Reacties op dit artikel:
Peter | 6 februari 2012 (21:04)
Je kunt je ook afvragen of de WW verkorten/verlagen niet oneerlijk is. Per slot van rekening betalen mensen er heel veel premie voor. Dat is dus volkomen onzinnig.
Ik wil werk! | 7 februari 2012 (0:01)
Continue alleen maar schoppen tegen de werkzoekende. Volslagen zinloos. Ben de 45 al weer een tijdje gepasseerd. Continue bijgeschoold, hoog opgeleid, ervaren, gezond, mobiel en wil werken. Maar na mijn ontslag wel inmiddels 600 sollicitaties verder zonder succes. WW verkorten? Je gaat je gang maar, ik krijg toch al geen cent meer. Ga maar eens tegen de werkgevers en recruiters aanschoppen. DAAR zit het probleem. Niet bij de werkzoekenden.
Maithe | 7 februari 2012 (10:27)
@ Ik wil werk!: Thank you, helemaal mee eens. Als werkzoekende merkte ik ook dat alle verantwoordelijkheid bij de werkzoekende werd gelegd. (zie ook mijn blogberichtje http://andere-kant.blogspot.com/2011/12/eenzijdigheid.html). Dat is gewoon niet het hele verhaal, je bent ook afhankelijk van werkgevers, of die je wel of niet aan aannemen.
Succes met zoeken!! Het zal idd op jouw leeftijd wel lastig zijn. Dat hoor ik wel vaker namelijk. Ik ben zelf 29, maar wordt vooral afgewezen op mijn gebrek aan ervaring. Hoe mooi ze mijn c.v. ook vinden.
Chris | 7 februari 2012 (12:31)
Ik ben 52, academisch opgeleid, laatste jaren eindverantwoordelijk geweest, krijg het dringende advies om nu datgene te gaan doen waar wij mijn unieke capaciteiten en passies liggen (want dan is de leeftijd minder relevant), maar heb nog geen werk gevonden. Intussen wordt er maar geklaagd over "die mensen die niets zitten te doen" en is men stomverbaasd dat je niet "geniet" van je vrije tijd! Wat moet ik doen? Accepteer maar dat als de economie slecht draait, er meer mensen werkloos zijn. Bizar om de mensen die toch al persoonlijk geraakt zijn door de crisis en bezuinigingen (pech?!), nog eens extra te willen treffen door ook hun uitkeringen te verkorten. Waarom niet deze pijn van de crisis over iedereen verdelen (=belastingen verhogen).
Henk | 7 februari 2012 (13:08)
Weer zo'n flodder van uitspraak zonder de verantwoording voor te durven nemen. Of dat klopt en zal werken wat er beweert wordt of niet. Maar met de eer strijken voor nog een model die een verklaring 'geeft' voor het vraagstuk.Waar tot op heden alleen maar bezuinigd werd maar geen resultaten heeft opgeleverd behalve voor diegenen die met een bewering kwamen in de vorm van titel en naambekendheid. En natuurlijk weer een idee voor de overheid waar die geld vandaan zal kunnen halen.
Wat er in andere landen gebeurt en hoe die omgaan met de ww mochen die zelf weten. In Nederland heeft men jaren lang voor het model gekozen waarin geld moet rollen. De gelden van de ww helpen de economie op gang te komen en blijven. Haal je dat weg of ga je daar flink op bezuinigen zal de overheid maar ook de burgers dat flink merken in de vorm van een teruggang in de economie. Banen zullen er niet van komen. Integendeel.
'Ik wil werken' heeft er gelijk in. Je zal bij de genoemde instanties moeten gaan zoeken hoe dat allemaal kan. Maar buiten dat ook het CWI die ontslagvergunning in veel gevallen zomaar afgeeft zonder een serieus onderzoek te starten en daarbij ten onrecht mensen veel te makkelijk werknemers helpt hun werknemers af te danken en er vanaf te komen.
Schande dat zoiets zomaar kan gebeuren in dit land terwijl er nauwelijks iets aan gedaan wordt.
Jos Recruiter | 7 februari 2012 (13:23)
Verantwoordelijkheid nemen over en in je loopbaan is een eerste stap. En werk vinden dmv bijvoorbeeld omscholing is ook een optie.
In de techniek is veel werk te vinden, omscholing loont. Ik heb zojuist een kandidaat van 53 jaar aan een vaste baan geholpen. Ik schreeuw om kandidaat met een technische achtergrond.
Klagen, schoppen en in de slachtofferrol kruipen schrikt werkgevers en recruiters af. Is ook geen basis voor succes en duurzaamheid.
Henk | 7 februari 2012 (13:53)
Beste Jos de Recruiter,
Wat fijn dat je een keer een 53 jarige aan een baan hebt geholpen.
En als je inderdaad smeekt om kandidaten, kom maar op met je vraag naar techneuten en kunnen wij ons voor de zoveelste keer lekker maken en met wat nieuwe hoop tanken.
Klinkt misschien raar in je oren maar dat komt omdat je waarschijnlijk nog nooit aan de andere kant van de tafel hebt gezeten.
En a.j.b. schrik er niet van ik meen het echt met de oproep om je vacatures openbaar te maken of zijn die toch beperkt voor een bepaald publiek ?
Dave | 7 februari 2012 (14:22)
@ Jos Recruiter: Wij klagen niet, wij schoppen ook niet en wij kruipen ook niet in de slachtofferrol. Wij beschrijven - misschien pijnlijk voor je - de werkelijkheid zoals deze is.
Zodra je de 40 bent gepasseerd en je raakt werkloos, gooien werkgevers alle mogelijke irrationele blokkades op voor kandidaten om weer lekker aan het werk te gaan.
Ik ben 2 jaar werkloos geweest, heb me uit de naad gesolliciteerd (uiteindelijk, godzijdank, met succes) en kreeg dezelfde reacties als anderen hierboven al hebben beschreven.
Werkgevers dienen in te zien dat zij ook een verantwoordelijkheid hebben om de werkloosheid te bestrijden.
LJM | 7 februari 2012 (18:08)
Jos de Recruiter,
Ik juich het toe dat je zo begaan bent met de oudere werkloze en ze best aan een baan wilt helpen! dat zouden meer mensen moeten doen. Echter ik zou graag wat nuance in het verhaal willen brengen. Ga er niet gelijk van uit dat anderen alleen maar klagen, schoppen en in een slachtofferrol kruipen willen. Het is zo makkelijk om te roepen 'ga je maar omscholen want in die-en-die branche zoeken ze zat mensen'. Niet iedereen heeft het in zich om (in dit geval) techneut te worden. Er zijn ook mensen die het niet kunnen (laten) betalen om zich om te scholen.
De realiteit is ook dat veel oudere werknemers, ongeacht of ze zich laten omscholen, vaak niet gewild zijn bij werkgevers. Zelf heb ik dit niet meegemaakt (ik ben nog geen 30 en heb werk), maar ik zie dat om me heen gebeuren en ik hoor de verhalen.
On topic
Als de overheid zou kiezen om WW te verkorten/verlagen dan neem ik aan dat daar ook tegenover staat dat de premies omlaag gaan!
roos | 7 februari 2012 (18:18)
Ben het roerend eens met Chris en Dave. Het is een drama om als 45 plusser te moeten solliciteren. Moet dan uitgerekend de oudere sollicitant nog eens gestrafd worden met verkorting of verlaging van de WW? Laat eerst eens de veroorzakers van de hoge werkloosheid op de arbeidsmarkt verplicht worden een vast quota aan 45 plussers aan te nemen, dat is veel efffectiever dan ingrepen in de uitkeringen. Om te beginnen bij banken en vooral ook grote ondernemingen.
Henk | 7 februari 2012 (21:32)
Recruiters doen wat werkgevers hun opdragen om te doen. Dus geen oudere werknemers in dienst. Daarbij dient nog opgemerkt te worden dat die in de meeste gevallen niet met de wat oudere werknemers als kandidaat aankomen aanzwaaien. Pers slot voor rekening wie zijn de recruiters zelf ? de meeste zijn jonge lui die beslist niet voor de ouderen gaat vechten. Verder heb je nog de opdrachtgevers waarvan de leiding relatief jong is en die staat zeker niet te popelen om de oudere in dienst te nemen en door iemand met behoorlijk wat ervaring de hete adem in hun nek te voelen. Dus liever geen oudere werknemers in dienst.
Wie blijft er nog over ? het CWI natuurlijk die in het verleden oudere bij bosjes heeft laten ontslaan en nu nog steeds doet. Dit uiteraard niet zonder toestemming van een hogerhand in de verschillende regeringen in Nederland te krijgen.
En nu zitten wij uiteraard met de gebakken peren en hebben al de geleerde knappe koppen nog geen structurele oplossing voor gevonden. Noch voor de werkloosheid noch voor de overheidsfinanciën.
Conclusie : Je kan op niemand rekenen. Ieder voor zichzelf en God voor onszelf
Timo | 8 februari 2012 (11:43)
Het terugschroeven van de WW om de werkzoekende toch vooral te prikkelen om van de bank af te komen is weer een trap na voor de meeste werkzoekenden.
Ga er toch eens van uit dat de meesten gebrand zijn om weer te gaan werken, omdat ze dat wíllen.
Volgens mij hebben de mensen die deze 'briljante' ideeen uitboeren nog nooit aan de andere kant van de tafel gezeten, de zoveelste brief de deur uit, het zoveelste telefoontje, het zoveelste gesprek, de zoveelste afwijzing.
De meeste werkzoekenden hebben een opleiding gevolgd, een aantal jaren een bijdrage geleverd aan de maatschappij en willen dit heel graag weer doen! En niet als een stuk oud vuil behandeld worden.
Henk | 9 februari 2012 (8:57)
@LJM a.j. b.niet zo hard van stapel gaan.
Hetgeen ik vreesde gebeurt ook.
Jos de Recruiter klonk wanhopig op zoek naar techneuten. Aan hem heb ik gevraagd of hij met zijn vacatures kan komen want genoeg techneuten onder ons, nietwaar ?
Als je een HR man zo’n taal hoort gebruiken en hoe hij zorgzaam met oudere werknemers omgaat moet je meteen je afvragen of dit ook zo is. Natuurlijk verdient hij/zij de credit maar als bij zo’n uitdaging de handschoen niet wordt opgeraapt dan weet ik al voldoende.
Het is precies zoals ik al zei: ieder voor zichzelf en God voor ons allen.
Wij mogen niet veel verwachten noch van de regering noch van al de andere betrokken instanties.
Henk | 9 februari 2012 (10:43)
@LJM a.j. b.niet zo hard van stapel gaan.
Hetgeen ik vreesde gebeurt ook.
Jos de Recruiter klonk wanhopig op zoek naar techneuten. Aan hem heb ik gevraagd of hij met zijn vacatures kan komen want genoeg techneuten onder ons, nietwaar ?
Als je een HR man zo’n taal hoort gebruiken en hoe hij zorgzaam met oudere werknemers omgaat moet je meteen je afvragen of dit ook zo is. Natuurlijk verdient hij/zij de credit maar als bij zo’n uitdaging de handschoen niet wordt opgeraapt dan weet ik al voldoende.
Het is precies zoals ik al zei: ieder voor zichzelf en God voor ons allen.
Wij mogen niet veel verwachten noch van de regering noch van al de andere betrokken instanties.
Bartho | 9 februari 2012 (12:09)
Opnieuw een verhaal met een hoog 'goed onderwerp op verjaardagen' gehalte. De werkelijkheid ligt net even genuanceerder dan hier wordt weergegeven. Er is een groep werkelozen, die echt volkomen buiten de boot vallen, hoe vaak of hoe gretig ze ook solliciteren. Menigeen hierboven heeft al aangegeven dat omscholing, bijscholing, goede langjarige carriere en dergelijke niet helpen. Namelijk, de oudere werkeloze wordt ronduit gediscrimineerd door werkgevers, door HR managers, door popi-jopi verhalers en door onderzoekers. Want als er een beetje verstand van de arbeidsmarkt aanwezig geacht mag zijn, komt men niet met dergelijk 'kretelogie' rapport.
De massale en discriminerende uitstoot van oudere (vaak hoogopgeleide) medewerkers slaat als een boemerang terug op de bedrijven, op de economie en op de samenleving. Doorwerken tot 67, verlaging van de WW, pensioenpremies die niet mee op te brengen zijn. Instroom van nieuwe EU medewerkers, kortom er wordt een volledige generatie kennis, ervaring en coaching door the drain gespoeld. De 'Asian Tigers' hebben hun economisch succes mede te danken aan de inzet, benadering en succesvolle inbreng van juist seniore kennis en ervaring.
Ik wil elke oudere werkeloze dan ook aanbevelen om buiten Nederland en misschien buiten Europa te gaan zoeken, waar de seniore Nederlandse kennis en ervaring nog wel welkom wordt binnengehaald. Want van NL hebben we als werkeloze 50+ ers niets, maar dan ook niets meer te verwachten, anders dan dit soort popi-jopi onderzoeken en een volkomen falend Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ikzelf ben al druk met het buitenland bezig, met een HBO+ opleiding, een universitair niveau en een uitstekende carriere achter me.
Chilli | 9 februari 2012 (12:36)
Ik denk dat verlaging van WW wel degelijk zin heeft, al is dit zeker van minder belang bij hoger opgeleiden. Lager opgeleiden komen wel zeker eerder van de bank door dit soort prikkels omdat de moraal over het algemeen een stuk lager ligt bij ongeschoolde arbeid.
Hetgeen hierboven gesteld wordt door sommigen is naar mijn mening ook wel erg kortzichtig. Heeft niemand van jullie wat basiskennis in economie? Werkloosheidsval anyone? Als het goed is allemaal besproken op de middelbare school.
Werkloze | 9 februari 2012 (13:08)
Ook al is het enigszins offtopic: ik word een beetje moe van het feit dat bij iedere discussie erbij gehaald wordt dat ouderen benadeeld worden op de arbeidsmarkt. De werkloosheid onder jongeren is nog altijd 2x zo hoog dan die onder de 45 tot 65 jarigen. Daarnaast bestaat niet heel Nederland uit hoger opgeleiden.
Ontopic: het lijkt me evident dat bij een flinke terugval van het inkomen, men meer geprikkeld wordt om werk te zoeken. Wat voor werk dan ook. Zoals Chilli terecht opmerkt: de zogenoemde werkloosheidsval. Door alle goede regelingen kan het economisch interessant zijn om werkloos te blijven. Sommige ongeschoolden gaan er simpelweg (praktisch) niet op vooruit als ze 40u gaan werken. Voor hoger opgeleiden is dit dan wel anders, aangezien zij vaker al een flinke terugval hebben in hun inkomen vanwege het ingestelde maximum op de WW en zij er veel meer op vooruit gaan als ze werk op niveau vinden. Maar ik geloof dat ik met een bedrag als men in Groot-Brittanie krijgt in de WW veel meer zou proberen om werk te hebben, omdat ik simpelweg met iedere baan erop vooruit zou gaan tov thuiszitten. Alles is dan mogelijk, terwijl je nu toch iets meer blijft kijken naar wat aansluit bij je cv/niveau.
HenkG | 9 februari 2012 (15:25)
Van ‘lieve mensen’ en 'goed bedoelende' als Jos Recruiter zullen wij zo te zien niet wijzer van worden. Ik ben er van overtuigd dat zelf hij in zijn beweringen niet gelooft.
Eigenlijk moeten wij en liefst zo snel mogelijk van het systeem ww in combinatie met de overheid af. Het kan niet zo zijn dat als de overheid tegenvallers in de economie moet gaan opvangen, die bijna altijd de gedupeerde werkloze hiervoor nog meer gaat aanpakken. Het hele systeem van werkloosheid moet uit haar handen en dus hebben wij geen last meer van en de economie zal er ook niet van lijden. De overheid gaat zowiezo met het geld die ze hiermee bezuinigd nieuwe arbeidsplaatsen aan de man brengen. Wat de overheid interesseert is de tekort en die mag niet stijgen. Alsof dat het belangrijkste is ook ten kosten van werkloosheid. Het nieuwe ww systeem dient bij een aparter organisatie (niet meer dan een) ondergebracht te worden (noem dit voorlopig De ww bank ) en die zal zich gaan gedragen min of meer als een verzekeringsmaatschappij die de gelden niet zomaar als pensioenfonds zal mogen beheren maar bijvoorbeeld in staatsobligaties korttermijn kredieten aan particulieren zal mogen investeren. Waar de risico's beheersbaar zijn.
Werknemers zullen een bepaald bedrag per maand daarin gaan storten. Die zullen in het beginsel mogen kiezen tussen standaard 70% van laatstverdiende salaris als werkloosheid uitkering maar ook voor meer. Afhankelijk van de keuze zal er premie betaald gaan worden. Verder is het nog mogelijk om degradaties in te gaan bouwen van de hoogte van de uitkering en de duur ervan afhankelijk van het aantal dienstjaren. Levensloop zal er ook in gestoord mogen worden.
Zien jullie er wat in ? zien jullie er beren op de weg en reden waarom zo’n initiatief zal niet kunnen doorgaan ? zal de overheid er niet aan willen werken of ook nog gaan tegenwerken ?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie bevindingen.
Elk reactie is welkom.
HenkG | 9 februari 2012 (18:14)
Van ‘lieve mensen’ en 'goed bedoelende' als Jos Recruiter zullen wij zo te zien niet wijzer van worden. Ik ben er van overtuigd dat zelf hij in zijn beweringen niet gelooft.
Eigenlijk moeten wij en liefst zo snel mogelijk van het systeem ww in combinatie met de overheid af. Het kan niet zo zijn dat als de overheid tegenvallers in de economie moet gaan opvangen, die bijna altijd de gedupeerde werkloze hiervoor nog meer gaat aanpakken. Het hele systeem van werkloosheid moet uit haar handen en dus hebben wij geen last meer van en de economie zal er ook niet van lijden. De overheid gaat zowiezo met het geld die ze hiermee bezuinigd nieuwe arbeidsplaatsen aan de man brengen. Wat de overheid interesseert is de tekort en die mag niet stijgen. Alsof dat het belangrijkste is ook ten kosten van werkloosheid. Het nieuwe ww systeem dient bij een aparter organisatie (niet meer dan een) ondergebracht te worden (noem dit voorlopig De ww bank ) en die zal zich gaan gedragen min of meer als een verzekeringsmaatschappij die de gelden niet zomaar als pensioenfonds zal mogen beheren maar bijvoorbeeld in staatsobligaties korttermijn kredieten aan particulieren zal mogen investeren. Waar de risico's beheersbaar zijn.
Werknemers zullen een bepaald bedrag per maand daarin gaan storten. Die zullen in het beginsel mogen kiezen tussen standaard 70% van laatstverdiende salaris als werkloosheid uitkering maar ook voor meer. Afhankelijk van de keuze zal er premie betaald gaan worden. Verder is het nog mogelijk om degradaties in te gaan bouwen van de hoogte van de uitkering en de duur ervan afhankelijk van het aantal dienstjaren. Levensloop zal er ook in gestoord mogen worden.
Zien jullie er wat in ? zien jullie er beren op de weg en reden waarom zo’n initiatief zal niet kunnen doorgaan ? zal de overheid er niet aan willen werken of ook nog gaan tegenwerken ?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie bevindingen.
Elk reactie is welkom.
Jan | 9 februari 2012 (21:32)
Het verlagen van de WW uitkering resp. het verkorten van de duur ervan wordt gebracht onder de noemer "flexibiliseren van de arbeidsmarkt".
Ik heb een gratis tip om de arbeidsmarkt te flexibiliseren: schaf het slavernijbeding af. De meesten zullen dat kennen onder de naam "concurrentiebeding" of "relatiebeding". Het is een clausule in te veel arbeidscontracten die mensen verbiedt voor bijvoorbeeld een jaar in dienst te treden bij iedereen die iets te maken heeft met je huidige werkgever (in mijn geval), of soms ook iets milder verwoord.
Heel flauw, ik geef het toe, maar mogelijk kan ook het omzetten van het verschijnsel wachtgeldregeling, bovenwettige uitkering etc. naar een gewone ww uitkering de arbeidsmarkt wat flexibiliseren...;-)
M. Uittenbosch | 10 februari 2012 (15:09)
Ook dit artikel bevat weer de misleidende maximum ww-duur van 38 maanden. Misleidend, omdat die termijn alleen van toepassing is op iemand van tenminste 56 jaar oud, die de voorafgaande 38 jaar onafgebroken gewerkt heeft. En dat is dus een uitzondering en niet de 'normale ww-er'. In de praktijk liggen de maxima ergens tussen de 12 en 20 maanden. Als je praat over kortingsmaatregelen in ww-hoogte en- duur, die grotere aantallen mensen weer in de richting van een baan moeten bewegen (eufemistisch voor 'pesten'), moet je er dus van uitgaan dat de maximale ww niet langer dan ca 1,5 jaar duurt en dat daarna de bijstand volgt (gesteld dat men daar recht op heeft en er niet gekort wordt omdat er wel-verdienende huisgenoten zijn).
ook al werkloos | 15 februari 2012 (11:11)
Beste mensen,
Laten we als verschillende groepen alsjeblieft niet tegen elkaar aanschoppen, de jongeren worden niet aangenomen omdat ze nog geen opleiding hebben, de pas afgestudeerden omdat ze nog geen werkervaring hebben, de groep (vrouwen) tussen de 25 en 35 vanwege het 'risico' van starten van een gezin en ergens boven de 35 loop je ineens tegen een grens aan dat je oud en inflexibel bent.
De hoge werkloosheid treft ons allemaal, de ene groep is niet beter af als de andere en tegenover elkaar gaan staan helpt echt niet.
Lees het begin van dit artikel nog een keer:
"Zowel een lagere ww als een kortere periode waarin mensen recht hebben op ww worden momenteel dan ook genoemd als mogelijke bezuinigingsmaatregelen die het kabinet na maart wil nemen"
Het is gewoon weer een bezuiniging, niks geen prikkel om ons werklozen te helpen. Ja, laten we vragen om een verlaging van de ww premie als we weer aan de slag zijn; daarmee duperen we de mensen die op dat moment werkloos zijn en dat schiet ook niets op.
Ik stel voor dat we gezamelijk eisen dat een volgende versobering van de ww hand in hand gaat met het eindelijk afschaffen van de wachtgeldregelingen voor de politiek. Iedereen gelijk voor de wet en solidair met elkaar. En als dat niet gebeurt: alsjeblieft mensen niet meer stemmen op de gevestigde orde bij de volgende verkiezingen, hoe mooi de beloften ook zijn.
Ik wil werk! | 22 februari 2012 (20:02)
@ook al werkloos | 15 februari 2012 (11:11)
Wellicht gaat het niet alleen om een bezuiniging maar gaat het ook om het neveneffect van het openzetten van de grenzen voor MOE-ers.
Immers, die hebben op basis van EU-wetgeving ook "recht" op een voor hen zeer riante werkloosheidsvoorziening.
En aangezien discriminatie op grond van nationaliteit niet mag van de EUSSR... kan de regering alleen de maatregel zelf nog inperken... zie ook de maatregelen rondom inburgering...