Waarom rijksambtenaren recht hebben op loonsverhoging
Auteur: Nicole Carlier
|
16-02-2011
| Reacties: 12
|
Mail dit artikel
De rijksambtenaren dreigen met actie als ze geen loonsverhoging krijgen, terwijl het kabinet fors op de ambtenarij moet bezuinigen. Waarom denken ze daar recht op te hebben?
1. Wacht even: vakbonden willen een loonsverhoging van twee procent, terwijl er dit jaar 1,8 miljard moet worden bezuinigd op ambtenaren. Wat denken ze niet?
‘Die bezuinigingen op de overheid moet je los zien van deze cao-onderhandelingen', zegt arbeidseconoom Bas van der Klaauw van de Vrije Universiteit Amsterdam. ‘Het is logisch dat de vakbonden over loonsverhoging onderhandelen, dat is hun werk. Ze willen dat rijksambtenaren hun koopkracht behouden.' Als de lonen van ambtenaren twee jaar op een nullijn worden gezet, zoals minister Donner van Binnenlandse Zaken wil, wordt hun salaris niet aangepast aan de inflatie en verliezen de ambtenaren aan koopkracht. Het Centraal Planbureau (CPB) verwacht dit jaar een inflatie van 1,5 procent.
2. Hebben ze tijdens de crisis ook al op een houtje moeten bijten?
De rijksambtenaren, zo'n 125 duizend man sterk, zijn er sinds 2007 ieder jaar zo'n twee procent op vooruit gegaan. Behalve in 2010, maar toen kregen ze voor het eerst in vier jaar hun dertiende maand helemaal uitbetaald. Hun vorige cao, die op 1 januari 2011 afliep, werd in 2007 voor vier jaar afgesproken. Dat is lang, cao's gelden vaak maar voor één of twee jaar. De economische crisis was bij het ingaan van die cao nog niet begonnen. Van loonmatiging was daarom geen sprake (dat gold ook trouwens ook voor het bedrijfsleven). Cao's volgen de economische ontwikkeling nooit op de voet, omdat voor ze voor langere tijd worden afgesproken. De loonstijgingen van ambtenaren blijven overigens ook geregeld achter op die in de markt. Dat was in 2004 en 2005 bijvoorbeeld het geval.
3. Gaan de lonen in de marktsector in 2011 wel stijgen?
FNV Vakcentrale, die bij bijna alle cao's in Nederland is betrokken, eist dit jaar twee, maximaal drie procent. ‘De cao's die tot nu toe zijn afgesproken zitten grosso modo allemaal iets onder onze looneis. Het bedrijfsleven vindt duidelijk niet dat de lonen op de nullijn moeten blijven staan. Vanwege de dreigende tekorten aan personeel durven ze dat niet aan', zegt cao-specialist Erik Pentenga van FNV Vakcentrale. Zo geeft Unilever per 1 mei van dit jaar inderdaad een loonsverhoging van 1,75 procent. ‘De Duitse economie is vaak een voorspeller van wat de onze gaat doen en de Duitse economie groeit', zegt Wiemer Salverda, directeur van het Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies. Dat belooft wat voor ons: de loonstijging in de transportbranche in de deelstaat Nordrhein-Westfalen is dit jaar 3,1 procent.
4. Moeten de salarissen van ambtenaren de markt volgen?
Die twee procent salarisverhoging voor rijksambtenaren is verstandig, zegt Salverda. ‘Als mensen in het bedrijfsleven veel meer kunnen verdienen dan in de publieke sector dan prijst de overheid zichzelf uit de markt.' De komende twintig jaar gaan er in totaal zo'n driehonderddduizend ambtenaren met pensioen. De overheid zal iets moeten doen om nieuwe mensen aan te trekken.
5. Als de lonen gaan stijgen, neemt de koopkracht dan ook toe?
Integendeel, bijna iedereen gaat er toch op achteruit. Dat komt vooral door de hogere voedsel- en brandstofprijzen, hogere premies voor de zorgverzekering en lagere kinderopvangtoeslag. Tweeverdieners met een gezamenlijk bruto jaarinkomen van zestigduizend euro en met twee kinderen die drie dagen in de opvang zitten, gaan er per maand zo'n tachtig euro op achteruit, berekende het Nibud. Een stel zonder kinderen met datzelfde jaarinkomen heeft maandelijks zestien euro minder te besteden.
Foto: Hollandse Hoogte
Wellicht ook interessant:
Meer artikelen in de rubriek 'Overheid'
Reageer, print of deel dit artikel
Reacties op dit artikel:
Erna | 17 februari 2011 (10:27)
Loonsverhoging vind ik (zelf een rijksambtenaar) geen goed idee. Je kan beter het geld wat daarvoor nodig is gebruiken om meer ambtenaren hun baan te laten behouden, Ik denk daarbij speciaal aan de mensen die wél goed zijn maar nog niet lang in dienst zijn, want door het LIFO stelsel raak je die kwijt met de forse bezuinigingen die komende kabinetsperiode nodig zijn. De combinatie van afscheid nemen van je jonge werknemers én het feit dat de babyboom generatie over 5 jaar met pensioen gaat, zorgt uiteindelijk voor een enorme problematiek: vergrijzing, kennisverlies, etc.
Daarnaast verdienen ambtenaren echt niet weinig. Helemaal als je de vele vakantiedagen en 36 urige werkweek meerekent plus alle goede regelingen, dan valt er niets te klagen. In mijn omgeving krijgen ambtenaren soms juist veel meer betaald dan mensen in de private sector die hetzelfde werk doen, waardoor het heel moeilijk wordt om over te stappen.
Melanie | 17 februari 2011 (10:47)
Ik ben ook ruim 10 jaar ambtenaar, daarvoor 10 jaar bedrijfsleven. Bij ambtenaren zijn de verschillen in inschaling groot. Bij de ene Rijksdienst verdient een jurist zo een schaal 14, bij een ander soms met moeite een schaal 10. En 2% is voor een hogere schaal soms een etentje of twee minder per jaar, voor een laagbetaalde mbo-er (hooguit schaal 9) kan dat echt problemen gaan opleveren, de huur, de hypotheek, de schoolkosten etc moeten wel betaald worden. De rek is er aan de onderkant wel uit. De lonen zijn vanaf 2003 tot 2006 nauwelijks gestegen. De laatste CAO was een inhaalslag. Daarnaast zijn helaas jongeren niet goed georganiseerd bij de vakbonden. Hun belangen worden bij de onderhandelingen niet goed behartigd. Zoals Erna stelt wordt het lifo principe door de vakbond(sleden) verdedigd. Ouderen hebben veel meer rechten dan de jongere ambtenaar. Oude lullendagen, Pas, VUT etc. Die rechten blijven buiten schot, jongeren hebben die voordelen niet meer, mogen/moeten werken tot hun 67ste, maar bijv hun scholingsregeling wordt wel uitgekleed. Het Rijk wordt steeds onaantrekkelijker om voor te werken, zeker als je 45 jaar of jonger bent.
richard | 17 februari 2011 (14:05)
Ik ben het helemaal eens met het niet verhogen van de lonen maar ben van mening dat de overheid echt moet kijken waar het geld nuttig wordt uitgegeven.
Een van de plannen is het weghalen van de sociale zekerheid en het intake gesprek voor de WW verplaatsen van het UWV naar uitzendorganisaties. Ik denk dat er best bespaard kan worden bij het UWV maar om nu de commerciële organisaties de intake te laten doen slaat echt veel te ver door en zal op lange termijn geld kosten (welke intake ga je wel doen een makkeiljk herplaatsbaar iemand of iemand die 59 jaar is en 35 jaar ergens gewerkt heeft).
Overheid denk na waar je gaat bezuinigen, bonden hou je bezig met de inhoud en laat de focus niet afleiden door alleen op loonsverhoging te letten!!!
Chilli | 17 februari 2011 (14:05)
@Melanie: als je niet tevreden bent, dan zoek je toch een andere baan?
Hoe iedereen met droge ogen kan beweren dat ambtenaren hetzelfde moeten verdienen als mensen in het bedrijfsleven begrijp ik echt niet. Er is toch werkelijk waar geen enkele ambtenaar (behoudens een paar uitzonderingen uiteraard) die ook maar enigszins in de buurt komt qua arbeidsdruk of secundaire arbeidsvoorwaarden van het bedrijfsleven?
Wanneer je ze gelijk gaat trekken, prima: 5 dagen werken van 8.00 tot 18.00 en wachtgelden/premievrij pensioen etc. afschaffen. O ja, en die georganiseerde terroristen van vakbonden ook. Dan praten we verder over dat loon.
We moeten in NL eens mensen gaan belonen om te werken, niet om te staken of om ontslagen te worden.
melanie | 17 februari 2011 (15:06)
@ chili: even een paar dingen rechtzetten:
1. Wachtgeld is al lang geleden afgeschaft. Vanaf 2001 vallen ambtenaren onder de WW. Het is wel wat moeilijker voor het Rijk om van mensen af te komen, aantonen dat je geen ander werk voor iemand hebt is wat lastiger voor een werkgever met 100.000 werknemers dan voor een bedrijf van 50 man/vrouw. Bij mijn vorige werkgever had ik een tweezijdige arbeidsovk. Hier ben ik in algemene dienst, maw ik kan van Groningen naar Maastricht herplaatst worden. Ook een manier om van iemand af te komen
2. Premievrij pensioen? Ik niet hoor, betaal premie die met name gebruikt worden voor regelingen van oudere collega's. Ik heb reuze spijt dat ik mijn vorige pensioen heb meegenomen naar ABP. Bij ABP heeft de politiek ook een graai in de pot gedaan om de algemene tekorten op te lossen, moeten ze bij jouw pensioenfonds eens proberen. Bij de banken zit je beter hoor!
3. Ik heb hiervoor in de commerciele (1 familiebedrijf en 1 grote multinational) sector gewerkt en ook daar lopen sommige mensen heel hard, zijn goed in hun werk en heb je mensen die je liever kwijt dan rijk bent. Dus ik weet uit ervaring waar ik over praat. Daarnaast ben ik ook gewoon een burger die belasting betaald en me erger aan de verspilling.
4. Werkdruk in bedrijfsleven hoger? politieagenten die te maken hebben met k.tmarokaantjes, juffen met 35 kinderen in een klas zijn ook ambtenaar, hoezo werkdruk?
5. en waarom ik er nog zit? Vanwege de inhoud van mijn werk en omdat ik geld niet het
allerbelangrijkste vind. Daarom.
Dus houd je vooroordelen over ambtenaren en stemmingmakerij lekker voor jezelf.
Thea Temmink | 17 februari 2011 (19:45)
The
Werk al jaren bij het UWV. Ik weet zeker dat ik zorg voor de zogenaamde schadelastbeperking. Mijn salaris kan er zeker uit. Wie kan dat om en directeuren en putjesscheppers goed te woord te staan en te begeleiden richting werk?
We zijn vaak aan regels gebonden. Twee jaar geleden werden we nog de hemel in geprezen. Het is nog steeds het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Wellicht niet altijd alleen via de vacatures van het UWV, maar vaak weten we wel waar mensen het werk kunnen vinden. We hebben nu de speeddates met een uitzendbureau. Hieruit blijkt dat een uitzendbureau vaak tegen een klant zegt niets te kunnen doen omdat ze al 50 zijn? Wat als je zelf 50 bent en via een reorganisatie bij huis komt. Dan kom je eerst bij een uitzendbureau en vervolgens heb je alleen contact via de mail/internet? Bemiddelen is het kennen van de klant. Zonder klanten te zien kan je lastig naar een werkgever stappen. Ik merk dat ik snel de vinger op de zere plek kan leggen en kan mee helpen om deze plek te genezen. Uiteraard zijn er mensen die het zelf kunnen. Die laat ik het heus zelf doen! Maar haal niet het echte persoonlijke gesprek weg bij het UWV Werkbedrijf.
Nu in de WW en red je er maar mee? Echte Amerikaanse taferelen.
Uiteraard zijn er werkcoaches die hun werk niet goed doen. Ik voel me niet serieus genomen en vind het erg dat ik geen tijd heb genomen om het UWV Werkbedrijf beter te promoten. We zijn er nu maar mee begonnen. Vandaag heb ik weer een vrouw van 50 dankzij mijn werk aan het werk geholpen etc.
Ik hoop maar dat een ieder van het UWV bij wie het werk belangrijk is zijn/haar stem laat horen. Ook al zou ik werkloos worden, ik hou mijn hart vast voor de toekomst van mijn kinderen. Bezuinig, maar niet op deze manier!
Chilli | 17 februari 2011 (23:14)
@Melanie: Leuk dat je reageert! Here we go:
1: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wachtgeld
2: Ik heb geen pensioen, ook niet bij een bank. Ik onderneem. Je moet eens weten wat voor graai de politiek daar in de pot doet.
3. Gemiddeld genomen heb je ongelijk. In het bedrijfsleven heb je inderdaad ook rotte appels, moeten ook wat anders gaan doen.
4. Vervelend dat je zo racistisch bent, maar om even inhoudelijk te reageren: heb je wel eens een aangifte bij de politie gedaan de laatste jaren? Over ons opleidingsniveau: http://www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/article3393583.ece/Beginnende_mbo_rsquo_ers_vaak_onder_niveau_basisschool_.html
5. Good for you. Zeik er dan ook niet om. Ieder beroep heeft z'n voor- en nadelen, maar georganiseerd met 10.000 man de boel afpersen totdat je evenveel geld krijgt als mensen die er wel voor werken vind ik ronduit onbeschoft.
Marianne | 18 februari 2011 (8:09)
In de loop der jaren zijn ambtenarensalarissen al op allerlei manieren gekort. De iets oudere ambtenaren herinneren zich de bestek '81 korting en de teruggang in salaris op 1 januari 1984. Later werd er vooral gegoocheld met korter werken, minder vrije dagen, versoberen van regelingen en het stiekem opschorten van de ingangsdatum van de nieuwe CAO's. Om toch de concurrentie met het bedrijfsleven aan te kunnen zijn de salarisschalen gedevalueerd. Veel functies worden tegenwoordig rustig 3 schalen hoger gewaardeerd dan 25 jaar geleden. De laagste schalen bestaan in feite niet eens meer. De meeste ambtenaren hebben dus niets te klagen.
Grote uitzondering op deze regel zijn de schalen gekoppeld aan gevangenisfuncties (bewaarder/PIW-er).
Marianne | 18 februari 2011 (8:29)
@Melanie. Je gaat wel heel kort door de bocht. Er zijn nog nauwelijks oude mensen dagen. Ook hebben deze mensen nooit kunnen profiteren van bijvoorbeeld ouderschapsverlof en was zwangerschaps- en ouderschapsverlof veel korter. Vergeet niet dat de babyboomers vaak al heel jong moesten werken en structureel veel lager ingeschaald werden (t/m 21 jaar werd men vroeger ingeschaald in jeugdschalen 1 t/m 5). Ook als zij 2 jaar eerder met pensioen mogen hebben zij er vaak meer werkzame jaren op zitten. De studiefaciliteiten waren vroeger veel minder, maar deze mensen hebben wel meebetaald aan jouw studie. Zij hebben voor hun eigen pensioen betaald (er was geen sprake van premievrij pensioen). De graai van 30 miljoen gulden die de overheid begin jaren 90 in de ABP spaarpot deed was door die generatie opgebracht. En inderdaad zijn de meeste betalende vakbondsleden al ouder. Als jongeren het vakbondsbeleid willen beinvloeden moeten ze lid worden van de vakbond en contributie betalen; de vakbond raadpleegt nl haar achterban. Btw: ik ben zelf geen ambtenaar.
Tim | 18 februari 2011 (9:55)
@Chilli
1) Op de wiki pagina staat precies wat Melanie zegt; wachtgeld voor ambtenaren is in 2001 afgeschaft en geldt nu alleen voor politici en bestuurders.
2) Ik werk bij een bank; ook geen premievrij pensioen hoor!
3) Tja, dat blijft toch een perceptie
4) Racisme (los van het feit dat Marokkaans geen ras is) heeft te maken met vooroordelen. Helaas is het een feit dat jongeren met een Marokkaanse achtergrond vaker in aanraking komen met de politie dan bijvoorbeeld jongeren met een Nederlandse achtergrond. En deze groep bezorgt de politie handen vol werk in bepaalde wijken.
Het is toch wel heel vreemd dat je alle ambtenaren over een kam scheert en ondertussen wel politiek correct probeert te doen als iemand iets zegt over Marokkanen. Daarnaast heb je natuurlijk hartstikke ongelijk; er zijn genoeg voorbeelden te vinden van ambtenaren / bestuurders die met een overstap naar de commerciële sector een stuk meer gingen verdienen en minder hard hoeven te werken (Bos, Eurlings, Zalm, Wijers)
melanie | 18 februari 2011 (11:19)
@chili:
mijn man is al 25 jaar ondernemer, nog een reden voor mijn keuze voor een 'steady' job. In slechte tijden hebben we in elk geval mijn salaris nog. Dus ook die kant ken ik uit ervaring. Daarnaast is de bouwwereld (mijn vorige ervaring) inderdaad een van keihard werken. Er zijn ook sectoren waar met hard werken'' vooral ouwehoeren bedoeld wordt.
En wat betreft mijn opmerkingen over onze allochtone medemens; jij weet net zo goed wat ik daarmee bedoel, kijk maar naar de gemiddelde uitzending van zo'n autoprogramma en hoe dat soort jongeren tegen die agenten tekeergaan. Met een dergelijke benaming dacht ik in een zin voor een hoop mensen duidelijk te maken wat ik bedoel. Maar goed, ik zal het woord niet meer gebruiken. Politiek correct he? Net zoals goedkoop scoren over de ruggen van ambtenaren.
Chilli | 18 februari 2011 (17:36)
@Tim&Melanie: laten we ophouden met een discussie over wachtgeld, Besluit bovenwettelijke uitkeringen bij werkloosheid van rechterlijke ambtenaren,
Besluit bovenwettelijke uitkeringen bij werkloosheid voor de sector Defensie,
Besluit bovenwettelijke uitkeringen bij werkloosheid voor de sector Rijk,
Besluit bovenwettelijke werkloosheidsuitkering politie,
Besluit bovenwettelijke werkloosheidsregeling voor onderwijspersoneel primair onderwijs, premievrij pensioen, vakantiedagen en andere secundaire arbeidsvoorwaarden die (VRIJWEL) alleen te vinden zijn in de ambtenarij. Het gaat erom dat de secundaire arbeidsvoorwaarden over het algemeen veel beter zijn dan in het bedrijfsleven. Leuk dat jullie uitzonderingen kunnen noemen, maar ik heb nooit gezegd dat iedereen die regelingen had. Primair zijn ze slechter, secundair zijn ze beter.
Ik scheer inderdaad alle ambtenaren over één kam. Dit stuk gaat over ambtenaren. Wat is je punt? Ik bejegen ze toch niet negatief? Wel die stakersgroep trouwens, maar dat verdienen ze ook.
Ik scoor ook niet, ik ventileer alleen mijn mening. Als ik een politicus was, zou je het waarschijnlijk goedkoop scoren mogen noemen. Niet iedere rechtse mening is goedkoop scoren. Al zouden we met z'n allen wel een stuk beter scoren als iedereen een wat meer rechtse mening zou hebben. Zelf nou zelf: de stimulans is toch ver te zoeken in NL?
O ja, en over die discriminatie van Marokkanen (sorry dat ik het racisme noemde, mijn fout): ik ben helemaal met jullie eens dat we hier een probleemgroep te pakken hebben. Maar ik hoop ook dat jullie het met mij eens zijn dat we mogen verwachten dat de politie(m.a.w. handhavende-), politieke- en rechterlijke macht zorgt voor een passende oplossing. Ik heb echter het gevoel dat het merendeel niet weet hoe, of simpelweg niet durft. Dat zie ik als falen van het ambtelijk apparaat of een tekortkoming in de nakoming. Burgers betalen simpelweg teveel voor wat ze krijgen.
Om dus weer terug on topic te komen: ik vind dat ze geen recht hebben op loonsverhoging. En al helemaal niet als ze dreigen met het aanbrengen van schade aan de maatschappij.
|