De 50 populairste werkgevers van 2012

De 50 populairste werkgevers van 2012

De Rabobank is voor de 4e keer op rij de favoriete werkgever onder hoogopgeleide werknemers tot 45 jaar.

Het Intermediair Imago Onderzoek is afgelopen voorjaar door onderzoeksbureau Motivaction gehouden onder bijna vierduizend respondenten tot en met 45 jaar met een hbo-opleiding of hoger. De ondervraagden mochten drie bedrijven noemen waar ze het liefst zouden willen werken. Opvallend is de groeiende populariteit van non-profitorganisaties.

Maatschappelijk bewustzijn

In de eindklassering wordt de Rabobank op de voet gevolgd door GGZ (geestelijke gezondheidszorginstellingen) en Philips, dat vorig jaar nog tweede stond. Dat GGZ op plaats twee staat, is opmerkelijk. Vorig jaar stond GGZ immers nog op plaats dertig. Een deel van de verklaring zit in het gegeven dat het onderzoek dit jaar door een ander onderzoeksbureau is uitgevoerd, met een ander panel. Maar desondanks blijft de hoge positie van GGZ opvallend.

Volgens Job Mensink, consultant bij Employer Brands Insights, past die sterke waardering voor GGZ als werkgever bij de toenemende populariteit van 'maatschappelijke bedrijven' en de trend die hij 'groeiende maatschappelijk bewustzijn bij bedrijven' noemt. ‘Dat zie je ook terug bij een bedrijf als Achmea, dat een campagne heeft lopen om nieuwe mensen te werven. In de campagne stelt het bedrijf de vraag: "Kunnen wij jou onze klanten toevertrouwen?" Het sterke aan de campagne is dat het mes aan twee kanten snijdt: het spreekt zowel nieuwe klanten als nieuwe werknemers aan.' Een dergelijk bewustzijn van "wat dragen wij bij aan de wereld om ons heen'' zie je ook in toenemende mate bij Unilever en Philips', zegt Mensink.

Imago 2012

Eerste handreiking naar studenten

De al jaren aanhoudende toppositie van de Rabobank kan volgens Mensink worden verklaard door het 'consistente verhaal' dat het bedrijf de afgelopen tien jaar laat zien. ‘Bij de Rabobank klopt het allemaal: ze staan in de samenleving, ze vragen zich af: "Waar gaan we naartoe?", ze zijn eerlijk en transparant en dat soort mensen trekken ze ook aan. Een beginnend investment banker die ervan droomt om zo snel mogelijk veel geld te verdienen en een appartement in hartje New York te bemachtigen, zal de Rabobank links laten liggen.'

In de top-tien van het Intermediair Imago Onderzoek 2012 zijn, op de GGZ na, geen grote verschuivingen te zien ten opzichte van vorig jaar. ‘Het zijn vaak de oude, vertrouwde merken die worden genoemd', zegt Mensink. ‘Met dit type onderzoek meet je in feite puur het corporate imago van een bedrijf.' Met andere woorden: hoe het écht is om bij het bedrijf te werken, wat de kantoormentaliteit is, of er een vrijmibo-cultuur is, wat de doorgroeimogelijkheden of de secundaire voorwaarden zijn - dat lees je niet af aan een lijst als deze.

Toch is een dergelijke ranking nuttig voor werkgevers. ‘Het is een eerste handreiking naar studenten', zegt Mensink. ‘Met een goed imago komt een werkgever eerder in beeld bij werkzoekenden. Daarna volgt de rest van het verhaal.'

En bij die inhoudelijke ‘rest van het verhaal' speelt de onderliggende trend van 'social referral' tegenwoordig een belangrijke rol, onder meer door de opkomst van sociale media. Mensink: ‘Steeds meer mensen willen van elkaar horen hoe het is om bij een bepaalde werkgever te werken. Enthousiaste werknemers worden dan ambassadeurs van hun bedrijf, en zo worden ze ook ingezet door hun werkgever.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Tussen hoogopgeleide mannen en vrouwen bestaan nog altijd grote verschillen in salaris en mentaliteit.

Leidinggevende functie
-
38 procent van de mannen
-19 procent van de vrouwen

Verdienen meer dan 45.000 bruto per jaar
-32 procent van de mannen
-12 procent van de vrouwen

Belangrijkste reden om werkgever trouw te blijven (mannen)
Leuk/uitdagend werk
Prettige collega's
Goede werk-privébalans

Belangrijkste reden om werkgever trouw te blijven (vrouwen)
Prettige collega's
Leuk/uitdagend werk
Vast contract

Het opvallende verschil op de derde plek is verklaarbaar, zegt Claartje Vinkenburg, managing director van het Amsterdam Center for Career Research van de Vrije Universiteit. ‘Vrouwen hebben die ruimte voor een goede privé-werkverdeling al op een andere manier gecreëerd, doordat ze vaker parttime en dus minder uren werken.' Mannen werken meer uren en zijn vaak kostwinner. ‘Zij zitten dan klem', zegt Vinkenburg. ‘Kunnen ze bij een werkgever iets regelen op het gebied van werk-privé, dan is dat een goede motivatie om bij die werkgever te blijven.'

Vrouwen zijn optimistischer over hun kansen wanneer zij weer gaan solliciteren. 48 procent van de hoogopgeleide vrouwen denkt binnen een halfjaar opnieuw aan slag te kunnen, tegen 43 procent van de mannen.

Ranking totaal

Naam ranking
2012
ranking
2011
ranking
2010
ranking
2009
ranking
2008
ranking
2007
ranking
2006-II
ranking
2006-I
ranking
2005-II
ranking
2005-I
Rabobank 1 1 1 1 3 1 3 3 4 5
GGZ (oa GGZ, Riagg, Jellinek, RIBW) 2 30 41              
Philips 3 2 2 2 1 2 1 1 2 1
Shell 4 3 3 3 2 3 2 2 1 2
Unilever (o.a. Lipton/Calve/Unox/Conimex/Becel/Axe/Dove/Rexona/Vaseline/Cif/Omo/Robijn/Sun e.d.) 5 4 4 4 4 5 4 4 3 6
Koninklijke Ahold (o.a. Albert Heijn, Etos, Gall&Gall) 6 10 8 9 8 10 12 10 9 9
KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, Air France, Delta, Transavia) 7 6 6 5 6 6 7 7 7 8
ING 8 5 5 6 5 4 6 5 5 3
ABN AMRO 9 11 11 11 14 7 5 6 6 4
Achmea ( Achmea Vitale/Agis/Avéro/Centraal Beheer/FBTO/InShare/Interpolis/ZilverenKruis) 10 9 12 14 38 31 29 50 53 54
Google 11 8 10 16 12 36 63 150 186 146
Ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) 12 38   52 30 47 52 31 98 19
Politie (KLPD) 13 15 13 8 9 12 13 14 12 13
TNO 14 13 9 10 10 11 10 13 28 23
Bureau Jeugdzorg 15                  
Heineken (ook Amstel) 16 7 7 7 7 8 8 8 8 7
KPN  (Hi, Telfort, Xs4all, Getronics, simyo, base, ibasis) 17 16 16 12 11 15 9 12 13 10
ASML 18 12 23 63 25 34 48 42 33 44
Waterschap / Hoogheemraadschap 19 18 21 26 20 62 30 33 74 50
NS/Nederlandse Spoorwegen 20 41 32 45 34 40 67 46 171  
Gemeente Amsterdam 21 34 20 18 36 17 32 19 25 27
UMC Utrecht 22                  
Schiphol 23 44 29 29 15 19 11 16 19 33
DSM 24 19 14 13 13 18 16 9 10 16
Belastingdienst 25 53 73 55 28 23 20 17 27 18
AMC  (Academisch Medisch Centrum Amsterdam) 26 78 43 47     99      
WNF 27   66 73 56 44 34 40 44 34
AkzoNobel 28 22 18 46 22 13 18 11 11 12
Apple 29 14 37 36 45 87 64 93 60 119
Rijkswaterstaat 30 20 33 27 29 27 26 30 30 26
Universiteit Utrecht 31 28 39 37 43 30 24 28 65 40
GGD 32                  
Ministerie van Buitenlandse Zaken (BUZA) 33 36 26 17 18 16 15 22 18 14
VU 34   72     93   58 78  
Deloitte 35 31 57 59 26 42 35 83 20 38
Rechtspraak (rechtelijke macht, rechtbanken, hoge raad,
gerechtshoven, raad van de rechtspraak)
36 39 17 23 78 269     90 56
Universiteit van Amsterdam 37 59 64 34 99 70 38 62 46 95
Univé VGZ IZA Trias (in 2012 Coöperatie VGZ en Univé 38                  
Randstad Nederland (Randstad, Tempo Team, Yacht) 39 23   75 76 46 47 75 48 43
Microsoft 40 25 15 30 31 32 19 27 26 31
Ikea 41 26 38 49 53 52 43 68   90
Essent 42 62 45 33 24 39 28 53 43 52
Radboud Universiteit Nijmegen 43 85 81     81 91 32    
Efteling 44   48 39 89          
Erasmus MC 45   97   93 86        
Stichting MEE 46                  
Koninklijke Friesland Campina 47 21 19     59 56 60   88
Bol.com 48 32 42 91            
Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) 49 55   28 46 83        
KPMG 50 27 27 20 27 20 21 18 23 21
                     

Ranking Non-profit

Non-profit Ranking 2012
GGZ 1
Ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) 2
Politie (KLPD) 3
Bureau Jeugdzorg 4
Waterschap / Hoogheemraadschap 5
Gemeente Amsterdam 6
UMC Utrecht 7
Belastingdienst 8
AMC  (Academisch Medisch Centrum Amsterdam) 9
WNF 10
Rijkswaterstaat 11
Universiteit Utrecht 12
GGD 13
Ministerie van Buitenlandse Zaken (BUZA) 14
VU 15
Rechtspraak (rechtelijke macht, rechtbanken, hoge raad, gerechtshoven, raad van de rechtspraak) 16
Universiteit van Amsterdam 17
Radboud Universiteit Nijmegen 18
Erasmus MC 19
Stichting MEE 20
Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) 21
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) 22
Gemeente Rotterdam 23
Gemeente Utrecht 24
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) 25
RIVM 26
Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (El&I)
(ook LNV)
27
Ministerie van Defensie 28
NOC*NSF 29
Provincie Gelderland 30
Europese Unie (o.a. Europees Parlement, Europese Commissie, Europese Bank) 31
UWV 32
VUmc 33
Gemeente Zwolle 34
Staatsbosbeheer 35
MCL (Medisch Centrum Leeuwarden) 36
KNVB 37
Provincie Groningen 38
Universiteit Wageningen 39
Natuurmonumenten 40
Unicef 41
Gemeente Den Haag 42
Universiteit Maastricht 43
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) 44
Hanzehogeschool 45
Gemeente Assen 46
Rode Kruis 47
LUMC 48
UMC St Radboud 49
Provincie Utrecht 50
   

Ranking Profit

Profit Ranking
2012
Rabobank 1
Philips 2
Shell 3
Unilever (o.a. Lipton/Calve/Unox/Conimex/Becel/Axe/Dove/Rexona/Vaseline
/Cif/Omo/Robijn/Sun e.d.)
4
Koninklijke Ahold (o.a. Albert Heijn, Etos, Gall&Gall) 5
KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, Air France, Delta, Transavia) 6
ING 7
ABN AMRO 8
Achmea ( Achmea Vitale/Agis/Avéro/Centraal Beheer/FBTO/InShare/Interpolis/ZilverenKruis) 9
Google 10
TNO 11
Heineken (ook Amstel) 12
KPN  (Hi, Telfort, Xs4all, Getronics, simyo, base, ibasis) 13
ASML 14
NS/Nederlandse Spoorwegen 15
Schiphol 16
DSM 17
AkzoNobel 18
Apple 19
Deloitte 20
Univé VGZ IZA Trias (in 2012 Coöperatie VGZ en Univé) 21
Randstad Nederland (Randstad, Tempo Team, Yacht) 22
Microsoft 23
Ikea 24
Essent 25
Efteling 26
Koninklijke Friesland Campina 27
Bol.com 28
KPMG 29
SNS Reaal (Zwitserleven/RegioBank/ASN Bank/BLG Hypotheken/Proteq.nl/Route Mobiel) 30
Hema 31
Ernst&Young 32
Nestlé 33
PricewaterhouseCoopers (PWC) 34
Center Parcs 35
Capgemini 36
MSD (Merck Sharp & Dohme) (o.a. Organon) 37
Arcadis 38
Sanoma (o.a. Ilse Media en alle losse merken van Sanoma) 39
Coca Cola 40
Nationale Nederlanden 41
Koninklijke BAM Groep 42
Royal Haskoning 43
Aegon 44
Prorail 45
ANWB 46
Siemens 47
RTL 48
Procter & Gamble (P&G)* 49
Nuon 50
   

Populairste organisatie per categorie

Gemeenten

  1. Amsterdam
  2. Rotterdam
  3. Utrecht

ICT

  1. Google
  2. Apple
  3. Microsoft

Banken

  1. Rabobank
  2. ING
  3. ABN AMRO

Retail & fmcg  (Fast moving consumer goods)

  1. Unilever
  2. Koninklijke Ahold
  3. Heineken

Techniek

  1. Arcadis
  2. Koninklijke Bam Groep
  3. Royal Haskoning

ZBO (Zelfstandig bestuursorgaan)

  1. Politie
  2. Belastingdienst
  3. UWV

Industrie

  1. Philips
  2. Shell
  3. KLM

Accountancy

  1. Deloitte
  2. KPMG
  3. Ernst&Young

Pensioenen & verzekeraars

  1. Achmea
  2. Univé VGZ IZA Trias (in 2012 Coöperatie VGZ en Univé)
  3. Nationale Nederlanden

Onderzoeksverantwoording

Het Intermediair Imago Onderzoek 2012 is van 17 februari tot 19 maart gehouden door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van VNU Media. Aan dit online onderzoek hebben in totaal 3.892 mensen deelgenomen met een hbo- of universitaire achtergrond tot 45 jaar. De lijst met favoriete werkgevers is gebaseerd op de antwoorden die de respondenten hebben gegeven op de vraag: ‘Bij welke bedrijven / organisaties zou u het liefste willen werken? U kunt maximaal 3 bedrijven / organisaties kiezen.' Daarnaast hebben de geënquêteerden tientallen vragen beantwoord over hun werk, salaris, loopbaan en hun wensen en verwachtingen van de arbeidsmarkt.