Florentine antwoordt: moet ik de radio uitzetten als de baas dat vraagt?

Auteur: Florentine van Lookeren Campagne adviseert | 10-01-2012 | Reacties: 28 | Share/Bookmark Mail dit artikel

D De baas van deze werkneemster stoort zich soms aan haar radio en vindt dat die uit moet. Hoe moet ze daarop reageren? Florentine van Lookeren Campagne geeft advies.



VRAAG

Mijn baas vindt dat mijn radiootje stoort in het bureau, deze staat absoluut niet luid. Zij komt hem soms uitzetten. Hoe moet ik hierop reageren ?

Vrouw, 47, account manager

ANTWOORD

Met ‘sorry'.
Je bent niet thuis. Je bent op het werk. De radio hoort uit als je er anderen mee stoort. Doe een koptelefoon op als je niet zonder muziek wilt werken.

Nieuwe vraag

Hoe zorg ik dat het roddelen op mijn afdeling stopt? Reageer.

Wellicht ook interessant:
Meer artikelen in de rubriek
'Werkmanieren'

Reageer, print of deel dit artikel

  • Reageer (28)
  • Print
  • Share/Bookmark Mail dit artikel
Reacties op dit artikel:
M. | 28 december 2011 (16:00)

Ik zou me bij het besluit van je baas neerleggen. Ze vraagt je niet, om zelf de radio uit te zetten, of het volume wat zachter te zetten. Ze komt aan je bureau om het zelf te doen. Dit is een heel duidelijk signaal. Waarschijnlijk heeft ze het je eerder gevraagd en heeft dat geen effect gehad.

Er zijn leidinggevenden die een radio op het werk onprofessioneel vinden overkomen en het daarom storend vinden. Het kan ook zijn, dat de baas in stilte wil werken en dat op deze manier niet kan. Heeft ze je nog geen uitleg gegeven, zou je daar om kunnen vragen, op een nette manier.

rob | 28 december 2011 (18:20)

Realiseer je je wel dat doordat jij je niet storende radiootje aan hebt staan, je bedrijf de Buma een forse som geld schuldig is en als er geen rechten aan de buma afgedragen zijn kan er een forse (denk duizenden euro's) boete volgen.

GV | 28 december 2011 (22:15)

Los van hoe je het gesprek over het probleem op een professionele manier aanpakt, snap ik nooit dat mensen überhaupt denken dat een radio in een kantooromgeving een soort van recht is. Er zijn veel mensen die er last van hebben, ook al staat hij op zijn zachtst. Bij de minste of geringste aanwijzing dat er iemand last van jouw muziek heeft, zou je zelf het fatsoen moeten hebben om een koptelefoontje te gebruiken.
Op de bouwplaats is het wat anders, maar op een kantoor moet je er toch serieus rekening mee houden dat af en toe iemand zich wil concentreren...

N. | 29 december 2011 (9:33)

Er zijn veel mensen, niet alleen leidinggevenden, die er niet op zitten te wachten om de muziekkeuze van iemand anders opgedrongen te krijgen. Het lijkt mij fatsoenlijk als je een radio op een kantoor alleen aanzet als iedereen dat prima vindt. Als niet iedereen het prima vindt, of als de een graag Sky Radio heeft, de ander SLAM FM en nummer 3 Arrow Jazz: Radio uit of koptelefoon opzetten.

Asphodelus | 29 december 2011 (12:19)

@GV: zó helemaal mee eens!

ellen | 29 december 2011 (12:42)

Kan me alleen maar volledig bij GV aansluiten. Zie je al voor je dat iemand tussendoor gaat zitten blokfluiten achter zijn bureau? Of een aria aanheft (helaas, zulke collega's heb ik ook op de verdiepiing, maar die houdt het gelukkig niet lang vol...).

Mij verbaast dat ook, het gemak waarmee mensen hun werkomgeving inrichten naar hun eigen smaak en daarbij geen rekening willen houden met anderen.

Radio is sowieso vreselijk omdat het meestentijds dom geleuter is, reclame en nieuws, waardoor je je al helemaal niet kan concentreren. En als eht dna net zo zacht staat dat je het hoort maar precies niet verstaat word je er helemaal gestoord van. Of nog erger, drie collega's in de kantoortuin met alledrie een radio en allemaal op een andere zender... en de rest daar bovenuit brullen in hun mobieltjes of tegen elkaar over het weekend...

Inderdaad van bouwvakkers vind ik het prima (mits niet al te luid) maar als je over iets na moet denken...

H. | 29 december 2011 (13:36)

Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle voorgaande reacties.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik als musicus/ingenieur (mijn betaalde werk is als ingenieur in een kantoortuin) nooit 'zomaar' naar muziek luister, ik luister echt. Als het behang is, dan leidt mij dat af. In de loop der jaren heb ik me aangeleerd me af te sluiten voor praten (met wisselend succes), maar muziek wil mijn volledige aandacht.

Misschien tegenstrijdig, maar als ik zwaar geconcentreerd moet rekenen (getallen), dan gaat er een koptelefoon op met rockmuziek. Als ik geconcentreerd moet schrijven (tekst) dan gaat er instrumentale barokmuziek op. Maar op mijn oren, en mijn collega's hoeven er niet van mee te 'genieten'. En als ze me willen horen blokfluiten of zingen dan komen ze maar naar mijn concerten!

aih | 30 december 2011 (9:46)

Ga bij mijn ex-werkgever werken. Daar staat de radio continue aan en worden klachten over (overlast door) het geluid niet serieus genomen en moet je verplicht "meegenieten"

Diek | 30 december 2011 (14:28)

"Moet ik de radio uitzetten als de baas dat vraagt?"
Ja.

Zo, kort maar krachtig.

Als je erg gehecht bent aan muziek bij het werken kun je overwegen om een mp3 speler mee te nemen, mét noise cancelling headphone (dus geen goedkope dopjes waardoor al je buren alsnog mee kunnen genieten van de bas). Jij bent in deze situatie degene die overlast veroorzaakt, dus is het ook aan jou om een bevredigende oplossing te vinden voor het probleem.

Ben | 31 december 2011 (11:53)

Laten we er even vanuit gaan dat de werkneemster alleen zit en geen telefonische diensten verricht. (iets anders lees ik namelijk niet) Dan mag ze de radio laten aanstaan.

Ellen | 2 januari 2012 (11:40)

Helemaal eens met GV. Dat iemand zich stoort (of dat nou de baas is of iemand anders) aan de radio is reden genoeg om 'm uit te zetten of een koptelefoon op te doen.
Een kantoor is een werkomgeving. De norm moet zijn dat je geen hinder voor anderen veroorzaakt.

Hans H. | 2 januari 2012 (11:59)

Natuurlijk uitzetten, zowel voor anderen als voor je eigen werk. Dat je met een radio erbij beter werkt, is onzin voor alle werk dat ook maar de minste concentratie vraagt: Is de muziek leuk, dan ga je ernaar luisteren en ben je afgeleid; is de muziek niet leuk dan erger je je eraan en ben je ook afgeleid. Niemand heeft er dus iets aan (integendeel); luister daarom gewoon thuis of onderweg.

Anne | 2 januari 2012 (13:15)

Bij ons is het verplicht meeluisteren naar de radio. Niet alleen dat, maar ook verplicht meegenieten van meezingen, -fluiten, -stampen, -roffelen, neus ophalen etc. van collega's.
Heb ooit eens vriendelijk gevraagd of het minder kon, had slechts 1 dag effect. Effect van 'ingrijpen' leidinggevende was helaas ook maar van korte duur.
Nu zet ik vaak een koptelefoon op. Of ik zeg er maar weer eens wat van. Ben dan wel 'de zeikerd', omdat ik mijn mond opentrek. Terwijl andere collega's in stilte lijden. Bang ook voor 'zeikerd' versleten te worden.

AK | 2 januari 2012 (13:32)

Je dient de radio uit te zetten.

En je gaat daarna met je werkgever praten over wat er wel en wat er niet is toegestaan wat betreft muziek op de werkvloer, om zo helder te krijgen wat de verwachtingen zijn van muziek op het werk. Doe je voordeel met de redenen / tips en bronnen.

Redenen en tips:
- het is al vaker gevraagd ?
- je baas komt dat soms al zelf doen . . . er is een bepaalde vorm van irritatie bereikt ?
- het kan dodelijk zijn [1]
- het kost afdracht van gelden aan BUMA omdat muziek openbaar wordt gemaakt [2], [3]
- onderzoeken tonen aan dat muziek positieve en/of negatieve invloeden op je werk kunnen uitoefenen [4], [5], [6], [7]

Bronnen:
[1] http://www.telegraaf.nl/binnenland/10018101/__Geluidsstress_dodelijk__.html
[2] http://www.mkbservicedesk.nl/3775/hoeveel-moet-betalen-als-muziek.htm
[3] http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BH4922&u_ljn=BH4922
[4] http://www.muziekwerkt.nl/wat-zegt-de-wetenschap
[5] http://www.tilburguniversity.edu/nl/nieuws-en-agenda/persberichten/2001/08/011008.html
[6] http://www.hrpraktijk.nl/nieuws/nieuws/muziek-tijdens-het-werk-verslechtert-prestaties.558099.lynkx?referer=rss
[7] http://www.emedexpert.com/tips/music.shtml

willem | 2 januari 2012 (13:55)

Wat een volgzame, slaafse antwoorden hier.

1. Het waarom ontbreekt,
2. De hoedanigheid waar die radio staat (als je bijvoorbeeld een eigen lab. of kantoor ruimte heb) ontbreekt,

En daarnaast het despotisme van "de baas". Hij kan ook aangeven waarom en hoe!

Ik zou hem aan laten staan totdat hij antwoord kan/wil geven op mijn vragen.


Luap Rellum | 2 januari 2012 (14:28)

Buma/ Sena rechten hoeven niet betaald te worden wanneer een werknemer zelf de radio meeneemt.

Désiré | 4 januari 2012 (22:32)

Vraag je baas waarom het stoort en of de muzieksoort niet bevalt. Ook zijn er misschien gedurende de dag bepaalde tijdstippen dat het stoort, dat er veel telefoontjes/verhoogde werkdruk is. Dan kan afgesproken worden wanneer de radio uit moet en aan kan.

Koptelefoons, vooral oordopjes vind ik zelf zeer irritant. Collega's horen de telefoon niet of je vraagt iets en krijgt geen antwoord. Dus ook geen oplossing.

Bert Visser | 5 januari 2012 (13:32)

Ja, jij moet op je werk de radio uitzetten als je met meerdere mensen in een ruimte werkt.
Niet alleen als je baas dat vraagt, maar ook als een collega dat doet.

Voor veel mensen betekent het noodgedwongen naar muziek en dj's moeten luisteren dat zij zich niet goed kunnen concentreren. je kunt het je blijkbaar niet voorstellen, maar het is voor anderen heel storend! Het is dan ook volkomen asociaal hier geen rekening mee te houden.

Het is ook terecht dat je baas/collega's je het niet (meer) vragen. De ervaring leert dat radioluisteraars het maar een paar uur, hooguit een dag, volhouden om rekening te houden met het verzoek van een collega om de radio uit te zetten.

Je gedraagt je asociaal, dus een dergelijke reactie kan je verwachten.

Jos W | 5 januari 2012 (21:05)

Als de baas (of welke collega dan ook) vindt dat de radio stoort dan moet je hem uit doen. Je veroorzaakt namelijk onnodige overlast. Je zegt dat de radio helemaal niet luid staat, maar wie ben jij om voor een ander te bepalen waar diens grens ligt? Als de radio hoorbaar is, ook al is het nog zo zacht, dan kan hij voor sommigen hinderlijk zijn.
Soms is een tussenoplossing mogelijk door de radio zachter te zetten, maar zolang je zelf denkt te kunnen bepalen welk geluidsvolume voor een ander wel of niet hinderlijk is, is zo'n oplossing helaas onmogelijk.

Hugo | 8 januari 2012 (14:03)

De baas stoort zich niet, ze ergert zich....
Jammer van de Nederlandse taal soms.

Erwin | 9 januari 2012 (10:46)

Gewoon lekker je mp3speler vol gooien, een oordopje in doen, het andere laten hangen zodat je je niet afsluit van je omgeving. Zolang je het volume niet al te luid hebt heeft niemand er last van. Ik werk op een accountantskantoor en niemand heeft hier problemen mee zolang ik maar benaderbaar ben. Met een koptelefoon ben je niet benaderbaar omdat je je hiermee helemaal afsluit van je omgeving, lijkt me ook niet handig omdat je dan je telefoon niet eens hoort.

Suuz | 10 januari 2012 (14:59)

Mooi kort en krachtig antwoord van Florentine. Raar dat mensen denken dat een radio een recht is. En ach als je zo graag wil luisteren, is het toch ook niet erg om een oordopje in te doen.

@Hugo: zich storen is gewoon correct Nederlands, al vanaf 1991/1992.

van den berg | 11 januari 2012 (10:23)

Als je tabaksverslaafd bent ga je ook naar buiten om geen anderen lastig te vallen met je verslaving. Zo ook als je lawaaijunk bent, het hoort tot de elementaire omgangsvormen om ook dan geen anderen lastig te vallen met je verslaving, dus weg met die herrie.

Radehe | 16 januari 2012 (13:24)

Ik zou het als werkgever/opdrachtgever uitermate storend vinden als de werkende krachten met een oortelefoon naar muziek zitten te luisteren. Zou een reden voor mij zijn zo iemand naar huis te sturen na meermalen te hebben verzocht het niet te doen.

Ik heb er persoonlijk geen moeite mee als iemand anders muziek wil luisteren, als het maar een algemeen genre is waar iedereen naar kan en wil luisteren. Ik persoonlijk hou ook van een 'stille' werkvloer, maar dat de anderen zich prettig voelen bij de omgeving is ook heel belangrijk.

Het is zeker geen recht: Het is fijn als het mag. Hoe dan ook heb je je bij het besluit van je werk- of opdrachtgever neer te leggen. Het BUMA/STEMRA verhaal... Ja, iedere baas krijgt het. Als je je werknemers kunt veroorloven is dat slechts een kleine investering (geloof maar 175 euro tot 20 man), dus dat is eigenlijk geen argument voor een werkgever om het niet te doen.

Berber | 16 januari 2012 (16:28)

Wanneer je je werkgever een baas vindt heb je alle reden om de radio uit te doen. Een werkgever of leidinggevende die zich zodanig stoort dat deze de radio herhaaldelijk moet uitdoen zal zich eerder afvragen of hij/zij het contract gaat verlengen. Het getuigt in elk geval van weinig fatsoen wanneer er ook maar 1 collega zich stoort aan de muziek om daar mee door te willen gaan.

Arie | 16 januari 2012 (20:18)

Uit die radio! Of een koptelefoon (als dat kan) Radio kan, maar alleen als iedereen het daar mee eens is. Is er iemand die er aan stoort, UIT

@GV en degeen die ermee eens zijn: Zijn jullie nou helemaal betoetert! Ook op de bouwplaats hoort geen geschalm van een radio. Die mensen werken niet serieus? Dacht het wel hoor. En die moeten zich ook concentreren. Alleen al op veiliheidsaspecten. Het verschil met deze mensen en kantoorpiepeltjes is dat zij ernstig lichamelijk letsel op kunnen lopen. En dan bedoel ik niet een paper-cut in je vinger. Ohw, wat ben ik woest!
Zelf heb ik alle werkvloeren meegemaakt door avondstudies en ben begonnen in de werkplaats. Daar viel het me destijds ook al op dat er van die radio’s stonden de denderen. Alleen al door de machines moest je in de ander zijn oren schreeuwen om je verstaanbaar te maken. En daarboven uit stonden die radio’s te schetteren. En zeg nou niet dat het vandaag de dag anders is, het is nog net zo.
Nu zou ik als ingenieur geen radio aan m’n kop willen hebben als ik met iets bezig ben waar ik volledig gefocust op moet zijn. Of willen degeen die ermee waren, dat de brug waar je met je auto overrijdt of een balcon of een schip, wat zomaar kan breken? Typisch een gevalletje van niet verder kijken dan je neus lang is.
Kijk, er zijn momenten waar ik ook wel eens een radio aan zou willen, alleen al omdat ik weet dat er dan veel werk verzet moet worden. Zeg maar bulk arbeid.

@Anne en Berber
Ja ik heb ook eens zo’n collega gehad met zo’n hufterig gedrag. Hij was altijd degeen die de randen van fatsoen opzocht. Net het moment dat je het helemaal zat was of er wat aan wilde doen was de ‘muziek’ uit. Gelukkig zat ik een 15 meter verder. Het effect van een koptelefoon is dat je je zo afsluit.

Marco | 22 januari 2012 (0:14)

Waarom deze discussie? Een simpele order als deze dient gewoon opgevolgd te worden.

Anne | 31 januari 2012 (12:43)

Het is vaak niet wat wordt gezegd, maar de manier waarop het wordt gezegd.... Als je leidinggevende bij je bureau komt staan en gewoon de radio uitdraait is dat toch niet echt tactvol. Spreek je leidinggevende dáár op aan en leg je er bij neer dat je oordopjes moet gebruiken om muziek te luisteren. Zoals blijkt uit de reacties vinden sommigen het vervelend om mee te luisteren.

Het kan enige tijd duren voordat je reactie geplaatst wordt.

Het is de redactie van Intermediair toegestaan om de inhoud van de reactie met naam en toenaam te hergebruiken in de print uitgave van Intermediair.

Reacties worden niet direct op de site geplaatst. De redactie controleert vooraf of de reactie aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden zijn:

  • Reacties dienen betrekking te hebben op de inhoud van het betreffende artikel of onderwerp.
  • Reacties mogen geen beledigingen, bedreigingen, al dan niet fictief, aan het adres van de andere sitebezoekers of aan prominente personen bevatten.
  • Uitingen van geweld, racisme, anti-semitisme, het zwartmaken van individuen, groepen of organisaties worden niet getolereerd.
  • De reactie moet kort en bondig zijn (maximaal 1.000 karakters), te lange reacties worden niet geplaatst.
  • Het plaatsen van persoonsgegevens zoals telefoonnummers en adressen in de tekst van de reacties is niet toegestaan.
  • Links naar websites en reclame voor producten en/of diensten worden niet geplaatst.
  • Reacties die volledig in hoofdletters zijn getypt en/of vol staan met uitroeptekens en vraagtekens worden niet geplaatst.
  • Reacties die vol staan met taalfouten worden niet geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor om reacties aan te passen, in te korten of te verwijderen. De redactie gaat niet in discussie over geplaatste of verwijderde reacties.


Ik ga akkoord met de voorwaarden

Vraag advies over werkmanieren

Hoe ga je om met je collega's en je baas: mensen die je dagelijks ziet en die noch vrienden, noch zakelijke relaties zijn? Redacteur Florentine van Lookeren Campagne gaat voor jou op zoek naar de regels achter de informele bedrijfscultuur. Stel haar via onderstaand formulier een vraag.

Florentine van Lookeren Campagne

Zoek in vacatures voor hoogopgeleiden: