Voor jezelf beginnen met de Steve Jobs-methode

Carien Karsten studeerde rechten en klinische psychologie en promoveerde op de trauma's van drugsverslaafde vrouwen. Met haar bureau StroomQ coacht ze gedreven professionals om hun prestatie en balans te optimaliseren.  Daarnaast publiceert zij over geluk, werkstress en ander psychisch ongemak, zoals piekeren. Haar werkwijze is kortdurend, nuchter en pragmatisch, gebaseerd op kennis en ervaring uit psychologie en organisaties.

Voor jezelf beginnen met de Steve Jobs-methode

Je hart volgen en een eigen bedrijf opzetten: doodeng. Toch doen, zegt coach Carien Karsten. Ze liet zich inspireren door Steve Jobs.

De kern van de Jobsmethode is simpel. Allereerst: go for it. Stort je met hart en ziel op je plannen, laat je inspireren door anderen maar ontwikkel wel een eigen stijl. En doe alles met liefde voor je klanten.

3 stappen richting je eigen onderneming

  1. Go for it. Verbind je met je droom, wees moedig en relativeer mogelijke bezwaren en obstakels.
  2. Laat je inspireren. Vaak ben je zo gegrepen door je eigen idee dat je niet meer wilt kijken naar wat anderen hebben gepresteerd. Misschien ben je bang voor de confrontatie, de ontdekking dat jouw idee helemaal niet zo uniek is. Zet die angst opzij en laat je inspireren door de successen van anderen. Kijk vervolgens wat je daarvan in je eigen producten kunt verwerken. Je wilt bijvoorbeeld een broodjeszaak beginnen. Ga dan niet alleen af op wat vrienden over je broodjes zeggen, maar ga lunchen bij de tien beste restaurants van Nederland. Analyseer hun kwaliteiten en manier van werken en neem daarvan over wat bij je past. Richten de topzaken zich bijvoorbeeld op een product, of bieden ze meer een concept aan? En, heel concreet: blijken ‘groenten uit eigen tuin' te scoren, zorg dan dat iemand met een moestuin jouw groenten levert.
  3. Trek je eigen plan. Laat je leiden door je eigen smaak in wat je overneemt van de toppers. Zoals Steve Jobs vaak ideeën van anderen kopieerde en die succesvol maakte door een mooier, meer sexy ontwerp. Hij zag het ontwerp als ‘de ziel' van een product. Probeer voor jezelf ook zo'n kerngedachte te formuleren, waarmee je een bekend idee kunt transformeren tot iets nieuws. Als jouw idee tegen de huidige trend in gaat, des te beter, dan ontwikkel je echt een eigen visie.
  4. Laten we eens kijken naar drie recente voorbeelden uit mijn praktijk.

    Fotograaf Miriam

    Miriam is pas afgestudeerd als fotograaf en werkt parttime als marketeer. In haar vrije tijd maakt ze portretfoto's van vriendinnen en hun kinderen. ‘Vraag er geld voor', zegt haar man. Maar Miriam twijfelt. Liever fotografeert ze mensen die zelden worden gefotografeerd, zoals mensen met een handicap. Dat is wat haar echt bezielt. Daar wil ze wel een eenmanszaak in beginnen. Ze voert gesprekken met topfotografen, die haar bijvoorbeeld kunnen adviseren hoe ze haar foto's het beste kan verspreiden: in een boek, via een tentoonstelling of via een liefdadigheidsdiner. Welke samenwerking heeft ze daarvoor nodig?

    De boerderij van Christiaan

    Christiaan adviseert hoe bedrijven hun risico's kunnen verzekeren en is daar zeer succesvol in. Toch zou hij liever voor zichzelf beginnen. Maar ja, de energie ontbreekt. Heeft hij dan geen dromen? Jawel, hij en zijn vriend hebben genoeg geld om een boerderij te kopen. Ze hebben er al een op het oog. Het terrein is groot genoeg om een paar huisjes neer te kunnen zetten en die te verhuren aan mensen die tot rust willen komen. Er is ook een mooie schuur voor yoga en meditatie. Ik vraag hem zijn droom precies te beschrijven. Bij ieder detail komt meer energie vrij. Voilà, alles wat nodig is om te beginnen. Hij bezoekt een aantal ondernemers die succesvol retraites organiseren, die hem inspireren om zijn ideeën op een originele manier aan te vullen: hij besluit ook meditatieve hobby's aan te bieden, zoals bijen houden op je balkon.

    Een eigen kledingzaak voor Lydeke

    Lydeke is eindredacteur bij een tijdschrift. Ze vindt het leuk, maar droomt van een eigen kledingzaak. Ze wilde die samen met een vriendin opzetten en zelf de kleding ontwerpen. Ze sprak al met mensen die voor haar kunnen produceren. Maar haar vriendin raakte burnout en zelf ging ze verhuizen omdat haar man een baan kreeg in een andere stad. Weg droom. Maar hoezo? De droom is niet weg, alleen de omstandigheden zijn veranderd. En praktische bezwaren moet je allereerst met sterke dromen te lijf gaan. Dromen waarvoor je bereid bent offers te brengen. Lydeke besloot intensiever samen te werken met haar producenten: ze maakte hen deeleigenaar en kon daardoor alsnog het risico spreiden.

    En wat als het niet lukt? Falen mag. Dat overkwam Steve Jobs ook met het bedrijf NeXT dat hij kort na zijn vertrek in 1985 bij Apple startte. Kort daarna gokte hij met de overname van een bedrijf in computer gestuurde animatiefilms, in een tijd dat er geen markt voor was. De film Toy Story maakte hem miljardair. Dat hij steeds opnieuw een stap voorwaarts zette had alles te maken met zijn motto: ‘Stay Hungry. Stay Foolish.'