Leasen of kopen: wat is voordeliger?

Is zelf een auto kopen en kilometers declareren niet veel goedkoper dan een leaseauto van de baas? Paul van der Kwast legt uit.

Vraag

Ik kan van mijn bedrijf een leaseauto krijgen waar ik ook privé in mag rijden. Maar is het niet voordeliger mijn eigen auto te gebruiken en de kilometers te declareren?

Pieter-Bas

Antwoord

Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren.

De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen. Bij de meeste auto's is dat 20 of 25 procent; bij een beperkt aantal superzuinige auto's is de bijtelling lager, namelijk 14 procent. Sommige werkgevers vragen daar bovenop een maandelijkse financiële bijdrage van leaserijders, bijvoorbeeld als werknemers een duurdere leaseauto willen dan waar zij - gezien hun functie -recht op hebben.

Wat betekent dat concreet? Stel dat je 30.000 kilometer per jaar rijdt, waarvan tweederde zakelijk. Je hebt een bruto jaarinkomen van 48.000 euro.

Leasen:
Je moet met dit salaris 42 procent belasting betalen over de bijtelling. Een geleaste Audi A3 1.6tdi met een nieuwprijs van 28.000 euro en een bijtelling van 20 procent kost je dan netto zo'n 200 euro per maand.

Kopen:
Als je met je eigen auto kilometers declareert, krijg je van de fiscus hooguit 19 cent per kilometer belastingvrij als vergoeding. In dit geval kun je jaarlijks je 20.000 zakelijke kilometers declareren. Dat levert 3.800 euro op.

We gaan nu even uit van een net zo sterk gemotoriseerde, tweedehands Audi A3 uit 2007 met een aanschafwaarde van 17.000 euro. De totale kosten voor deze auto, waaronder brandstof, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving, bedragen zo'n 7.200 euro per jaar. Netto kom je dan uit op 7.200 - 3.800 = 3.400 euro per jaar, ofwel een kleine 300 per maand. Dat is anderhalf keer zo veel als wanneer je een gloednieuwe lease-Audi rijdt.

De vergelijking wordt natuurlijk anders als je voor je leaseauto een maandelijkse vergoeding moet betalen. Bovendien beperken steeds meer werkgevers het gratis privégebruik van de leaseauto tot bijvoorbeeld tienduizend kilometer per jaar. Kom je daarboven, dan moet je aan je baas een prijs per kilometer betalen. Zo'n schijnbaar goedkope leaseauto kan dan een stuk duurder uitpakken dan verwacht.

Afgezien van het financiële voordeel, heb je als leaserijder ook andere voordelen: nooit gezeur als 'ie kapot is, want er staat meteen een andere auto klaar. Er zijn ook nadelen van leasen. Je hebt soms weinig keus qua merk en type. Niet iedereen wil in een Skoda rijden. En bij sommige werkgevers moet je je leasecontract afkopen als je van werkgever verandert. Dat geldt vooral als je - tegen bijbetaling - een duurder type rijdt dan waar je eigenlijk recht op hebt.

Handige tools om te berekenen wat jouw auto kost zijn: www.berekenhet.nl, www.leaseautoprijzen.nl en www.superlease.nl.