Waarom je beter niet eens per jaar kunt gaan skiën

Auteur: Ben Tiggelaar | 03-02-2012 | Reacties: 38 | Share/Bookmark Mail dit artikel

D Dingen die je minder dan twintig keer per jaar doet, zijn totaal onverantwoord. Stop die tijd liever in iets waar je echt goed in wilt worden, zegt Ben Tiggelaar.

Als het gaat om ingewikkeld werk zoals het uitvoeren van chirurgische ingrepen, dan is iedereen het over één ding eens: meer is beter. Een chirurg die hele dagen uvulopalatofaryngoplastiek (antisnurkoperaties) verricht, wordt daar bedrevener in dan haar collega die alleen cholecystectomieën (galblaasverwijderingen) doet. Als je galblaas eruit moet, kies je niet voor de arts die zegt: ‘Ha leuk, dat was alweer even geleden.'

‘Meer is beter. Onderzoek dat het tegendeel laat zien - "minder is beter" - bestaat niet', zei de baas van de Inspectie voor de Gezondheidszorg in een interview. De volumenorm voor chirurgen wint terrein in veel landen. Alleen wie voldoende vlieguren maakt bij een bepaald type operaties, mag ermee doorgaan. De norm is doorgaans minimaal vijftig per jaar als het gaat om veelvoorkomende operaties. En minimaal twintig bij weinig voorkomende.

Ik heb de vervelende neiging om dit soort weetjes op mijzelf te betrekken. Als ik ergens goed in wil worden (en blijven) moet ik het dus minstens tweewekelijks doen en liefst wekelijks. Herhaling, ervaring, routine, daar gaat het om.

Dus is de vraag: wat doe ik op dit moment in mijn werk minder vaak dan twintig keer per jaar? En is het wel verantwoord om hiermee door te gaan? Zou ik die taak niet beter kunnen ruilen met iemand die wél deze minimale routine heeft, zoals ziekenhuizen nu ook verrichtingen met elkaar ruilen?

En geldt dit ook privé? Denk eens aan al die skivakanties die over een paar weken gepland staan. Moeten we wel gaan? Eén keer per jaar, als inwoners van een volkomen vlak land, veel te snel van een berg afsuizen? Totaal onverantwoord! Tenzij we de Oostenrijkse ziekenhuizen willen helpen hun volumenormen te halen op het gebied van fracturen, dislocaties en coccygectomie (operatieve verwijdering van het staartbeen) en gipsvluchtpiloten aan hun verplichte vlieguren.

Wellicht ook interessant:
Meer artikelen in de rubriek
'Ben Tiggelaar'

Reageer, print of deel dit artikel

  • Reageer (38)
  • Print
  • Share/Bookmark Mail dit artikel
Reacties op dit artikel:
klaas | 2 februari 2012 (12:22)

Je zou haast zeggen, Ben, dat je jaloers bent op die mensen die wel gaan skiën.
Los daarvan ben ik het niet met je eens. Als je alleen datgene gaat doen waar je goed in bent, wil dat niet zeggen dat je daar je brood mee kunt verdienen. Het leven bestaat nou eenmaal uit keuzes (oh wat een cliché) Het schrijven van maandelijkse rapportages (de naam zegt het al) doe je ook minder dan 20 keer. Ik werk bij een krant maar ik laat het niet over aan een journalist van die elke dag zijn/haar bijdrage levert en dus goed kan schrijven.

Pim van Berkel | 2 februari 2012 (13:50)

Ridicule boodschap van Ben. Zo ken ik je niet. Het gaat toch ook om het creeren. Hoe ontstaat innovatie anders als we allemaal dezelfde handeling doen waar we goed in zijn. zo ontstaat er weinig nieuws. Juist nieuwe technieken in o.a. gezondheidszorg leveren waarde op voor de samenleving.

Nee hoor Ben, ik ga lekker boarden dit jaar. Let it snow!

Monique | 2 februari 2012 (13:56)

Soms mag je toch ook gewoon dingen doen die je leuk vindt, ook al krijg je daar maar 1x per jaar de kans voor! En omdat ik geen topsporter ben en geen medailles boven mijn bed heb hangen, wil toch niet zeggen dat ik de piste onveilig maak? Verder ben ik het met je eens dat de beroepsgroepen regelmatig trainen/oefenen om hun niveau op peil te houden.

Olga | 2 februari 2012 (14:20)

Beste Ben,

Ik ben het helemaal met je oneens. Zolang we het op werk betrekken en waar we het hebben over levens, natuurlijk moeten we daar de best opgeleide personen voor hebben.

Als we de regel houden dat iets wat we niet 20 keer per jaar doen niet moeten doen, dan betekent dat ik nooit iets nieuws kan leren want ik heb is het 20 keer per jaar gedaan. We slapen dan allemaal in. Innovatie komt juist van personen die iets voor het eerst doen en niet denken "we doen dat zo omdat we het altijd al zo gedaan hebben".

Wat skiën of snowboarden betreft heeft de veiligheid alles te maken met jezelf goed kunnen inschatten. Als jij weet wat je kan en de mensen om je heen ook, dan is er niets aan de hand. Het probleem is dat men zich vaak overschat. In de sport je grensen verleggen etc is belangrijk voor onze ontwikkeling maar doe dit onderbegeleiding van een professional die wel weet wat hij doet. Ik neem aan dat iedereen die "maar" een keer per jaar op wintersport gaat niet van plan is om mee te doen aan de olympische spelen.

Barbara | 2 februari 2012 (17:04)

Sinds wanneer is skiën aangenomen werk?

Loes | 2 februari 2012 (18:55)

Ben,
Waarom moet je in je privéleven overal goed in zijn? is dit trouwens niet geheel in tegenspraak met Dromen, Durven, Doen???

Peter Stout | 2 februari 2012 (19:11)

Er is ook een grote groep mensen die minder dan 20x per jaar sex hebben. Moeten die er dan maar helemaal mee ophouden.....

Ben Tiggelaar | 3 februari 2012 (9:32)

@ Klaas, Pim, Monique, Olga en Barbara... Geen zorgen! Ik wil jullie je ski-plezier niet ontnemen. Sterker nog: ik ga zelf ook!
Maar mij valt op dat ik aan het einde van een week skiën met veel pijn en moeite ongeveer weer op het niveau zit waar ik op de laatste dag van het vorige jaar ook zat.

En daarmee is skiën een leuk voorbeeld als je over volumenormen praat. Een Hollander die voor de lol af en toe een weekje gaat skiën, wordt nooit zo goed als een Oostenrijker (dat geldt voor gewone Hollanders, zoals ik, misschien niet voor jullie natuurlijk :-).

De belangrijkste les op werkgebied die ik uit het volumenormenverhaal trek: als je een bepaalde taak in je werkpakket hebt waar je nooit echt routine in opbouwt, vraag je dan eens af of dat werk niet beter kunt overdragen aan een collega...

Voor mij geldt dat bijvoorbeeld voor bepaalde taken op onderzoeksgebied. Door het volumenormen-inzicht heb ik -tot mijn eigen opluchting- besloten om voortaan hulp in te roepen bij bepaalde deeltaken. Scheelt mij veel stress en het komt de kwaliteit van het eindproduct ten goede.

Esther | 3 februari 2012 (13:07)

Je zou ook kunnen zeggen dat dingen die we minder dan 20 keer per jaar doen, het leven juist boeiend maken. Anders heeft het leven ook zoveel weg van werken aan de lopende band! Maar ook hierbij geldt, het is maar net wat je van het leven wilt.

Saskia | 3 februari 2012 (13:48)

Ik zou, net als andere reageerders voor mij, het verschil maken tussen zaken waar je goed in wilt worden (bijvoorbeeld je werk) en zaken die je ook gewoon doet voor de lol (bijvoorbeeld skiën). Is het zo erg dat je op hetzelfde niveau blijft hangen omdat je maar een keer per jaar skiet? Of dat de Oostenrijkers beter zijn? Nee, voor mij niet. Maar Ben: wil jij niet gewoon overal goed in zijn en blijven verbeteren? Wellicht een nobel streven, maar voor een gewone sterveling zoals de meesten van ons niet haalbaar... Geniet er gewoon van, ook als je met pijn en moeite eindelijk die rode afdaling af bent, die je vorig jaar met gemak afskiede...

Ronald | 3 februari 2012 (14:40)

Fijne skivakantie, Ben!

BA Sinnic | 3 februari 2012 (14:42)

@ Ben. Heb je ook eens overwogen dat je wellicht aan de grens zit van je aangeboren talent voor skien? Of je dan 5 dagen per jaar gaat of 50 dagen zal dan slechts een minimale verbetering opleveren.
Jouw talent zit, als ik het goed heb, in de retorica (de kunst van het overtuigen). (Gezien de reacties zullen we bovenstaande column dan maar even als een slordigheidje beschouwen.)
Dan kan ik mij idd voorstellen dat je de meer analytische, naar binnen gerichte, onderzoekstaken niet goed kan en dus ook liever niet wil doen.

Diana | 6 februari 2012 (10:05)

Oe, wat een gevoeligheid als het over de skivakantie gaat. Haha, het is toch wel waar: 1 x per week bergen afsuizen is ietwat onverantwoord. Volgens mij zegt Ben trouwens niet dat we niet moeten gaan.

Frank | 9 februari 2012 (15:57)

Als ik naar buiten kijk, zie ik een dijk met sneeuw erop...

Frank Mijnes | 13 februari 2012 (12:01)

" Maar mij valt op dat ik aan het einde van een week skiën met veel pijn en moeite ongeveer weer op het niveau zit waar ik op de laatste dag van het vorige jaar ook zat. "

Volgens mij zegt dat meer over je eigen ski-skills dan over die van de gemiddelde wintersporter :-)

Liesbeth | 13 februari 2012 (12:07)

Terug naar de chirurgen: hoe kom je als arts aan je vlieguren als niemand met je wil vliegen totdat je er voldoende hebt gemaakt? (Hier gaat de vergelijking trouwens mank: als piloot kun je vliegen zonder passagiers, maar als chirurg heb je toch echt (levende) patienten nodig om aan de norm te komen.)

Jasper | 13 februari 2012 (12:11)

Haha, wat een ophef. Gelukkig schrijft Ben meer dan twintig columns per jaar!

Kees Jan | 13 februari 2012 (12:36)

Dus zaken die je minder dan 1x per jaar doet moet je helemaal ver van blijven. Of lopen daarom juist zoveel huwelijken stuk? En gaat kinderen krijgen niet altijd even soepel? Maar nu begrijp ik ook waarom de NS bij de eerste de beste sneeuwbui compleet afstort en weken nodig heeft om weer te herstellen...

matthijs | 13 februari 2012 (12:58)

Beetje onzin verhaal je kunt een moeilijke uchlululuklokloclteplasmamamanfaryngoplastiek operatie vergelijken met een stukje snowboarden of skieen.
Daarnaast hebben de meeste snowboarders(ook O'rijkers) niet het talent om het niveau te halen van bv een Shaun White, net zo min als ik het talent heb om te kunnen opereren als dr. Michael DeBakey.

Ga lekker 3x p.j snowboarden en kan het best al zeg ik het zelf....

Mireille | 13 februari 2012 (13:18)

Ben - je provoceert met deze column. Het is gewoon te kort door te bocht. Inderdaad, als je wilt presteren op een specifiek onderwerp (skiën bijvoorbeeld), dan is er veel voor te zeggen. Maar gaat het om innoveren: no way. Creativiteit komt vanuit chaos en het leggen van nieuwe verbanden. En sommige mensen zijn hier juist om te creëren (die worden waardeloos als je ze laat repeteren). En inderdaad: mag het leven ook een beetje leuk zijn en afwisselend? Want zonder dat word ook alles en iedereen waardeloos, inclusief de chirurg.
M.a.w. ik zeg dat je je stelling een beetje moet targeten, op specifieke beroepsgroepen, karakters en levensovertuigingen. Tegelijkertijd: leuke reacties allemaal!

Arjan | 13 februari 2012 (13:18)

Je gaat toch wel meer dan 20 keer die helling af op een skivakantie?

Marcel | 13 februari 2012 (13:21)

Wat een slecht stuk...
De vergelijking met skiën gaat helemaal niet op. Zullen we dan maar gewoon niet meer op vakantie gaan? Want dat doe ik ook echt geen 20x per jaar.
Schrijf je wel meer dan 20x per jaar columns? Dan zou ik daar ook mee stoppen, want blijkbaar wordt je daar ook niet beter in..

Het gaat meer om het erkennen van je kwaliteiten en geen loze energie stoppen in zaken waarin je beter een ander kunt laten uitblinken. Een open deur, die al vele schrijvers voor jou hebben geschreven. En dan nog: alleen maar doen waar je goed in bent, wat een luxe...

Wordt eens realistisch en kom van die ivoren toren af.

Dat mensen betaald worden voor zo'n onzin!

Nicander | 13 februari 2012 (13:23)

Leuke column!

Als ik op wintersport ga doe ik ongeveer 20 pistes per dag dus volkomen verantwoord na 1 dag al :)

Twee maanden geleden begonnen met squashen, minimaal 3 keer per week en zit dus nu al ruim aan de 20 X. Voor competitieve mensen die altijd maar zichzelf willen verbeteren (zoals ik) is dit normale kost. Wat dat betreft ben ik het eens met deze column, maar andere mensen hebben die drive niet en vinden het leuk en gezellig om een keertje mee te gaan squashen. ieder het zijne, maar veroordeel deze mensen niet tot "totaal niet verantwoordelijke personen".

Gisteren een rondje geschaatst op de kortenhoefse plassen, super, morgen even "leuk en gezellig" op de jaap eden baan kijken.

waar houdt dit op??? :)

Nicander | 13 februari 2012 (13:28)

Leuke column!

Als ik op wintersport ga doe ik ongeveer 20 pistes per dag dus volkomen verantwoord na 1 dag al :)

Twee maanden geleden begonnen met squashen, minimaal 3 keer per week en zit dus nu al ruim aan de 20 X. Voor competitieve mensen die altijd maar zichzelf willen verbeteren (zoals ik) is dit normale kost. Wat dat betreft ben ik het eens met deze column, maar andere mensen hebben die drive niet en vinden het leuk en gezellig om een keertje mee te gaan squashen. ieder het zijne, maar veroordeel deze mensen niet tot "totaal niet verantwoordelijke personen".

Gisteren een rondje geschaatst op de kortenhoefse plassen, super, morgen even "leuk en gezellig" op de jaap eden baan kijken.

waar houdt dit op??? :)

Khoa | 13 februari 2012 (13:31)

Ai wat een pijnlijk en slechte column zeg. Maar hierbij kunnen we onszelf beschouwen als autocoureur, wielrenner, snelwandelaar. Gezien de frequentie boven de 20 ligt.

Gelukkig ben ik blij dat ik eind deze week op de piste sta en geen haar op mijn hoofd die eraan twijfeld om niet te gaan...

Amarello | 13 februari 2012 (13:34)

Minder kan best meer zijn.... minder werken, minder stress, minder ver vakantie houden en dus minder km's rijden....

Routine is fijn, maar moet niet omslaan in 'automatische piloot'...

Timo van Ling | 13 februari 2012 (13:38)

Gelukkig weet Ben waar mensen zich mee bezig zouden moeten houden. Laat hem dit vooral adviseren. Dan kan ik straks lekker meteen door als ik mijn piste heb gepakt.

Mijn advies is mensen die tussen neus en lippen door advies geven met een snor niet te vertrouwen, ondanks het wetenschappelijke onderzoek dat uitwijst dat het tegendeel bewezen is. Ga vooral lekker skiën en break a leg voor je het niet meer kan en achter de plantjes je afvraagt waarom je nu toch ergens zo nodig goed in moest worden. Geniet vooral, iedere dag!!!

Khoa | 13 februari 2012 (13:43)

Ai wat een pijnlijk en slechte column zeg. Maar hierbij kunnen we onszelf beschouwen als autocoureur, wielrenner, snelwandelaar. Gezien de frequentie boven de 20 ligt.

Gelukkig ben ik blij dat ik eind deze week op de piste sta en geen haar op mijn hoofd die eraan twijfeld om niet te gaan...

Janneke Tinga | 13 februari 2012 (13:46)

Ik heb nu ondertussen behoorlijk wat meer dan 100 x gesolliciteerd; daarmee zou je dan kunnen zeggen dat ik een bedreven en gedreven sollicitant ben.
Met al die x ben ik helaas maar 1 x uitgenodigd voor een gesprek; dus dan ook maar niet meer voor een gesprek gaan want dat heeft met minder dan die 20 x toch geen zin ...?

Was liever minder bedreven in het sturen van relevante sollicitatiebrieven want dan zou dat betekenen dat ik nu een baan zou hebben ...
Dan hoef ik ook niet meer te solliciteren ... ;-)

Wilbert | 13 februari 2012 (13:57)

Er zit wel wat in.

Ik heb liever niet dat een chirurg het wiel gaat lopen uitvinden tijdens de operatie en heb dan liever iemand die die operatie vaak doet.

De innovatie kritiek van velen hier gaat enigszins mank, je kan ook zeggen dat innoveren zelf voor iemand een routinematige activiteit kan zijn. De routineklussen (administratie, uitvoerend labwerk) kun je beter door iemand anders laten doen die dat de hele week aan het doen is. Gaat het en beter en efficienter. Dat je af en toe out-of-the-box moet denken om te ontdekken wat je nog meer goed kan is natuurlijk wel belangrijk.

Peter Ambagtsheer | 13 februari 2012 (14:03)

Ik neem aan dat het artikel ironisch bedoeld is. Het kan bijna niet anders.

Stel je voor dat ESA omwille van deze drogreden had afgezien van de ontwikkeling en lancering van de Vega raket. Nee, dan die aftandse ICBMs uit de Sovjetunie, daar moeten we tot in lengte van dagen op blijven rekenen? Leve de pioniersgeest, de afwisseling en de innovatie. Allemaal gezond voor geest, economie en professional.

Dat verzekeraars op kwantitatieve data de kwaliteit van een arts en zijn behandeling 'uitrekenen' en namens (maar zonder instemming van) de patiënt bepalen wie wel en niet zijn/haar vak mag uitoefenen, vind ik een zeer griezelige ontwikkeling. Ik zou liever zien dat de werkelijke kwaliteit (% geslaagde operaties) de doorslag geeft. Immers, als toch "geen enkel onderzoek aantoont dat "minder is beter", dan kan er geen enkel bezwaar zijn om de werkelijke kwalitatieve prestaties de doorslag te laten geven? Volgens mij gaat het puur om de centen.

Vaak wil je essentiële capaciteit gewoon aanwezig houden. Dat lijkt misschien wel duur, maar je hebt weinig aan een "goede" cardioloog, als je te laat komt voor de behandeling, door een wachtlijst en/of omdat die behandeling alleen in een stad ver weg mag worden uitgevoerd.
Het spaart de verzekeraar geld uit, ja. Maar het kost de maatschappij een fortuin.

Niels | 13 februari 2012 (14:10)

Ik heb van Ben geleerd om zaken positief te benaderen. Dus in plaats van 1 keer per jaar denk ik liever in 20% van mijn beschikbare tijd (5 dagen op 25 vakantiedagen). Klinkt heel anders, toch Ben?

Petra | 13 februari 2012 (16:43)

Ok! Dus ik moet meer dan 2 wijn per dag drinken?

Maar goed, eigenlijk ligt dit in het verlengde van de vraag of een werkgever een werknemer mag ontslaan wegens ongezond gedrag. Wat is dat? Ongezond gedrag? Ik ben helaas niet in de mogelijkheid geweest om te gaan schaatsen, maar ik het wel begrepen dat de ziekenhuizen overvol zijn. Is sporten ongezond? Kan je daarvoor ontslagen worden?

Jolanda Postma | 13 februari 2012 (18:41)

Helemaal mee eens Ben. En voor de mensen die zich op hun teentjes getrapt voelen: zo is het geheel naar mijn idee niet bedoeld. Het is logisch dat iemand die veel heeft geoefend ten op zichte van iemand die dat veel minder heeft gedaan, ergens beter in is. Losstaand van talenten uiteraard. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en een hobby is uiteraard wat anders dan een betaalde baan. Leuk artikel Ben!

Brigit | 13 februari 2012 (20:40)

Ik kan begrijpen dat je door meer ervaring beter presteert. Maar afwisseling en nieuwe dingen
leren lijken me ook belangrijke aspecten om gemotiveerd te blijven.

Het skivoorbeeld werkt nogal op mijn lachspieren: hoe kun je conclusies van een onderzoek in de gezondheidszorg toepassen op skivakanties.. ?

Paul | 15 februari 2012 (19:47)

Inderdaad, chirurgisch werk tov vakantie / hobby is appels met peren vergelijken. Als je iets leuk vind, ook al doe je dat maar een enkele keer per jaar, moet je dat gewoon blijven doen. En die discussie over ongezond leven met als gevolg ontslag, of n werkgever die zou mogen beslissen of je wel of niet sport of bepaalde activiteiten in je vrije tijd doet... Dat gaat me allemaal iets TE ver. Ok ik kan begrijpen dat n werkgever zo weinig mogelijk risico wil, en (als voorbeeld) niet zo blij is als je elk weekend gaat skydiven, of wekelijks in elkaar gemept wordt in de boksring ;-) Maar dat blijven wat mij betreft prive zaken. Alleen als er echt onoverkomelijke problemen ontstaan lijkt me dit bespreekbaar...

John | 16 februari 2012 (15:26)

Ben, je praat wel erg gemakkelijk. Ken jij 10 buren uit jouw straat of laan bij naam en adres?
Keer terug naar de realiteit en doe normaal!

Frits | 16 februari 2012 (19:52)

De enige reden om te gaan skiën is omdat het leuk is !

Wil je er goed in worden dan moet je het inderdaad elke dag/week doen. Maar dat is niet de reden om te gaan skiën. Voor je werk heb je andere afwegingen maar ja.... Ben weet toch wel het verschil tussen werk en vrije tijd?

Veel plezier allemaal !

Het kan enige tijd duren voordat je reactie geplaatst wordt.

Het is de redactie van Intermediair toegestaan om de inhoud van de reactie met naam en toenaam te hergebruiken in de print uitgave van Intermediair.

Reacties worden niet direct op de site geplaatst. De redactie controleert vooraf of de reactie aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden zijn:

  • Reacties dienen betrekking te hebben op de inhoud van het betreffende artikel of onderwerp.
  • Reacties mogen geen beledigingen, bedreigingen, al dan niet fictief, aan het adres van de andere sitebezoekers of aan prominente personen bevatten.
  • Uitingen van geweld, racisme, anti-semitisme, het zwartmaken van individuen, groepen of organisaties worden niet getolereerd.
  • De reactie moet kort en bondig zijn (maximaal 1.000 karakters), te lange reacties worden niet geplaatst.
  • Het plaatsen van persoonsgegevens zoals telefoonnummers en adressen in de tekst van de reacties is niet toegestaan.
  • Links naar websites en reclame voor producten en/of diensten worden niet geplaatst.
  • Reacties die volledig in hoofdletters zijn getypt en/of vol staan met uitroeptekens en vraagtekens worden niet geplaatst.
  • Reacties die vol staan met taalfouten worden niet geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor om reacties aan te passen, in te korten of te verwijderen. De redactie gaat niet in discussie over geplaatste of verwijderde reacties.


Ik ga akkoord met de voorwaarden

Over Ben Tiggelaar

Ben Tiggelaar (1969) studeerde communicatiewetenschap en promoveerde in bedrijfskunde. Hij is onafhankelijk onderzoeker, trainer en schrijver op het gebied van leiderschap, verandering en gedrag. Van zijn boek Dromen, Durven, Doen werden in Nederland tot nu toe ruim 200.000 exemplaren verkocht. Daarnaast verzorgt hij seminars, waaronder MBA in één dag waar al meer dan 12.500 managers aan deelnamen. Ben Tiggelaar Biografie

Zoek in vacatures voor hoogopgeleiden: