Dit kun je als content marketeer van Scrabble leren

Dit kun je als content marketeer van Scrabble leren

Content marketeers kunnen veel inspiratie halen uit Scrabble. Hier zijn 5 tips om je op weg te helpen.

Het verband wordt gelegd door Deborah Bates op het iMedia Connection Blog. Overeenkomstige benodigdheden als een goede woordenschat, een proactieve houding en een beetje geluk liggen voor de hand. Bates beschrijft in vijf stappen hoe je als content marketeer inspiratie kunt halen uit het bordspel.

1. Het gaat allemaal om balans

Balans in Scrabble is essentieel. Met een gevarieerde verzameling letters tot je beschikking heb je de beste kansen; met enkel QXY op je rekje ben je nergens. Zo ook met content marketing. Zorg altijd voor een goede balans tussen woorden en beelden, serieuze en luchtige teksten, stock en flow content. Je moet mensen aanspreken in alle fases van hun oriëntatie op je product of dienst.

2. Zonder strategie geen steak

De geoefende scrabbelaar heeft vanaf het begin een tactiek in gedachten. Waar is de ruimte op het bord? Hoe verdeel ik mijn letters? Welke woorden bezorgen mij de hoogste score? Iets anders geformuleerd kan de content marketeer zich dezelfde vragen stellen. Welke kanalen heb ik tot mijn beschikking? Hoe krijg ik de juiste content bij mijn doelgroep? Welke content kan ik op dit moment het best inzetten?

3. Vooruit plannen is altijd een goed idee ...

... maar laat wel ruimte over voor onvoorziene omstandigheden. Als de zet van je tegenstander roet in het eten gooit voor het mooie plan dat je had bedacht, is het belangrijk om goed te kunnen improviseren. De gouden combinatie is die van een weldoordacht plan met het vermogen om dit snel en succesvol aan te passen.

4. Moed hebben loont

Voor zowel Scrabble als content marketing geldt dat moed een onbetaalbare kwaliteit is. Met dat QXY-rek heb je altijd nog de keuze: een oplossing vinden of in paniek raken. Voor de content marketeer geldt op dit gebied: ligt er een controversieel of riskant idee op tafel, maar geloof je dat het goud kan opleveren? Ga er dan voor!

5. De innovatieve denker wint

Dit laatste punt heeft eigenlijk geen uitleg meer nodig. De overeenkomsten tussen Srabble en content marketing zijn duidelijk. Zorg dat je de concurrent te slim af bent met innovatieve en onverwachte stappen. Wees niet die marketeer die het wiel maar opnieuw blijft uitvinden, maar denk 'out of the box'. Daarmee kom je een stuk verder dan die concurrent van je.

Lees het volledige artikel met (meer) uitleg over de tips op het iMedia Connection Blog.