Reacties op dit artikel:
Janine van der Vorst | 5 september 2011 (14:25)
Wat een onzin! Alsof eigenschappen perse M/V zijn! Wanneer stappen we nu eens af van de verschillen zoeken tussen mannen en vrouwen en stappen we over op een: we zijn allemaal mensen-model?
Ik ken een hoop vrouwelijke ondernemers die een stuk beter presteren dan sommige mannelijke ondernemers. Dat heeft echt niet met hun man- of vrouwzijn te maken, maar met hun houding en instelling. Met hun gezonde businessverstand en handelen vanuit een authenticiteit.
Ben benieuwd hoe anderen dit zien...
Silvia de Haan | 5 september 2011 (14:30)
Creëer kansen. Denk in mogelijkheden. Ondernemen is vooral erg leuk. Zowel voor mannen als vrouwen.
Robert | 5 september 2011 (15:26)
Op zich geloof ik de resultaten van dat onderzoek wel, dat mannen gemiddeld genomen beter geschikt zijn voor ondernemen. Let wel: Zo'n onderzoek is altijd GEMIDDELD. Er is dus wel degelijk een groepje vrouwen dat beter presteert als ondernemer dan de meeste mannen.
Mijn eigen redenatie: De meerderheid van alle mensen, zowel man als vrouw, werken in loondienst. Er is maar een klein percentage dat voor zichzelf bezig is. Zou het niet zomaar kunnen, dat dat clubje ondernemende vrouwen, voor een groot deel bestaat uit exact die dames die ik hierboven benoemd heb? Als je ergens goed in bent, ga je het ook sneller doen...
Dus ook al zijn de resultaten van het onderzoek waar, dan nog kan het een vertekend beeld geven...
Hg | 5 september 2011 (17:37)
Hier staat het onderzoeksverslag (@intermediair: waarom linken jullie daar niet even in het artikel naar, hyperlinks zijn de essentie van het world wide web ;-) ):
http://elpub.bib.uni-wuppertal.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-1932/sdp11012.pdf
@Janine: figuur 1 op de laatste pagina van het verslag, "Distribution of IEA scores of Men and Women", laat duidelijk zien dat de distributiecurves voor mannen en vrouwen meer overlappen dan verschillen, de curve voor mannen ligt een klein stukje meer naar rechts. De gemiddelde score verschilt slechts 0,761 op een schaal waarbij zowel mannen en vrouwen meestal 21-26 scoren (totaalregel 1e kolom tabel 2, voor NL is het verschil nog een stuk kleiner, 0,336). Het onderzoek bevestigt daarmee dat we het niet over excusief mannelijke of vrouwelijke eigenschappen hebben, maar dat het om nogal bescheiden verschillen in gemiddelde dosering van die eigenschappen gaat.
Waarom dan toch die 2:1-verhouding tussen aantallen mannelijke en vrouwelijke ondernemers? Als je figuur 1 weer bekijkt zie je dat de relatieve verschillen onder de middenmoters helemaal niet zo groot zijn, maar juist aan de uiteinden van de grafiek zijn de relatieve verschillen groter (terwijl de absolute verschillen zeker bij de hoge waarden vrijwel constant blijven). De verhoudingen aan de uiteinden van de schaal zijn daarmee nogal karikaturaal vergeleken met het totaalbeeld. Maar de ondernemers zullen gemiddeld hoog scoren op deze schaal, en daarmee in het karikaturale deel vallen waar de mannen zijn oververtegenwoordigd.
Het zou me niets verbazen dat dit verschijnsel in veel meer situaties optreedt, en de basis vormt voor een hoop van de stereotiepe man/vrouw-, homo/hetero-, autochtoon/allochtoon- en andere vooroordelen.
Bert | 5 september 2011 (17:47)
Mooie, pakkende kop boven het artikel. Alleen slaat de schrijver/redacteur hiermee de plank volledig mis.
Zelf de gematigdere tekst uit het artikel ("Vrouwen zijn vaak minder geschikt voor een bestaan als ondernemer") strookt niet met de conclusie van de onderzoekers. Jammer, want dit onderzoek en het thema ondernemerschap verdienen een serieuzer benadering.
Een betere samenvatting van dit onderzoek zou zijn: vrouwen zijn voorzichtiger, nemen minder risico's, en zijn daardoor minder te vinden in de twee extremen van de ondernemerspopulatie. Enerzijds zijn vrouwen minder vaak hypersuccesvol. Anderzijds zijn ze minder te vinden in de groep die hun onderneming richting faillisement leidt. Vrouwen zijn grosso modo risicomijdender dan mannen. Misschien wat minder baanbrekend. Dat blijkt ook uit de scores die ze halen op IEA-model van de Wuppertal-wetenschappers. Maar we hebben niet alleen baanbrekende megasuccesverhalen nodig in onze economie. Ook stabiele bedrijven die gestaag groeien en voorzien in hun klantenbehoefte zijn nodig. Dus, vrouwen (en mannen die gematigder risicozoekers zijn): gewoon doorgaan met ondernemen.
Een veel treffender interpretatie van het onderzoek, met TomTom als illustratief voorbeeld, is hier te lezen:
http://m.z24.nl/analyse/artikel_93815.z24
/Analyse_Laura_Walburg__Waarom_vrouwen_de_top_niet_halen.html
Marieke | 6 september 2011 (9:44)
Hahahaha! 'Ons' evolutionaire doel is kinderen baren. Asjeblieft jongens, dit kan je toch niet meer serieus nemen.
Die eeuwige vergelijking is ook zo ongelovelijk passe. Het gaat om de balans tussen mannelijke en vrouwelijke eigenschappen. Men take charge, women take care.Daarbij is het al lang en breed bewezen dat de best presterende ondernemingen juist ook een goede balans hebben tussen het aantal mannen en vrouwen in de directie. Risico nemen is bijvoorbeeld top in de opstart periode maar minder waardevol voor het borgen van continutiteit. Vrouwelijke waarden zoals relatiebeheer, duurzaamheid, flexibiliteit! en lagere gevoeligheid voor status en macht kunnen ondernemingen behoeden van een ondergang. Daarbij zijn vrouwen erg goed in puin ruimen.
De status van de huidige economie en de inrichting van de kapitaalmarkt hollen de huidige middelen van bestaan uit, c.q. onze welvaart! En waar draait het nou om...Er zijn echt hard vrouwelijke ondernemers nodig die op een andere manier met middelen omgaan en misschien niet puur winstgevendheid nastreven maar duurzaamheid en continuiteit. En waar worden we nou met z'n alle gelukkig van? Dit soort onderzoeken ondermijnen de kans naar een nieuwe vorm van ondernemerschap, demotiveert vrouwen en is olie op het vuur van mannen met moeilijk haantjes gedrag. Jammer. Nergens voor nodig.
Marieke | 6 september 2011 (10:05)
Ik vind de eeuwige vergelijking zo ongelovelijk passe. Gaat het niet om de balans? Wat heeft mannelijk ondernemerschap de wereld gebracht? Wat is de maatstaf van een succesvolle onderneming? Uiteraard de winstgevendheid, maar ten kosten van alles? Man take charge. Women take care. Dit soort onderzoek demotiveert vrouwen en is voer voor de echte haantjes. het resultaat is behoud van onbalans. Duurzaamheid, Continuitiet, Flexibiliteit, Relatiebeheer, allemaal vrouwelijke waarden die broodnodig zijn bij ondernemerschap worden volledig gepasseerd. Dit soort onderzoek is eenzijdig en ondermijnt waar het echt om gaat. Kijk naar de staat van de huidige kapitaalmarkt die volledig ontwricht is door winstbejag, machtswellust en status. Elke onderneming is gebaat bij mannelijke en vrouwelijke waarden. Als we die waarden tegenover elkaar blijven plaatsen in plaats van naast elkaar, blijven we de plank mis slaan.
tim | 6 september 2011 (10:09)
@janine, het argument "Ik ken een hoop vrouwelijke ondernemers die een stuk beter presteren dan sommige mannelijke ondernemers. " valt in dezelfde categorie als "mijn opa rookte 3 pakjes per dag en is 100 jaar geworden, dus waarom zou roken slecht voor je zijn?"
Het is een feit (blijkens gegevens van de belastingdienst en KvK) dat er meer mannelijke ondernemers zijn dan vrouwelijke en dat deze ondernemers gemiddeld genomen ook meer geld binnen harken dan vrouwen en dat heet dan "succesvol".
Onderzoekers laten mensen meestal vragenlijsten invullen waarin ze bijvoorbeeld moeten kiezen tussen twee stellingen. A) Ik streef er altijd naar om te winnen, ook al gaat dit ten koste van harmonie B) Ik vind harmonie en sfeer belangrijker dan altijd winnen. Dan blijkt bijvoorbeeld dan mannen significant vaker A invullen dan vrouwen en dit is dan voor onderzoekers een reden om, samen met andere vragen, te concluderen dan mannen meer competitie gericht zijn dan vrouwen.
Jouw opmerking "Wat een onzin! Alsof eigenschappen perse M/V zijn! " slaat de plank dus volledig mis. Uit onderzoek blijkt wel degelijk dat vrouwen en mannen GEMIDDELD genomen verschillende eigenschappen hebben (dat moet je in de praktijk toch ook wel zijn opgevallen?)
Betty | 6 september 2011 (10:46)
Een misverstand dat we in Ned zo graag maken is denken dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn. Als je dat niet denkt ben je als vrouw raar en als man een macho, lees l*l. Dat zogenaamde vrijgevochten Ned; 3x raden wie er zonder enige discussie als eerst stopt met werken als kinderen komen; juist ja! Mannen en vrouwen zijn wel gelijk, maar gelijk betekent niet hetzelfde. Er wordt nergens beweert dat er geen vrouwelijke ondernemers zijn en dat ze het allemaal minder goed doen. Realiteit is dat mannen(68%!!!) vaker ondernemers zijn dan vrouwen en dat ze vaker en sneller de top bereiken dan vrouwen, maar dat is ook niet erg. Het is een belediging omdat we tegenwoordig worden aangeleerd dat het niet goed is om vrouw(elijk) en man(nelijk) te zijn. Dit komt voort uit de gedachte dat we zonodig gelijk, lees hetzelfde, moeten zijn. Vrouwen moeten koste wat kost bij de kerels horen en mannen moeten wat minder man zijn. Een groot deel van ons gedrag en ja dus eigenschappen wordt bepaald door de hormonen die door ons lijf gieren, daar verandert niemand voorlopig wat aan. Het is niet zwart/wit, maar de ene sekse heeft nu meer van het een dan de ander en dat beinvloedt de keuzes die we maken. Hoeveel mannelijke verplegers zijn er? Ik ben vrouw en heb een eigen zaak en ben niet beledigd door dit artikel.
Sandra Djukanovic-Wolbers | 6 september 2011 (11:13)
Ik denk dat juist vrouwen alleen maar meer gaan ondernemen in de aankomende jaren omdat we veel op zoek zijn naar die juiste balans tussen werk en het gezin. Het indelen van eigen tijd, productief zijn wanneer je wilt past goed bij het hebben van een eigen onderneming. Het artikel en onderzoek schrijven over "minder goed". Dat betekent niet per definitie "slecht". Alleen in vergelijking tot mannen hebben vrouwen blijkbaar minder vaak een eigen bedrijf. Laten we dit dan maar in ons voordeel gebruiken en kijken hoe het kan dat mannen het zo goed doen. Daar kunnen we dan misschien wel van leren en kan het onderzoek over 10 jaar opnieuw gedaan worden...
Andy | 7 september 2011 (16:19)
"Vrouwen zijn vaak minder geschikt voor een bestaan als ondernemer dan mannen"
Shouldn't this read something like: "Women are less likely to become entrepreneurs than men"?
I don't see how this study can conclude that they are less suitable, merely less likely to start. What would be more interesting is to know what proportion of men/women who start up businesses are succesful (after 1, 5, 10 years say). Men do tend to be bigger risk takers than women, and that's why they kill themselves more often in cars - this doesn't make them better drivers, does it?
Besides which, our society is not free of sexual discrimination by a long way - anyone think banks are?
Sylvia | 8 september 2011 (12:57)
Zien de heren hun kansen voorbij gaan in de toekomst ? Vrouwen zijn inderdaad iets voorzichtiger, die denken namelijk eerst na. Dan hadden we nu geen schuldencrisis gehad.
"Boys en toys"
Marjolein Hins | 8 september 2011 (20:54)
Allereerst: ik reageer als mens op dit bericht en niet vanuit een of ander hokje M/V....
Dit even om te voorkomen dat er nu een plaatje op mij wordt geplakt, dat ik niet ben als mens.
De kop boven dit artikel is net zo onmenselijk, stigmatiserend en foutieve overtuigingen in stand houdend als het onderwerp van de mail die we ontvingen "Mijn collega met kanker voert niets meer uit".
Als we op deze kortzichtige manier naar de wereld blijven kijken en blijven communiceren op de manier waarop wij dit nu vaak nog doen, zullen we dan ooit een andere maatschappij krijgen en de crises oplossen die er nu zijn?
Tijd dat we eens kijken naar hoe wij met elkaar communiceren en wat het doet met mensen als we dit soort uitspraken over 'hokjes mensen' blijven doen..... 'hoe zou ik me voelen'? is een vraag die we vaker mogen stellen voor mijn gevoel en 'is dit wat ik ook werkelijk zie gebeuren'?
Ik zou van een intelligent blad als Intermediair hopen dat zij het voortouw hierin nemen en daag jullie graag uit daartoe :-)
Interessant onderwerp voor een artikel..... Hoffelijkheid en volwassen omgang met elkaar!
Martin Elzinga | 10 september 2011 (6:32)
Helemaal mee eens, Marjolein. Een beetje meer nuance zou in onze samenleving en in dit blad geen kwaad kunnen.
Gerard Velthuis | 18 september 2011 (11:58)
"Vrouwen zijn vaak minder geschikt voor een bestaan als ondernemer dan mannen, omdat zij minder risico's nemen en minder competitief zijn." Dit is toch al jaren bekend.
De titel klopt natuurlijk niet, het is zeker niet zo dat vrouwen per definitie ongeschikt zijn als ondernemer. Er zijn zeker ook hele succesvolle vrouwelijke ondernemers. Je kunt wel zeggen de gemiddelde (!) vrouw is MINDER geschikt dan de gemiddelde (!) man als ondernemer.