Studiefinanciering of sociaal leenstelsel?

Auteur: Kees Versluis | 14-04-2010 | Reacties: 23 | Share/Bookmark Mail dit artikel

V VVD, PvdA en D66 willen de studiefinanciering afschaffen. Een sociaal leenstelsel moet ervoor in de plaats komen. Dat levert veel geld op en hopelijk gaan studenten harder studeren en minder bijwerken.



1. Waarom is de studiefinanciering ook alweer ingevoerd?

De studiefinanciering, ofwel de basisbeurs, bestaat sinds 1986. Het idee erachter was dat studenten onafhankelijk van hun ouders moesten kunnen zijn; dus kreeg iedere student vanaf zijn achttiende een vast maandbedrag van de overheid. In de begintijd kreeg een uitwonende student tot ruim 850 gulden (bijna 400 euro) studiefinanciering. Door bezuinigingen is dat bedrag stelselmatig omlaag gegaan naar 266 euro nu. Omdat een studentenkamer per maand al gauw tegen de 400 euro kost, is het onmogelijk van de basisbeurs rond te komen.

2. Zonder basisbeurs kunnen studenten toch niet meer rondkomen?

De ambtelijke ‘werkgroep brede heroverwegingen' die naar het hoger onderwijs keek, bedacht drie bezuinigingsscenario's. In twee daarvan wordt de studiefinanciering omgezet in een sociaal leenstelsel. Studenten krijgen geen cent meer, maar moeten voortaan hun maandelijkse toelage (die wel fors omhoog gaat) volledig lenen van de overheid. Na hun studie beginnen ze met terugbetalen, mits ze genoeg verdienen. Veel rechtse politici zijn voor zo'n sociaal leenstelsel, omdat ze niet van subsidies houden. Linkse politici vinden het sociaal leenstelsel eerlijker: de basisbeurs kwam er volgens hen op neer dat Jan met de Pet de studie van het zoontje van de advocaat moest betalen.

3. Hoeveel besparing levert zo'n sociaal leenstelsel op?

De ambtelijke werkgroep hoger onderwijs komt uit op een besparing van 350 miljoen per jaar in 2015 en 800 miljoen in 2020. Door de ov-jaarkaart te versoberen (korting in plaats van gratis reizen) bespaart de schatkist ook nog eens 200 miljoen in 2020. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. De overheid subsidieert studenten ook op andere wijzen: het collegegeld is (momenteel 1.620 euro) eigenlijk veel te laag. Als studenten een marktconform collegegeld van gemiddeld tienduizend euro zouden betalen, hebben ze na vijf jaar studeren een studieschuld van ongeveer honderdduizend euro. Dat lijkt enorm, maar is over een periode van dertig jaar makkelijk terug te betalen. Volgens wetenschappelijk onderzoek levert ieder jaar extra studie gemiddeld zeven tot negen procent inkomstenstijging op in de toekomst.

De overheid zou zoiets miljarden opleveren. Toch durft geen enkele politieke partij zo ver te gaan. De ambtelijke werkgroep hoger onderwijs heeft slechts een beperkte collegegeldverhoging doorgerekend. Het collegegeld in de bachelorfase met vijftig procent omhoog levert een half miljard per jaar op. Een flexibeler (lees hoger) collegegeld voor de master betekent nog eens 200 miljoen extra.

4. Gaat de kwaliteit van het hoger onderwijs zo niet verloren?

Integendeel. Door te bezuinigen op de studiefinanciering en de collegegelden kan de kwaliteit van het onderwijs zélf juist overeind blijven. In de ambtelijke bezuinigingsvariant die het verst gaat (én afschaffing basisbeurs én collegegeld omhoog) wordt er zo veel bezuinigd dat er daardoor geld overblijft voor beter onderwijs. Daarnaast kunnen de maatregelen nog een gunstig bij-effect hebben. Studenten besteden volgens onderzoek slechts ruim twintig  uur per week aan hun studie en switchen veel meer van studie dan in het buitenland. Als studeren straks veel geld kost, besteden studenten hopelijk minder tijd aan bijbaantjes en denken ze beter na over hun studiekeuze.

5. Waarom is er dan zo veel weerstand tegen het sociaal leenstelsel?

Dat studenten er op tegen zijn is logisch: eigenbelang. Verder zijn nog altijd veel politici bang dat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs in gevaar komt door een sociaal leenstelsel. GroenLinks heeft daarom een variant bedacht: een extra ‘academicusbelasting' voor hogeropgeleiden. In Australië, waar de collegegelden eerder sterk omhoog gingen, blijkt de toegankelijkheid van het hoger onderwijs overigens niet aangetast.

Meer artikelen in de rubriek
'Van studie naar baan'

Reageer, print of deel dit artikel

  • Reageer (23)
  • Print
  • Share/Bookmark Mail dit artikel
Reacties op dit artikel:
Ferdinand De La Soie | 15 april 2010 (8:17)

Een paar overwegingen:
- 100000 euro schuld is inderdaad gemakkelijk terug te betalen, maar daar komt ook nog eens 300000 schuld voor het huis bij. Men moet tegenwoordig al met zijn tweeën uit werken gaan om zijn schulden af te kunnen betalen.
- De academicusbelasting bestaat al. Dat heet "progressief belastingstelsel"
- Er zijn 2 systemen in deze wereld. Ofwel je betaalt je studie zelf, maar dan betaal je bijna geen belastingen (U.S.), ofwel een studie wordt betaald als collectief goed, maar dan betaal je de rest van je leven ook zeer genereus mee aan de collectiviteit. Jan met de Pet financieert het advocatenzoontje, maar vice versa subsidieert het advocatenzoontje Jan met de Pet nog veel meer. Het is het een of het ander. Nederland probeert de negatieve punten van beide systemen in 1 oplossing te gieten ?
- De Australiërs hadden geen problemen met een verhoogd collegegeld. Die konden niet naar Duitsland en België.

Patty Golsteijn | 17 april 2010 (23:03)

"Studenten besteden volgens onderzoek slechts ruim twintig uur per week aan hun studie en switchen veel meer van studie dan in het buitenland. Als studeren straks veel geld kost, besteden studenten hopelijk minder tijd aan bijbaantjes en denken ze beter na over hun studiekeuze."

Je kan je afvragen of die 'slechts' twintig uur bestede uren aan studie een gevolg zijn van studenten die (blijkbaar) teveel met hun bijbaan bezig zijn of omdat het onderwijs haar studenten niet voldoende uitdaagt.

Laten we eerst eens kijken naar wat het onderwijs aflevert (studenten die nog steeds geen idee hebben wat ze nou willen) en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat studenten beter nadenken over hun studiekeuze. Daarin zullen ze toch coaching nodig hebben, want wie ziet nu door al die bomen het bos nog?

De studenten van nu studeren voor banen die straks niet meer bestaan en voor banen die nu nog niet bestaan. Leer ze vaardigheden, netwerken, nieuwsgierigheid en ondernemerschap aan. Kennis halen ze wel van internet.

Oftewel; laten we ons eerst druk maken over de kern, niet over bijzaken (want wie garandeert dat dat extra geld dat de overheid 'verdient' niet over de balk wordt gegooid?).

kim | 20 mei 2010 (15:16)

@ patty

en als het collegeld omhoog gaat, en de stufi weg.. moeten de studenten juist meer gaan werken om hun studie nog te kunnen betalen! dan gaan ze juist niet minder werken, omdat ze meer uitgedaagd worden. Dan moeten ze het allebei doen.. werken voor studie én meer tijd aan studie beteden.. hebben studenten dalijk nog vrije tijd over??

Linda | 21 mei 2010 (12:10)

Het is erg gemakkelijk praten wanneer je zelf al de volle mep ontvangen hebt en klaar bent met studeren. Of wanneer je als politieke partij zelf subsidie krijgt. Beetje hypocriet, nietwaar?

Over hypocriet gesproken:
Als Nederland een goede economie wil (houden) zijn daar goed opgeleide mensen voor nodig. Studenten moeten dus gestimuleerd en geholpen worden. Het moet aantrekkelijk zijn en blijven om te gaan studeren. Honderdduizend euro studieschuld in het vooruizicht helpt daar nou niet bepaald aan mee. Daarnaast zou je door het progressieve belastingstelsel de huidige studiefinanciering al als lening kunnen zien.

Egbert | 21 mei 2010 (13:20)

Vraag me toch af hoe de Scandinavische landen, waar verhoudingsgewijs minder belasting betaald wordt (dus algehele belastingdruk voor inwoners en niet alleen de inkomensbelasting), min of meer gratis onderwijs kunnen verzorgen van zeer hoge kwaliteit.

Misschien moeten de plannenmakers eens meer in Scandinavië kijken en minder naar de Angelsaksische buren waar we kunnen hebben zien waar een economie gebaseerd op "lenen" toe kan leiden.

ruth | 1 oktober 2010 (0:08)

is sociaalstelsel leeftijdgebonden, ik ben 42 jaar en mijn master nog doen

Peter | 1 oktober 2010 (2:31)

Bezuinigen? Dit kan ook wanneer de overheid alleen 'toponderwijs' binnen het hoger onderwijs zal gaan financieren. Kwaliteit boven kwantiteit.

Dat is mogelijk door (strenge) toelatingsexamens en tentamens moeilijker te maken. Een deel van de studenten zal het niveau van het 'toponderwijs' door de overheid dan niet halen (=bezuiniging!). Het niveau kan dan echter wel omhoog en afgerekend is met de zesjescultuur

Dat dit nodig is blijkt m.i. wel uit het feit dat het bijv. tegenwoordig nodig is om studenten bij te spijkeren op het gebied van (elementaire) taal- en rekenvaardigheden. Moeten vooropleidingen dan niet gewoon strenger zijn? Moeten wij dit gebrek aan kennis en vaardigheden binnen het hoger onderwijs (dat duurder is) laten bijspijkeren?

Laat degenen die het niveau niet halen van het hoger onderwijs door de overheid maar de topvakmensen worden en zorg voor een verbetering in de kwaliteit (en moeilijkheidsgraad) van mbo opleidingen. Willen de mensen die het hoge overheidsonderwijsniveau dan niet halen toch een hbo/universitaire diploma behalen, dan kunnen ze toch naar een private instelling stappen?

Tan | 5 november 2010 (9:57)

@ kim -ben het met jou eens-

Als de studie duurder wordt en je krijgt minder (tot misschien wel geen) geld van de overheid dan moet ik je meer erbij gaan werken. Hoeveel tijd we dan overhouden voor de studie weet ik niet.

Ook denk ik dat als je dan al zo erg opzoek moet gaan naar een baan met een goed inkomen dat veel studenten de studie niet zullen afmaken en zullen blijven hangen bij de werkgever.

Het huidige systeem werkt volgends mij wel goed. Je krijgt een redelijk bedrag per maand van de DUO en als je binnen 10 jaar niet de studie voldoet dan moet je dat geld plus ov terug betalen. Het bedrag is ook natuurlijk niet genoeg om al je kosten te dekken, dus nemen veel studenten een bijbaantje erbij voor het geld en de contacten. Kortom, de huidige situatie is volgens mij goed genoeg om mee door te gaan.

Robin | 16 januari 2011 (21:46)

Zelf studeer ik nog en ik moet zeggen dat dat alleen mogelijk is met huidige studiefianciering.
Ik werk zo veel mogelijk aan school, bijbaantje om me spullen te kunnen betalen en een moeder en vader die zich kapot werken om dat voor 4 kinderen mogelijk te maken.

Als dit wordt afgeschaft huiver ik voor de toekomst van de kinderen, niet echt volwassen, afhankelijk van hun sociale netwerk en nieuw in de de " grote mensen wereld" maar wel een schult van 100 duizend euro, maarja wel makkelijk toch? Als je kijkt naar iemand van niet eens 20...

Deeltijd Rob | 17 januari 2011 (11:24)

Al die tot op het bot verwende studentjes moeten niet zo janken.
Ik heb zelf altijd gewerkt vanaf mijn 19e en daarnaast altijd deeltijd studies gedaan en dat resulteert in 2 MBO's en 2 HBO's en ben nu via de Open Universiteit bezig met mijn Master (de eerste). En omdat deeltijd niet gesubsidieerd werd heb ik altijd de volle mep betaald voor mijn studies.
En wat krijg je als dank, dat je na al je inspanningen ook nog eens voor bijna het zwaarste tarief belasting mag betalen, zodat je dat luie dagstudenten uitschot, hun zuipfestijnen kan financieren.
En dan heeft dat luie studentikoze tuig ook nog het lef om vrij te vragen van tentamens en , uiteraard de nodige herkansingen, om een dagje gezellig met zijn allen "te protesteren" lees hier; er een grote studenten zuip happening van te gaan maken, in den Haag.
Een diploma is een investering in je zelf , net zoals een huis kopen ook een investering is. Wonen moet je toch, dus als je koopt en je huis vermeerderd in waarde is dat rendement op je investering.
Hetzelfde met studeren, werken moet je toch , dus als je een diploma hebt verdien je meer dan zonder diploma (markttechnisch gezien) .
Dus die investering van 50.000 euro in jezelf is een investering in jezelf waar je een leuk rendement op mag verwachten.
Maar al die verwende kutjong willen alles maar gratis hebben omdat ze dat zo gewoon zijn van pa en ma die ze uiteraard alles wat hun hartje begeerd altijd al gegeven hebben.

Robin | 17 januari 2011 (13:15)

@Deeltijd rob

Ik ben het niet eens met je stelling en al helemaal niet met je taalgebruik naar jongeren.
Zelf werk ik keihard aan school en ga ik niet uit omdat ik veel moet sparen voor me opleiding (10.000 per jaar), daarbij is deeltijd in mijn opleiding niet mogelijk, verwende kinderen door ouders heeft niet iedereen, veel die ik ken hebben het zelfs moeilijk.

Waarom zitten mensen altijd te klagen over studenten? Ik werk elke dag en hard ook, ik maak meer uren dan mensen met een full-time job. Sommige switchen van opleiding en is nog best begrijpelijk. Stel: het valt tegen, je wilt het werk later echt niet doen! Het is anders dan je had verwacht.. Ja wattan? Pech gehad? Op 18 jaar zeker je complete toekomst bepalen?

Adolocenten moeten juist geprikkelt worden om te doen wat ze willen en zo hoog mogelijk dat doel te bereiken. Maar omdat jij (Rob Deeltijd) even buiten de boot valt moet de rest mee verdrinken? Ik vindt het moeilijk te geloven dat iemand die met (bijna) masters bezig is zo'n mentaliteit, taalgebruik EN vooroordelen.

En al zou ik geen student zijn, wil ik gerust belasting betalen aan die die het nodig hebben.

Want zeg nou zelf, hoe kan iemand die nog niet echt volwassen is en afhankelijk van anderen zulke ingrijpende keuzes maken zonder een beetje hulp van iedereen?

Bert | 17 januari 2011 (14:27)

Deeltijd Rob stelt het nogal cru, en verliest in zijn eenzijdige beeld ( over het luie dagstudenten uitschot, het studentikoze tuig, zuipfestijnen, verwende kutjongen en wat dies meer zij), wat relevante punten uit het oog.

Zo is deze grafiek tekenend:

http://www.economist.com/node/14428647 - een overzicht van de OESO over het rendement op tertiair onderwijs. We zien hier dat in de OESO-landen, een studie per student gemiddeld een netto-contante waarde oplevert van $80.000 voor de student, en $50.000 voor de belastingbetaler. Met andere woorden: onderwijs is een goede investering van de overheid die veel extra geld in het laatje brengt. Studenten betalen voor hun studie, via hogere belastingen, en via het belastingstelsel gaat dat naar draagkracht.

Verder zie ik de logica niet van het denken dat men aan de overheid precies zou moeten betalen wat men aan overheidsdiensten afneemt. Ik vraag me af of Deeltijd Rob zich, in verhouding tot de overheid, vooral ziet als burger, of als vooral als client die alleen wil meebetalen aan zaken waarvan hij direct een aanwijsbaar en kwantificeerbaar voordeel ondervindt.

Bart | 19 januari 2011 (23:11)

Ik zit in 6 VWO en ik ga volgend jaar na de universiteit, waar ik van plan ben een dubbele studie te doen (politicologie en bedrijfskunde+economie). Door het plan van een sociaal leenstelsel in de masterfase en door de verhoging van de kosten voor een tweede studie door dit kabinet zal ik veel duurder uit zijn dan zonder deze bezuinigingsmaatregelen.

Toch ben ik vóór de invoering van het sociaal leenstelsel. Het sociaal leenstelsel zal zorgen voor gemotiveerdere studenten, aangezien hun geld op het spel staat. Ook zal een sociaal leenstelsel geld besparen voor de overheid waarmee de kwaliteit van het onderwijs verbeterd kan worden. Bovendien is het eerlijk voor mensen als Deeltijd Rob, mensen die direct na school zijn gaan werken. Studeren hoort een eigen (gemotiveerde) keuze te zijn, en mensen die ervoor kiezen om in plaats daarvan te gaan werken horen niet te moeten betalen voor de subsidie van de mensen die besluiten te gaan studeren, dat is oneerlijk.

Ik vind het belangrijk dat onderwijs toegankelijk blijft voor iedereen, maar in mijn ogen gaat het afschaffen van studiefinanciering daar niet tegenin. Het is niet, zoals de SP zegt, zo dat studeren weer alleen maar voor de rijken zal zijn. Iedereen heeft immers recht op die sociale lening. En het zal het leven van de student er nog niet moeilijker op maken, die betaalt het geld namelijk pas terug wanneer die er het geld voor heeft, dat is het hele idee.

Ik ben vóór het afschaffen van studiefinanciering.

CHE | 22 januari 2011 (22:46)

Ik studeer momenteel aan de Radboud Universiteit, en heb een jaar vertraging op gelopen. Mijn ouders hebben gefaald in het leven. Mijn moeder is een steun-trekker die nog maar voor 20% ziet door een oogaandoening en mijn vader zit in de schuldsanering. Van papa en mama lief zal ik dus geen financiële steun ontvangen.

Daarom werk ik drie avonden in de week in een restaurant tegen minimumloon wat mij nog geen 400 euro oplevert. Ik betaal mijn schoolgeld en zorgverzekering zelf. (respectievelijk 170euro en 125euro per maand). Daar komen de boeken nog bij van circa 70-100 euro per 6 weken, en de eigenrisico van 170 euro. Omdat ik uitwonend goedkoper uit ben dan thuiswonend (vanwege sociale uitkering van mijn moeder, ik zou haar anders 'kamer geld' moeten betalen omdat ik boven de 18 ben) woon ik op kamers. Voor deze kamer betaal ik 330 euro per maand. Kamers zijn onmogelijk en extreem duur!

Een optelsommetje:

Inkomsten:
500 euro studiefinanciering
70 euro zorgtoeslag
400 euro loon
--------
970 euro per maand


Uitgaven:
125 zorgverzekering
170 collegegeld
70 euro boeken
330 euro kamer
20 euro telefoonkosten
100 euro aan boodschappen
50 euro sparen (mijn laptop of iets dergelijks zal maar eens kapot gaan, ik zal TOCH een nieuwe moeten hebben ivm verslagen etc)
------
865 per maand

Daar moeten we nog bij rekenen dat ik ook aan sport wil doen, en ook nog iets wil kunnen kopen aan kleding. Ik zou die drie avonden in de week op mijn werk financieel ECHT NIET kunnen missen.

Onze universiteit heeft een verschrikkelijk rooster als het gaat om tentamens. Als je een keer perongeluk een onvoldoende haalt, dan moet je deze herkansen in dezelfde week dat je andere tentamens hebt van het volgende blok. Zo kom je op gauw 4 tentamens uit in een week tijd. Ik ben niet dom, maar heb ook geen fotografisch geheugen. Zo krijg ik inderdaad allemaal zesjes, of zelfs onvoldoendes. De vakken die ik opnieuw heb moeten doen heb ik wel glansrijk gehaald met 9éns en zelfs 10en, en daar kan ik nu nog kennis over ophalen. Dat kan ik over vakken die ik snel eventjes heb gedaan omdat ik geen vertraging op wil lopen niet zeggen.

Er wordt wel gezeikt over lang leven de lol die studenten hebben, maar financiële ruimte is wat Nederland uniek maakt. Nederland staat misschien wel bovenaan de lijst met lang studeerders, maar Nederland staat ook ergens bovenaan de lijst met de gelukkigste kinderen/adolescenten/jong volwassenen van de wereld. In India, Japan en China mogen ze dan wel allemaal zo briljant zijn, maar daar zijn de zelfmoordpogingen onder jongeren ook AANZIENLIJK hoger. Geluk in het leven lijkt mij (en alle jongeren) ook te tellen. Vind je dit niet, dan heb je waarschijnlijk zelf geen kinderen. Of geen hart.

Bart | 24 januari 2011 (17:30)

Wat CHE hierboven zegt is geen reactie op het sociaal leenstelsel, maar een betoog over hoe onbetaalbaar studeren wel niet is. Che, niemand ontkent dit en niemand dwingt je om nog meer te gaan werken om je studie te kunnen betalen. Iedereen is het er wel over eens dat iedereen studeren moet kunnen veroorloven. Het geld om je dat te kunnen verloorloven krijg je sowieso, alleen moet je het nu later (wanneer je het wel kunt betalen) terugbetalen.

De échte vraag is: willen we een sociaal leenstelsel, waarbij iedereen uiteindelijk betaalt voor zijn eigen studie, of willen we het huidige systeem van studiefinanciering, waarbij het collectief betaalt voor de studies van het collectief. In mijn ogen is de eerste optie het eerlijkst en het meest stimulerend.

Filip | 2 juli 2011 (10:30)

Nergens in Europa, op het Verenigd Koninkrijk uitgezonderd, is het collegegeld zo hoog als in ons land. Angelsaksische landen zijn niet representatief voor onze situatie. Als studenten worden opgezadeld met een studieschuld van 100.000 euro, krijg je enorme gedragseffecten. Je bent dan wel een dief van je portemonnee als je je tenten niet opslaat in het buitenland, vooropgesteld dat dat binnen je mogelijkheden ligt. En dit alles nog even los van het feit dat lang niet iedereen een topsalaris gaat verdienen.

Jan met de Pet betaalt mee aan de studie van de advocaat, maar omgekeerd draagt die advocaat veel belasting op, wat weer ten goede komt aan mensen in de salarisschalen 1 en 2. Merk op dat er in ons land al relatief veel wordt genivelleerd.

Waar ik wel voorstander van ben, is dat het moeilijker wordt om je diploma te halen en hoge cijfers meer relevantie krijgen. Nu kijken werkgevers veel naar zachte vaardigheden zoals relevante werkervaring en stages. Ook belangrijk, maar in deze flexibele maatschappij kan niet iedereen daar in meekomen.

Mike van gils | 7 november 2011 (19:38)

Laat ik voortaan gaan studeren:

in plaats van 50 jaar geld verdienen eerst een torenhoge schuld vrijwillig op me af te laten komen om vervolgens met een hoger salaris deze weer te kunnen aflossen... Zo word toch niemand rijker en welvarender?

Waar is Nederland, Ierland en andere welvarende landen groot mee geworden? Precies, door mensen met kennis, niet door onze lage productiekosten of grondstoffen...

Binnenkort: gasbel op, grond is al op door bebouwing(o nee, wacht, er zijn geen opgeleide mensen meer die huizen mogen maken).

We hebben nu eenmaal alleen kennis in Nederland maar geen grondstoffen ed., zelfs op andere kwaliteiten worden we ingehaald: de tuin en akkerbouw gaat over een paar jaar ook al verliezen van de concurrentie....

'Met dit geld kan het onderwijs verbeterd worden' Dit kan alleen als je opeens 10 universiteiten op Harvard niveau hebt in Nederland maar dat gebeurt ook niet opeens hoor met wat centjes erbij. Zonder instroom zijn er namelijk geen hoogopgeleiden mensen meer. Waar gaat dit heen?

Mensen met goede banen betalen meer dan 50% belasting, alleen over salaris wel te verstaan. Dus de advocaat betaalt relatief toch meer dan een ander. Nu moet ik er wel bij zeggen dat advocaten absurd veel verdienen i.v.m. met andere afgestudeerde opgeleiden.

Waar gaat dit heen? I.i.g. niet naar de Nederlandse universiteiten! Laten we met zijn allen gaan werken zonder opleiding! Dan kunnen we weer concurreren met het nultarief van Polen!

Arthur | 5 januari 2012 (22:00)

Beide argumenten van zowel links als rechts zijn kolder. Ons huidige stelsel is er juist voor bedoeld dat iedereen een kans krijgt om te studeren.

Met de stijging van de collegegeld naar 10.000 euro op jaarbasis, zou het studeren voor studenten uit gezinnen met weinig koopkracht zwaar ontmoedigen.

Zij zouden hierdoor hun loopbaan beginnen met een flinke schuld en doorstuderen is voor deze mensen moeilijker. Dat is klassenpolitiek!

Valentijn | 11 januari 2012 (15:42)

Aangezien mensen die studeren etc vaak hogere salarissen binnenhalen, betalen deze ook meer belasting uiteindelijk. Oftewel via de belastingen betalen zij indirect over de jaren al hun studie terug. Door dit systeem te behouden en ook nog hier het sociale leenstelsel aan toe te voegen, komt het erop neer dat je als student 2 maal je studie mag gaan terugbetalen.
En dan nog iets beste mensen, waar willen wij dit vrijgemaakte geld voor gebruiken? Feest donaties aan Griekenland en Ijsland?
We sturen dus onwetende jongeren wat wij allen ooit zullen zijn of zijn geweest met een forse schuld de onzekere arbeidsmarkt op. Is dit niet gewoon simpel een uitstel van executie? Krijgen we dan niet gewoon weer een kredietcrisis?
En leven met een schuld van 50 à 100 duizend euro op je hoofd stimuleert een gelukkig of fatsoenlijk leven nou ook niet optimaal, dus worden zelfmoordpogingen als gevolg hiervan ook niet onrealistisch.

Van Binsbergen | 11 januari 2012 (20:46)

Nederland snijdt in de eigen vingers door wel te korten op studeren, maar ondertussen belachelijke hoeveelheden geld in ontwikkelingshulp te steken: geld wat je toch nooit terug zal zien.

Nick | 12 januari 2012 (2:23)

Van binsbergen, als jij denkt dat 'ontwikkelingshulp' altruisme is dan kan ik met zekerheid zeggen dat je nogal een naief wereldbeeld hebt. Al dat geld komt er alleen als Nederlandse bedrijven vervolgens voet mogen zetten in dat land.

Verder is het korten op de basisbeurs een belachelijk voorstel. Met ons belastingstelsel en salaristarieven hoef je echt niet nog een extra lening erboven op. Dat is het uitmoorden van je middenklasse, precies wat in Amerika ook is systematisch is uitgevoerd na de jaren 60. Goed, nu weten we ondertussen wel dat de VVD en het CDA beiden graag afkijken bij hun Angelsaksische helden alleen de waarom is mij altijd nog een raadsel.

Gijs | 29 april 2012 (10:45)

Ik wil graag even het idee van de 100.000 euro schuld uit de wereld helpen. Dit gebeurt alleen als er een sociaal leenstelsel wordt ingevoerd én het collegegeld marktconform wordt. Het collegegeld zal nooit marktconform worden waardoor je de helft van de schuld overhoud. Dit bedrag is te overzien en daarnaast wordt het bedrag als je het niet kan betalen kwijtgescholden. Ook kan iedereen gewoon voldoende geld lenen om van te leven en zal geen enkele student in de problemen raken van een sociaal leenstelsel.

Ik ben vanaf volgend jaar student en ik hoop ook dat het sociaal leenstelsel wordt ingevoerd.

willem | 1 mei 2012 (11:21)

Wat een onzin.

Studie moet voor iedereen mogelijk zijn en is als elementair recht opgenomen in de internationale rechten van de mens.

Daarom studie kosteloos:
Ikzelf heb in de jaren 70, 6 jaar gestudeerd, naar de huidige maatstaf zo'n 6 ton studie kosten, (voor het gemak zet ik dat even naar de toenmalige kosten om in 6 ton in guldens). Ik betaal nu 60.000 euro belasting(120.000 gulden), dus de kosten van mijn studie zijn in 5 jaar terugbetaald.
Wat een waanzinnige investering voor de overheid.

Het kan enige tijd duren voordat je reactie geplaatst wordt.

Het is de redactie van Intermediair toegestaan om de inhoud van de reactie met naam en toenaam te hergebruiken in de print uitgave van Intermediair.

Reacties worden niet direct op de site geplaatst. De redactie controleert vooraf of de reactie aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden zijn:

  • Reacties dienen betrekking te hebben op de inhoud van het betreffende artikel of onderwerp.
  • Reacties mogen geen beledigingen, bedreigingen, al dan niet fictief, aan het adres van de andere sitebezoekers of aan prominente personen bevatten.
  • Uitingen van geweld, racisme, anti-semitisme, het zwartmaken van individuen, groepen of organisaties worden niet getolereerd.
  • De reactie moet kort en bondig zijn (maximaal 1.000 karakters), te lange reacties worden niet geplaatst.
  • Het plaatsen van persoonsgegevens zoals telefoonnummers en adressen in de tekst van de reacties is niet toegestaan.
  • Links naar websites en reclame voor producten en/of diensten worden niet geplaatst.
  • Reacties die volledig in hoofdletters zijn getypt en/of vol staan met uitroeptekens en vraagtekens worden niet geplaatst.
  • Reacties die vol staan met taalfouten worden niet geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor om reacties aan te passen, in te korten of te verwijderen. De redactie gaat niet in discussie over geplaatste of verwijderde reacties.


Ik ga akkoord met de voorwaarden

Zoek in vacatures voor hoogopgeleiden:

Doe de Oriëntatiescan

Test in welke functies jij terecht kan komen met jouw opleiding, bij welke bedrijven je kan werken en ontdek wat jij belangrijk vindt in je eerste baan.