior inspecteur en adviseur. Ik heb wel gemerkt dat ik het veranderen van baan niet erg vond, maar juist een verademing. Het gevoel van een nieuwe start stimuleert me, maar na een maand of drie begint dat sterk weg te vallen.
De aanbieding van het bedrijf waar ik nu twee maanden werk, heb ik uit nood geaccepteerd omdat ik zonder werk zat. Ik doe hier werkzaamheden onder mijn niveau in een bedrijfstak waar totaal mijn interesse niet ligt, en mijn motivatie vliegt het raam uit. Nog drie maanden te gaan en dan is het contract afgelopen. Ik blijf dus nooit lang bij een bedrijf, maar ik wil gaten in mijn cv voorkomen. Wat moet ik doen?
Stephen
ANTWOORD
Beste Stephen,
Je bent iets aan het doen wat prima is voor de eerste jaren van je loopbaan: bij verschillende bedrijven in allerlei functies ervaring opdoen. Je hebt gemerkt dat je het prettig vindt om van baan te veranderen, maar ook dat werk onder je niveau snel tot verveling leidt.
Je zit nu in een functie die onder je niveau is en bovendien in een sector die je niet interesseert. Die heb je aangenomen omdat je bang was voor een gat in je cv. Hoezo bang? Een gat in je cv is echt geen levensbedreigende ziekte, maar een periode waarin je andere dingen doet dan werken. Sommige recruiters focussen op dat soort gaten, maar als je kunt uitleggen wat je in die tijd deed, is er weinig aan de hand.
Natuurlijk bestaan er 'lastige' gaten in een cv. Iemand die in de gevangenis heeft gezeten of opgenomen was in een psychiatrisch ziekenhuis, merkt dat hij daarna niet gemakkelijk aan de slag komt. Daar is vaak extra begeleiding voor nodig, en een werkgever die niet bevooroordeeld is. Een jaar rondreizen in exotische delen van de wereld of moeder worden en daarna vrijwilligerswerk doen wordt ook een 'gat' genoemd, maar geeft intensieve ervaringen die kunnen meetellen bij de volgende stap in de loopbaan.
Dit soort gaten zijn bij jou niet aan de orde. Je zit goed qua opleiding en leeftijd blijkbaar, want je solliciteert en je wordt aangenomen. Eigenlijk wil ik je aanraden wat kritischer naar die banen te kijken: als je een baan aanneemt alleen omdat ze jou willen hebben, vraag dan eens aan jezelf wat je daar te zoeken hebt. Misschien is het ook een idee om via een detacheringsbedrijf te gaan werken. Zo'n bedrijf neemt jou in dienst en detacheert je vervolgens voor bepaalde tijd bij een werkgever. Zo krijg je geen gaten in je cv, maar wel veel werkervaring.
Zoek een detacheringsbedrijf dat in jouw sector werkzaam is. Maak duidelijk dat je meer ervaring wilt opdoen en dat je bereid bent je verder te ontwikkelen. Juist door die ervaring kom je op een punt dat je echt weet wat je wilt.
Els
Reageer: heb je zelf ontdekt wat je wilde door te werken via een detacheringsbureau?
Heb je zelf een loopbaanvraag, stuur Els dan een e-mail.
