
Verdien ik wel genoeg? Winkelmanager, 2.300 euro bruto (37 uur)
Winkelmanager Alex (41) heeft in de negen jaar bij zijn huidige werkgever werkt nog nooit een salarisverhoging gehad. Wat kan hij doen?
Al negen jaar worden Alex' functioneringsgesprekken afgesloten met dezelfde boodschap: 'Niemand krijgt een hoger salaris, jij dus ook niet.' Alex werkt bij een middelgrote kledingzaak. Niet bepaald een sector waarin het de laatste jaren makkelijk gaat. Dat merkt Alex ook. Maar het leven wordt ook duurder, dus het is vervelend dat zijn salaris niet stijgt. Bovendien heeft hij een boel verantwoordelijkheden voor het bedrag dat hij verdient. Want voor 2.300 euro bruto per maand runt Alex een winkel van ruim 250 vierkante meter oppervlak. Hij stuurt vijf medewerkers aan, is verantwoordelijk voor de administratie en de presentatie van de kleding en merchandise.
Soms als Alex zijn verkooptargets haalt, dan krijgt hij een bonus. Ook krijgt hij korting op kleding uit de winkel. Dat zijn altijd leuke extra's geweest. Maar na negen jaar zonder enige vorm van loonsverhoging is de houdbaarheidsdatum van deze zoethoudertjes wel verstreken. Wat te doen?
CAO Fashion, Sport & Lifestyle
Jacco van den Berg, Van den Berg Training & Advies: 'Je werkt al negen jaar voor hetzelfde salaris en recent kregen jij en jouw collega's wederom te horen dat er dit jaar geen salarisverhoging in zit. Hopelijk is je salaris de afgelopen jaren wel gecompenseerd voor de inflatie, anders is 2017 jouw tiende jaar met koopkrachtverlies.
Het salaris van een storemanager is sterk afhankelijk van de winkel. De storemanager van een zelfstandige speciaalzaak zal substantieel minder verdienen dan zijn collega die actief is voor een keten. Jouw salaris mag hoger liggen. Je bent ervaren, stuurt medewerkers aan en bent verantwoordelijk voor de administratie. In de CAO Fashion, Sport & Lifestyle kun je per schaal de maximumsalarissen zien, en die zijn niet ruim. Ook voert menig detaillist al jaren een overlevingsstrijd, en misschien wíl jouw werkgever jou wel meer betalen, maar kan het bedrijfseconomisch niet.
In deze cao zijn ook de functiebeschrijving en salaristabellen opgenomen. Volgens mij ben je functiegroep F of G ingeschaald en met de salaristabel en loonstrook in de hand kun je zien waar je recht op hebt en of je al aan het einde van jouw loonschaal zit. Als je het met de inschaling oneens bent, kun je in bezwaar gaan. Ook dat staat in de cao beschreven.
Mijn advies is met de cao in de hand te onderzoeken waar je recht op hebt. Dan kun je meteen ook lezen dat tijdens de looptijd van de cao op 1 januari 2017, 1 januari 2018 en 1 juli 2018 de schaallonen en de lonen van de medewerkers die het nieuwe maximum van hun schaal nog niet hebben bereikt, worden verhoogd met het percentage waarmee het wettelijk minimumloon wordt verhoogd.'
Onacceptabel
Ron Peters, FNV: 'Je schrijft dat je al vele jaren voor hetzelfde salaris werkt. Dat kan kloppen omdat je als vestigingsleider in de detailhandel, mode en sportartikelen valt onder de cao die tegenwoordig CAO Fashion, Sport & Lifestyle heet. Onder deze cao valt personeel van modewinkels, schoenenwinkels, winkels in sportartikelen en winkels in woninginrichting. In deze cao is al jaren geen sprake meer van loonsverhogingen voor werknemers die met hun beloning op of boven het maximum zitten van de loonschaal waarin hun functie is ingedeeld. Geen individuele loonsverhoging uiteraard, maar ook geen collectieve loonsverhoging via de cao. En dat laatste is anders dan in de meeste andere cao's het geval is. In de functie-indeling in deze cao denk ik dat jouw functie met het geldende Handboek Functie-indeling moet worden ingedeeld in maximaal schaal F, in de functiefamilie Verkoopleiding.
Kijk zelf ook nog eens in deze cao bij deze functiefamilie en eventueel ook bij andere functiefamilies om te zien waar volgens jou je functie moet worden ingedeeld. Als je denkt dat je te laag bent ingedeeld, kaart dat dan bij je werkgever aan. De cao kent ook een beroepsprocedure voor werknemers die het oneens zijn met hun functie-indeling en het loon dat daarmee gepaard gaat.
Het maximum van schaal F bedraagt in juli 2016 bij een 38-urige werkweek in de winkels in de mode, verf en woninginrichting 2.367,50 euro bruto per maand. Bij 37 uur per week kom je dus ongeveer uit op de 2.300 euro per maand die jij verdient. Als je in een schoenenwinkel of een winkel van sportartikelen werkt, is het maximum nog een stukje lager, namelijk 2.075,83 euro per maand bij 38 uur per week. Daar zit jij dan dus met je maandloon ruim boven.
Ik denk dat je werkgever zich dus wel aan de cao houdt. Maar de FNV vindt het natuurlijk onacceptabel dat werknemers jarenlang geen enkele loonsverhoging krijgen, terwijl het leven wel duurder wordt en werknemers er in koopkracht op achteruit gaan. Mede om deze reden wordt deze cao al lang niet meer ondertekend door de FNV.
Je zou eens kunnen bekijken waar je met jouw ervaring in andere sectoren terecht zou kunnen komen en welke beloning daar bij hoort. Maar het is bekend dat de lonen in de hele detailhandel, waar de werkgelegenheid sowieso onder druk staat, op zijn zachtst gezegd niet hoog zijn. Overigens lees ik dat je bovenop je vaste loon ook een bonus kunt verdienen bij het behalen van targets. De vraag is dan natuurlijk hoe hoog die bonus is en hoe realistisch de kans is dat je de gestelde targets behaalt.'
Zwaardere functie
Hans van der Spek, Berenschot: 'Jij valt onder een cao en in deze cao zijn functies gekoppeld aan salarisschalen. Of iemand die onder een cao valt wel of geen salarisverhoging krijgt, wordt in principe niet bepaald door de individuele werkgever. Zolang je qua salaris nog niet aan het maximumbedrag zit dat bij jouw functie hoort, kun je aanspraak maken op een verhoging conform de spelregels in de cao. Overigens is het binnen de cao aan jouw werkgever toegestaan om meer te betalen dan de cao voorschrijft. Ik kan me echter voorstellen dat je werkgever daar op bedrijfseconomische grond geen mogelijkheid toe ziet.
Je schiet er misschien weinig mee op, maar het is goed om te beseffen dat er heel veel mensen in een soortgelijke situatie verkeren. Het enige alternatief is zorgen dat je in aanmerking komt voor een zwaardere functie, bijvoorbeeld door een opleiding te doen. Het is dan wel verstandig om vooraf te checken of het maximum van de salarisschaal van deze zwaardere functie inderdaad boven je huidige salaris ligt. Dat voorkomt teleurstelling. Een ander alternatief is op zoek te gaan naar een baan in een andere sector, waar nog mogelijkheden zijn om je te ontwikkelen.
In elk geval hoop ik dat je met je team een prettige sfeer hebt weten te creëren en de gestelde targets weet te realiseren, zodat je aanspraak kunt maken op een bonus.'
Vul het Intermediair Salariskompas in en ontdek direct of jij wel genoeg verdient!
