Afgewezen door te veel ervaring

Auteur: Diana Simons | 06-04-2010 | Reacties: 11 | Share/Bookmark Mail dit artikel

R Rianna wordt afgewezen voor een baan omdat ze te veel ervaring heeft. Mag dat zomaar?

Vraag

Ik heb gesolliciteerd op een functie als financieel medewerker. In de vacature staat dat de kandidaat minimaal drie en maximaal acht jaar ervaring moet hebben. Ik heb ruim vijftien jaar ervaring en om deze reden ben ik afgewezen. Mag dat?

Rianna

Antwoord

Nee, het is niet toegestaan om in een vacature een ervaringsgrens op te nemen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Het ging in deze zaak om een 46-jarige vrouw die in december 2006 via een bemiddelingsbureau solliciteerde op een baan als p&o-adviseur bij een financiële instelling. In de vacature stond dat maximaal tien jaar ervaring was vereist voor de functie.

Toen de vrouw werd afgewezen, diende zij een klacht in bij de Commissie Gelijke Behandeling. Zij meende dat zij vanwege haar leeftijd de baan niet had gekregen. Door de werkervaringsgrens wordt immers een grote groep oudere kandidaten uitgesloten. De vrouw betoogde dat zij veel ervaring had op het gebied van Human Resources en in de zakelijke en financiële dienstverlening heeft gewerkt. Doordat het bureau haar weigerde te bemiddelen vanwege haar leeftijd, handelt het bureau ook op dit punt in strijd met de Wet Gelijke Behandeling (WGBL).
Uitspraak commissie

Volgens de Commissie doet een maximum ervaringseis een onderscheid op grond van leeftijd vermoeden. Het bemiddelingsbureau dient dan ook te bewijzen dat het niet in strijd met de WGBL heeft gehandeld.

Het bureau betoogt dat ook kandidaten met ervaring bij een groot commercieel bedrijf hebben gereageerd. Deze kandidaten zijn geschikter voor de functie en leeftijd speelt daarbij dus geen rol.
De Commissie oordeelt dat het bureau in strijd met de WGBL heeft gehandeld door een maximale ervaringseis op te nemen in de vacature. Zo wordt een grote groep sollicitanten met meer werkervaring uitgesloten. Dit zijn met name oudere kandidaten, omdat zij al langer werken dan jongeren. Daarmee kan zo'n ervaringseis verworden tot een verkapte leeftijdsgrens.

De Commissie vindt dat het bemiddelingsbureau wel aannemelijk heeft gemaakt dat de vrouw niet vanwege haar leeftijd is afgewezen maar vanwege haar geschiktheid. Het heeft dus geen verboden onderscheid gemaakt op grond van leeftijd bij de arbeidsbemiddeling.
(http://www.cgb.nl )

Diana Simons

Wellicht ook interessant:
Meer artikelen in de rubriek
'Overig'

Reageer, print of deel dit artikel

  • Reageer (11)
  • Print
  • Share/Bookmark Mail dit artikel
Reacties op dit artikel:
M. van der Zwan | 8 april 2010 (11:45)

Ik ben ook vele malen afgewezen met excuses van veel te oud, overgekwalificeerd , te veel ervaring en te duur. Wat doe je eraan? Niks! Klachten indienen bij desbetreffende instanties? Het helpt helemaal niet want je wordt toch niet aangenomen. Je hebt alleen maar meer ergenissen ervan.

Joost | 8 april 2010 (12:03)

Helaas is overkwalificatie een reden die ik afgelopen jaar veelvuldig ben tegengekomen als motivatie van een afwijzing. Met name overheden maken zich hieraan schuldig. Met het UWV heb ik hier ook over gesproken. Het is een publiek geheim dat dit regelrechte leeftijddiscriminatie is, wat het UWV ook zelf beaamt, temeer daar een salaris op het niveau van een jongere leeftijdsgroep wordt gevraagd door de sollicitant. Je bent gewoon te oud, ongeacht of je het salaris van een 30-er vraagt, en de gevraagde ervaring hebt.

Coos | 8 april 2010 (12:29)

Ben het helemaal eens met de reacties van Joost en M. van der Zwan. Ook ik (55 jr. WO bedrijfskundige) heb diverse malen de reacties "overgekwalificeerd, te veel ervaring, te zwaar", en ook "ervaring niet specifiek genoeg" ontvangen op sollicitaties. Met dit laatste werd - desgevraagd - bedoeld dat niet alleen aan de gewenste eisen werd voldaan, maar dat ik bovendien beschikte over niet gevraagde ervaring. Een kandidaat dient nog te kunnen groeien (en te worden gevormd) in een functie en in de organisatie. Mijn kennis, opleiding en werkervaring zijn steeds up-to-date geweest, dus dat bezwaar, dat oudere werknemers vaak worden verondersteld te hebben, was niet aan de orde. Ook het salaris was geen issue.

Dit lijkt me zeker een probleem wat eens goed zou moeten worden aangepakt, gezien de a.s. verhoging van de AOW-leeftijd.

ingeb | 9 april 2010 (11:28)

goh dit is de zoveelste keer dat dit punt ter sprake komt.
Helaas hebben naar mijn mening beide partijen een punt. Je krijgt soms (misschien wel heel vaak) een afwijzing op leeftijd. Maar wat in deze markt ook meespeelt, is dat bedrijven zoeken naar mensen die in de vacature nog een uitdaging vinden na een jaar. Als de markt aantrekt, gaan overgekwalifeerde mensen weer op zoek naar een baan die meer uitdaging biedt dan de functie die ze hebben geaccepteerd. Als bedrijf moet je dan dus weer op zoek naar een nieuwe kracht wat als MKB bedijf veel geld en tijd kost. Maar daar denken mensen die solliciteren niet aan. Dat is natuurlijk ook wel begrijpelijk. Je wilt werk. Maar zoals ook zo vaak in deze rubrieken gemeld: als sollicitant zou je geweldig in waarde stijgen als je in de schoenen kan verplaatsen van het bedrijf met de vacature. Wat willen zij en pas ik redelijkerwijs wel echt in dit plaatje?? Ik wil mensen die ik aanneem voor lange tijd behouden, gelukkig houden en een marktconform salaris bieden. Ik ga een overgekwalificeerd persoon geen salaris bieden die hij/ zij 10 jaar geleden ook had. Dat vind ik een belediging.
En als ik een ervaren (senior) persoon zoek, reageren er alleen maar jonge ondergekwalicifeerde mensen waar ik niets mee kan..... Tja het is net als relaties: op ieder potje past een dekseltje. Beiden moeten er alleen wel gelukkig mee zijn....

Coos | 9 april 2010 (12:18)

Het issue bestaat inderdaad al jaren, Inge. Kennelijk bestaan voor deze '"potjes" toch relatief weinig "deksels" (of andersom). Als bedrijfskundige/marketeer/zakenvrouw denk ik altijd (automatisch) aan de positie en het belang van de ander. Het MKB zou b.v. ook aan een verder carriereperspectief binnen het bedrijf of aan jobrotation kunnen denken.
Dit is voor multinationals doorgaans wat gemakkelijker, maar ook daar bestaat (naar mijn ervaring, maar wellicht zijn er andere) dezelfde trend naar het aannemen van jonge(re) mensen "die verder kunnen groeien". Wat oudere werknemers hoeven niet per definitie altijd verder carriere te maken (verschilt per persoon), een aspect wat ook vaak uit het oog wordt verloren naar mijn idee. (Ook) jongeren wisselen vaak na een of een paar jaar van baan.

Coos | 9 april 2010 (12:55)

Het issue bestaat inderdaad al jaren, Inge. Kennelijk bestaan voor deze '"potjes" toch relatief weinig "deksels" (of andersom). Als bedrijfskundige/marketeer/zakenvrouw denk ik altijd (automatisch) aan de positie en het belang van de ander. Het MKB zou b.v. ook aan een verder carriereperspectief binnen het bedrijf of aan jobrotation kunnen denken.
Dit is voor multinationals doorgaans wat gemakkelijker, maar ook daar bestaat (naar mijn ervaring, maar wellicht zijn er andere) dezelfde trend naar het aannemen van jonge(re) mensen "die verder kunnen groeien". Wat oudere werknemers hoeven niet per definitie altijd verder carriere te maken (verschilt per persoon), een aspect wat ook vaak uit het oog wordt verloren naar mijn idee. (Ook) jongeren wisselen vaak na een of een paar jaar van baan.

Overgekwalificeerde PM | 11 juni 2010 (8:45)

Ach ik heb het gisteren weer meegemaakt met Randstad Die zochten ervaren Projectmanagers. Kom ik met mijn 20 jaar PM ervaring en 34 jaar ICT ervaring. Ik werd binnen 5 minuten afgewezen (wel snel tyrouwens). En knap dat je een cv doorleest (12 pagina's) binnen 5 minuten.
Ik paste niet in het profiel. Ik heb vervolgens gemaild met de vraag wat dan het profiel was. Ik kreeg in eerste instantie geen antwoord. Ik heb bij Randstad een klacht ingediend. Uiteraard geen antwoord terug gekregen.

Later op de dag kreeg ik alsnog een antwoord van Randstad dat ik nu teveel technische ervaring had. Ik ben los. De advertentie geeft aan dat je in staat moet zijn om het overzicht te houden maar ook de diepte in moet kunnen gaan. Voor dat laatste heb je technische kennis nodig. Hoe kun je in godsnaam teveel kennis hebben. Dat kan alleen maar in het voordeel van het project werken als er een manager rondloopt die ook nog gehinderd wordt door kennis.

Betreffende dame belde toch nog terug later op de dag dat ik nu 'over gekwalificeerd was'. Ik heb aangegeven dat ik dat niet accepteer en ik verwacht nog steeds een antwoord van Randstad. Die zal wel niet komen, maar dat betekend wel dat ik wat genuanceerder kijk bij het aanbod van Randstad in de toekomst. Immers zo ervaren zijn hun projectmanagers kennelijk niet. En ik zit nog wel eens in mijn werk aan de andere kant van de tafel. De inhurende kant.

Ik blijf bij mijn conclusie dat ook randstad zich schuldig maakt aan leeftijd grenzen. Te triest voor woorden.

frank1291 | 29 juli 2010 (23:07)

Werkgevers willen geen wettelijk opgeleide werknemers, zij willen werknemers die nog kneedbaar zijn, zoals een boekhouder die ook een schaduw-boekhouding voert. En een schilder die met terpentijn schildert, in plaats van verf. Kijk, nu verbaasd mij de mondiale crisis niet meer. Werkgevers willen, dieven, schurken, oplichters en rovers als werknemer?
In Nederland lopen er duizenden met valse titulatuur rond.
En dat is dus, goed ondernemers-schap.

rob | 30 juli 2010 (12:50)

Het probleem is vaak dat de PZ dames en heren zelf iets van eind twintig zijn en voor iemand van 28 is een 40 plusser al hoogbejaard.
Deze generatie kloof is funest voor de ervaren rotten in het vak aangezien zij de functie van gatekeeper hebben.
Het verhaal van Randstad komt mij helaas maar al te bekend voor.
Ik zelf zit al iets van 25 jaar in de detachering en heb de jonge kipjes zien komen en gaan , alleen het valt mij wel op dat het jonge kipjes van 25 - 28 blijven.
Dus in de branche van PZ is het nog veel erger met het "over gekwalificeerd" zijn.
Ik moet ook wel zeggen dat het wel altijd een plezier is om met deze jonge dametjes een intake te hebben ;-) een oude bok lust graag een groen blaadje.
Maar om op niveau met een gelijke te praten die wel verstand van zaken heeft is ook wel een verademing, want die jonge geitjes weten alleen maar op te lezen wat er op de functie omschrijving staat en als je wat gerichte vragen met diepgang aan ze stelt is hun grens snel bereikt en wordt je meteen als "overgekwalificeerd" gelabeld door zo'n dametje.

Laurens | 30 juli 2010 (13:39)

@ overgekwalificeerde PM: Als je cv niet 12 pagina's lang was geweest hadden ze er wellicht iets langer naar gekeken. Ik snap dat jij dit misschien onbegrijpelijk vindt, de markt en werkdruk van o.a. recruiters is momenteel helaas nou eenmaal zo. Daar moet je als sollicitant ook rekening meehouden en in mee bewegen want anders krijg je inderdaad alleen maar afwijzingen. Solliciteren is soms keihard werken. Bel anders eerst van te voren even op met de vraag 'hoe ze het graag willen hebben want je kan je voorstellen dat een cv van 12 pagina's afschrikt en dat zou zonde zijn...'

Koen | 25 april 2012 (13:21)

@Laurens: Wat een onzin! "de markt en de werkdruk van de recruiters is nu eenmaal zo (hoog)" dat je daar "als sollicitant rekening mee moet houden"? Kom nou! Het is het enige dat recruiters of bemiddelings-bureaus hoeven te doen: je CV even goed bestuderen en dan passende posities vinden. En dan vind jij het logisch dat ze hun werk niet doen, en dat de werkzoekende hun denkwerk voor hun moet doen? Het is nu juist de betaalde baan van de bemiddelaars om dit te doen! Dus wat jou betreft moeten de werkzoekenden het werk van de bemiddelaars maar gaan zitten doen, terwijl die laatsten daar betaald voor krijgen?
Bovendoen krijg ik sterk de indruk dat jij helemaal geen problemen hebt met het zoeken en vinden van werk. Anders had je immers wel geschreven dat solliciteren ALTIJD keihard werken is en dat je vrijwel altijd wordt afgewezen. Dus volgens mij praat je over dingen waar je eigenlijk geen ervaring mee hebt.

Het kan enige tijd duren voordat je reactie geplaatst wordt.

Het is de redactie van Intermediair toegestaan om de inhoud van de reactie met naam en toenaam te hergebruiken in de print uitgave van Intermediair.

Reacties worden niet direct op de site geplaatst. De redactie controleert vooraf of de reactie aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden zijn:

  • Reacties dienen betrekking te hebben op de inhoud van het betreffende artikel of onderwerp.
  • Reacties mogen geen beledigingen, bedreigingen, al dan niet fictief, aan het adres van de andere sitebezoekers of aan prominente personen bevatten.
  • Uitingen van geweld, racisme, anti-semitisme, het zwartmaken van individuen, groepen of organisaties worden niet getolereerd.
  • De reactie moet kort en bondig zijn (maximaal 1.000 karakters), te lange reacties worden niet geplaatst.
  • Het plaatsen van persoonsgegevens zoals telefoonnummers en adressen in de tekst van de reacties is niet toegestaan.
  • Links naar websites en reclame voor producten en/of diensten worden niet geplaatst.
  • Reacties die volledig in hoofdletters zijn getypt en/of vol staan met uitroeptekens en vraagtekens worden niet geplaatst.
  • Reacties die vol staan met taalfouten worden niet geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor om reacties aan te passen, in te korten of te verwijderen. De redactie gaat niet in discussie over geplaatste of verwijderde reacties.


Ik ga akkoord met de voorwaarden

Mr. Diana Simons

Diana Simons is advocaat in Amsterdam. Zij behandelt vooral arbeidszaken, sociale-verzekeringszaken en zaken op het gebied van verbintenissenrecht. Daarnaast schrijft zij over deze thema's, bijvoorbeeld voor het vakblad Reïntegratie. Voor Intermediair beantwoordt zij vragen over alle juridische zaken waar werknemers mee te maken (kunnen) krijgen. diana

Zoek in vacatures voor hoogopgeleiden:

Oefen je sollicitatiegesprek

Je hebt binnenkort een sollicitatiegesprek. De functie-eisen voor de baan staan duidelijk omschreven in de vacaturetekst; het bedrijf zoekt bijvoorbeeld een analytische, betrouwbare medewerker. Hoe beoordeelt de werkgever tijdens het gesprek of jij aan die criteria voldoet? Welke vragen kun je verwachten?