Wel of geen tablet op school?

Wel of geen tablet op school?

Raak je als school achter als je geen tablets gebruikt? Een lerares en ICT-coördinator van een basisschool in Alkmaar vraagt het zich af.

Als kleine school in een achterstandswijk heb je vaak niet genoeg geld om tablets voor de hele school aan te schaffen. Meestal komt het aan op eigen bijdragen, schrijft ze. Zo kwam er voor iedere groep een smartboard en voor kleutergroepen een touchscreen. Toch heeft ze het idee dat ze achterlopen als school, ook omdat de leraren nog maar beginners zijn op het gebied.

Richt je op basisvaardigheden

De reacties op Onderwijs 2.0 zijn talrijk. Scholen moeten er alert op zijn dat er commerciële belangen zijn om tablets te gebruiken. Daarnaast krijgt ze het advies zich vooral te richten op de basisvaardigheden van kinderen: taal, rekenen, huiswerk maken, organiseren.

Liever individuele werkplekken

Overigens vindt niet iedereen het aanschaffen van smartboards als een soort eerste digitale levensbehoefte verstandig. ‘Schaf liever eerst zo veel mogelijk individuele werkplekken aan, want daar moet de werkdrukvermindering en kwaliteitsverbetering in het onderwijs vandaan komen. Liever 6 nieuwe pc's of notebooks dan 1 nieuw smartboard.’

Elementen in balans

Ook de 4inbalans theorie wordt van stal gehaald. ICT bestaat uit vier elementen: visie van de schoolleiding, deskundigheid, leermiddelen en infrastructuur. Eerst moet de school een visie hebben, daarna kan hardware worden aangeschaft. Met deskundigheid van docenten en de toepassing in leermiddelen moet daarbij ook rekening worden gehouden. Goed ICT-beleid is dan dat deze vier elementen in balans zijn.

Lees verder