Reacties op dit artikel:
Nick | 21 februari 2012 (9:52)
Nou, laat ons maar eens inzien in het echte rapport van dit 'onderzoek'.
Ik heb zelden zulke lariekoek gehoord, het blijkt maar weer dat HR altijd weer haar uiterste best doet om een pseudo wetenschap te blijven.
Dirk | 21 februari 2012 (12:24)
Niet het werk aanpassen aan de jonge werknemers, maar het gedrag van de jonge werknemers aan het werk! Ofwel: leren nee zeggen tegen alle afleiding (tweets, facebook etc) en bronnen van instant bevrediging (die klussen die snel scoren, of bijvoorbeeld de bovengenoemde afwisseling) en leren concentreren! De drie R'en zijn nog steeds niet achterhaald, maar bieden een goede basis. De leuke dingen, afwisseling, mooie klus en een onverwacht goed gesprek met een collega zijn dan de slagroom op de taart. Dit vraagt wel een goede manier van leiding geven en uitleggen aan jongeren, maar de eerste paar jaar op de arbeidsmarkt is het goed als medewerkers eerst met hun vak aan de slag gaan (verdieping) en dan pas de verbreding.
NB: niet alleen de jongeren, maar de alle werkenden, inclusief mijzelf, moeten hier mee aan de slag!
Jos | 22 februari 2012 (10:27)
Ik ga niet gauw mee met het geven van de schuld aan werknemer. Werkgever heeft hier ook veel boter op zijn hoofd. Eerst het onderzoek goed doornemen en dan kijken wat er aan de hand is.
Natuurlijk hebben verwachtingen veel met het verschijnsel te maken. Maar goed, dit was een bewuste keus van werkgevers om jongeren boven ouderen aan te nemen. Nu kuipen die waarschijnlijk van terug.
Al met al korttermijn denken lijkt geen goede resultaten op te leveren.
Wie is er dan weer de schuldige ? Ik hoop niet dat het de werknemer weer is.
Coen | 22 februari 2012 (13:53)
Is een bekend verschijnsel. Mijn ervaring is dat jongere collega's (ICT) liever lui dan moe zijn. Het werk is niet "spannend', maar als het dan volgens hen "af" is, is het resultaat slordig en onvolledig.
Elke uur gaan ze 10 minuten koffie drinken omdat ze niet stil kunnen zitten. Ze weten overal alles vanaf en zijn vaak op de hoogte van vanalles, maar de resultaten blijven vaak uit.
Uiteraard wil ik niet generaliseren maar ik herken wel een patroon.
Jos | 22 februari 2012 (15:20)
Ik ga niet gauw mee met het geven van de schuld aan werknemer. Werkgever heeft hier ook veel boter op zijn hoofd. Eerst het onderzoek goed doornemen en dan kijken wat er aan de hand is.
Natuurlijk hebben verwachtingen veel met het verschijnsel te maken. Maar goed, dit was een bewuste keus van werkgevers om jongeren boven ouderen aan te nemen. Nu kuipen die waarschijnlijk van terug.
Al met al korttermijn denken lijkt geen goede resultaten op te leveren.
Wie is er dan weer de schuldige ? Ik hoop niet dat het de werknemer weer is.
Lisa | 22 februari 2012 (16:46)
Ik word zo moedeloos van dit soort 'onderzoeken' waarin de babyboomers wel even gaan vertellen hoe het met de jongerengeneratie gesteld is. ‘De jongeren zijn opgegroeid in welvaart en denken dat alles maakbaar is'. Kun je deze conclusie trekken uit de vaststelling dat jongeren psychisch vermoeid zijn?
rob | 22 februari 2012 (17:05)
Ach nu de crisis zich aan het verdiepen is en we waarschijnlijk een langdurige depressie induiken zal het gemekker van de luie, verwende jeugd ook wel tot de nostalgie gaan behoren.
Ik kan mij nog goed herinneren dat toen ik van de MEAO afkwam en mijn eerste baan had en daarnaast op de dinsdagavond en de donderdagavond en de zaterdagochtend, mijn deeltijd HEAO deed naast mijn 40-urige baan als assistent controller en badminton op de vrijdagavond en aikido op de woensdagavond en ook nog gaan stappen op de vrijdagnacht en zaterdagnacht, dat ik ook wel eens een gevoel van moeheid had.
Maar een paar multivitamine pilletjes en een keer doorslapen op de zondag en ik kon er de hele week weer fris en fruitig tegen aan.
Ron | 22 februari 2012 (19:55)
Dirk, Coen, Rob, mee eens. Ook mijn ervaring.
Alles "moet leuk zijn" en er wordt hen ook nog eens aagepraat dat de werkgevers om hen moeten vechten. Tsja... dat gebeurd alleen bij organisaties die zo achterlijk zijn om te verjongen om het verjongen en daarbij anti-discriminatie wetgeving, maatschappelijk belang van de organisatie, kwaliteit, efficientie en effectiviteit uit het oog verliezen. Voorwaar geen organisaties waar je graag zou willen werken... je zult er verbaasd van staan welke organisaties hiertoe behoren!
Erik | 22 februari 2012 (20:31)
In mijn tijd werkten we gewoon de hele week door! Ja, af en toe een uurtje slaap, maar voor de rest lekker dag en nacht aan het werk. Zoals het hoort. Ook onze kinderen werkten mee. We kregen aan het eind van de week een zakje geld dat we dan verdronken in de kroeg naast de fabriek. Wij waren pas echte mannen. Het is fout gegaan toen de vrouwen ook mee mochten doen in de rat race!!!!
Claudia Leenaars | 24 februari 2012 (11:04)
Ik denk dat het voor de jongeren best moeilijk is omdat ze veel van zichzelf eisen en met veel vragen worstelen. Word ik wel goed genoeg bevonden? Doe ik het wel goed? Ik heb zelf goede ervaring met Mindfulness aandachtstraining. Het helpt je om te concentreren, minder te piekeren en mild te zijn ten opzichte van jezelf. Ook leer je omgaan met tegenslag en verandering. En je leert met aandacht en focus te werken zodat je minder fouten maakt. Maak nu even tijd voor Jezelf en laad jezelf weer op!!
Jos | 27 februari 2012 (19:18)
@Claudia. Wat je verteld geldt niet alleen voor ouderen. Hoe hebben die het destijds opgelost ?
De vraag is waarom constateert men dat nu met de jongeren en nooit vroeger met de ouderen ?
Mijn gevoel is dat men waarschijnlijk wat teleurgesteld van de prestaties van de jongeren en zoals vroeger heeft men van alles en nog wat bedacht om die kwijt te raken doet men nu met de jongeren !
Jonge God (Narcissus-complex) | 27 februari 2012 (19:28)
Wat een hilarisch zwak en kort interview. De conclusie van die arme meneer Prins worden gereduceerd tot een paar zinnetjes waarin hij duizenden mensen wegzet als zwak en niet in staat mee te draaien in de huidige maatschappij. En dan - vanzelfsprekend - de reageerders die een duit in het zakje doen met zo mogelijk nog grovere algemeenheden gebaseerd op nog minder feiten.
Een meer uitgebreid artikel is hier te vinden: http://bit.ly/zazzQn met nog een lollig grafiekje waaruit blijkt dat dat [1] SKB faalt in het generen van overzichtelijke grafieken en [2] dat mensen vanaf hun 45e een minder werk verzetten dan iedereen die jonger is. (Om met dezelfde gechargeerde toon te spreken als Intermediair)
Waarom worden nu dan de jongeren er uit gelicht als "zwakste" groep? Lijkt me eerder dat bedrijven iedereen boven de 45 naar huis moeten sturen en vervangen door die geniale jongeren die zo veel meer werkvermogen hebben.
Chantal | 27 februari 2012 (19:41)
De babyboomers vergeten even dat, toen zij jonger waren en kleine kinderen hadden, moeders de vrouw thuis alles regelde. Nogal wiedes dat de huidige generatie jonge ouders (want dat zal deze leeftijdscategorie zijn) minder goed kan ontspannen thuis.....
Mijn ervaring is overigens dat de jongere werknemers veel beter kunnen plannen en multitasken dus in mijn opinie is dit echt een onzin onderzoek
Maartje | 28 februari 2012 (10:21)
Ik herken mezelf in wat geschreven wordt. Ik merk ook dat ik eerder overbelast ben dan bijvoorbeeld mijn ouders. Ook heb ik tijden lang last gehad van het gevoel te falen omdat iedereen om mij heen zo gelukkig leek te zijn en ik dat niet op die wijze had. Daardoor kreeg ik soms het gevoel dat er wat mis met mij was.
Daarnaast merk ik ook een verschil tussen mijn generatie (25 en 35 jaar) en de generatie van 15 t/m 25. Naast mijn opleiding heb ik altijd gewerkt. Ben begonnen in de supermarkt, daarna ben ik in de horeca gaan werken en weer wat later als Receptioniste. Als ik nu in een supermarkt kom en ik zie hoe het personeel met klanten omgaat, dan vind ik dat het echt te wensen overlaat! Zo hadden wij dat voor tien jaar geleden echt niet hoeven doen, dan had je echt wel een gesprek op kantoor. Blijkbaar zijn we het gewend geraakt om niet meer netjes en vriendelijk behandelt te worden.
Ben een lange tijd jongerenwerkster geweest. Ik merk dat de jongeren van nu geen realistisch beeld hebben van het leven. Ze hebben een beeld dat het leven helemaal maakbaar is.
Rina van Berkel | 28 februari 2012 (10:41)
Tricky dit soort onderzoeken...wat was de initiele reden om dit onderzoek te houden en, niet geheel onbelangrijk, wat gaat men er mee doen? Er is vast een achterliggende reden....voor mij zou het betekenen dat ik de kans zie om bij bedrijven NLP workshops te geven om dit probleem op te lossen. Met NLP kun je namelijk mensen leren goede keuzes te maken.
Maar dat was vast de achterliggende reden niet van de opdrachtgever van het onderzoeksbureau!
Ferdi de Goede | 28 februari 2012 (11:16)
Zoals het onderzoek hier gepresenteerd wordt heb ik ook wel vraagtekens bij de robuustheid ervan. Allereerst vraag ik me af of er in het onderzoek wel gecontroleerd is voor de hoeveelheid werkervaring. Het komt over alsof er uit de losse pols een vergelijking gemaakt is tussen oudere werknemers en jonge werknemers, terwijl oudere werknemers natuurlijk al veel langer gewend zijn aan het werkende leven en zich in een heel andere levensfase bevinden. Denk inderdaad aan het hebben van jonge kinderen, zoals eerder genoemd werd.
Ten tweede vraag ik me af in hoeverre het gerechtvaardigd is om conclusies uit dit onderzoek te trekken zoals de Heer Prins dat hier doet. Ik vraag me af hoe de data verzameld is en of er alleen met percentages is gewerkt of dat er diepgaander statistisch onderzoek op uitgevoerd is. Mijns inziens is het niet verstandig dit soort uitspraken te doen als daarvoor onvoldoende grond is. Het zet in dit geval de jongere werknemers niet bepaald flatteus in het spotlicht, terwijl de oorzaken wellicht in hele andere zaken te vinden zijn.
Aan de andere kant is wel sociaal wetenschappelijk onderzocht dat jonge medewerkers moeite hebben met onzekerheid en dat er een positieve relatie bestaat tussen deze onzekerheid en werkstress, waarvan vermoeidheid, ontspanningsproblematiek en concentratieproblemen mogelijke gevolgen zijn. De huidige arbeidssituatie is nu eenmaal zeer onzeker, waarbij veel organisaties het "first-in-first-out" beleid hanteren. Wederom rijst bij mij echter de vraag of dit bij de jonge werknemer ligt, of bij situationele factoren.
K.de Groot | 28 februari 2012 (12:32)
Die vermoeidheid bij generatie Y komt ook door het vaak noodgedwongen jobhoppen. Een vaste baan is moeilijk te krijgen, en interessante klussen gaan meestal niet naar de uitzendkracht of net ingewerkte werknemer. Ook hoogopgeleid zijn, en niet op niveau aan de bak komen geeft spanningen. Want wordt het doorzoeken in de opleidingsachtergrond of is het verstandig om wellicht om te scholen? Of toch maar werk proberen vast te houden onder het opleidingsniveau? Aha keuzestress, het huidige werk is niet leuk genoeg! Jij luilak van generatie Y! Vreemd hoor, dat generatie Y denkt dat werk leuk moet zijn, niet de voldoening eruit halen en psychisch vermoeid raken. Dus het opgegroeid zijn in welvaart implicieert dat de generatie Y verwend is, en dat generatie Y gewend is dat alles maakbaar is. Valt dat even tegen, first in last out, last in first out. De flexibele jonge werknemer is bepaald niet in een gespreid bedje beland, en komt daardoor niet voldoende uit de verf. Geef de generatie Y een kans, en geef hen eens een boeiende taak en doorgroeimogelijkheden. Daarmee zal de generatie Y weer levenslustiger worden, en kunnen dit soort veroordelende berichten naar de prullenbak.
Maartje | 28 februari 2012 (16:37)
@k.de Groot
Wat me opvalt aan je tekst: Geef generatie Y een kans en geef hen eens een boeiende taak en doorgroeimogelijkheden. Daarmee zal generatie Y weer levenslustiger worden.... Ik trek hieruit de conclusie; dat de levenslust van generatie Y van factoren buitenaf moeten komen? Ik weet niet of mijn conclusie klopt.
Er zijn natuurlijk wel verschillende factoren die ineengestrengeld zijn met elkaar waardoor er bepaalde problemen bestaat. Het is ook zo dat het nu allemaal onzekerder is, dat de banen niet voor het oprapen liggen etc. Maar goed ik denk wel dat iedereen eerst naar zichzelf dient te kijken. Naar mijn idee klopt het wel. Onze generatie (25/ 35) is wel van de onbeperkte mogelijkheden, alles moet kunnen, je moet altijd gelukkig zijn en een spannend leven hebben.
Misschien zijn ideeën over het leven van generatie Y wel erg irreëel waardoor wij sneller overbelast raken.
Idealist | 29 februari 2012 (9:15)
De complete werkwereld slaat denk ik de plank mis.
Jongeren werken inderdaad snel minder uren functioneel per dag omdat ze leuke dingen willen doen (tov de oudere generatie). Ze werken echter wel efficienter. Een ieder wil leuke dingen doen in zijn/haar werk en in prive. Leuke dingen doen in je prive geeft energie welke je weer terug ziet in het werk. Als de werkgever nu ieders privebelang erkend en dus commitment toont aan de mens, maakt dit het werk dus leuker en kan je diezelfde energie/commitment terug verwachten en eisen. Geld hebben we allen nodig, maar is alleen een krachtige drijfveer bij mensen die sociale waarden op een laag pitje hebben. Geef waardering als grootste beloning, want de jongere generatie heeft immer geleerd dat er een gezonde balans moet zijn tussen werk en prive. Geen balans = geen werklust. Succes.
Idealist | 29 februari 2012 (9:19)
De complete werkwereld slaat denk ik de plank mis.
Jongeren werken inderdaad snel minder uren functioneel per dag omdat ze leuke dingen willen doen (tov de oudere generatie). Ze werken echter wel efficienter. Een ieder wil leuke dingen doen in zijn/haar werk en in prive. Leuke dingen doen in je prive geeft energie welke je weer terug ziet in het werk. Als de werkgever nu ieders privebelang erkend en dus commitment toont aan de mens, maakt dit het werk dus leuker en kan je diezelfde energie/commitment terug verwachten en eisen. Geld hebben we allen nodig, maar is alleen een krachtige drijfveer bij mensen die sociale waarden op een laag pitje hebben. Geef waardering als grootste beloning, want de jongere generatie heeft immer geleerd dat er een gezonde balans moet zijn tussen werk en prive. Geen balans = geen werklust. Succes.
Ester | 1 maart 2012 (9:48)
@ Erik 'het ging pas fout toen de vrouwen ook mee mochten doen aan de ratrace!'
Ik heb hier maar 1 antwoord op: hahahahahaha, wat een onzin!
Nick | 1 maart 2012 (11:32)
Sjongejonge Ester, sarcasme is je onbekend zeker?
Arnold Pieterse | 3 maart 2012 (11:23)
Ik zie het anders, zowel jong als oud raakt verslaafd aan sociale media. Bij jongeren is dit heftiger omdat ze gewoonweg meer energie hebben en de ouderen een achterstand in technologische zin. Inderdaad meer afleiding. Bij de jongeren valt het daarom dus meer op. Stay connected is een oerdrang die in social media een uiting geeft. In de pauze in het theater b.v. staan jongeren EN ouderen zijaanzij te twitteren, volledig afgesloten van de buiten wereld!
Vascore | 7 maart 2012 (15:33)
Niet alleen Sociale media vormen en probleem wat denken jullie van online gaming (een heel grote community ,duizenden zowel mannen als vrouwen) iedere dag tot diep in de nacht 3-4 uur am en dan om 8 uur weer aan het werk ,twitteren msnen hyves facebook etc. mobiele telefoon 24/7 overal ook een account en honderden vrienden wat denken jullie zelf...lijkt mij zeer vermoeiend.