‘Uw cv is te goed, u kunt gaan'

Auteur: Lezerscolumn Sollicitatieverhalen | 22-07-2010 | Reacties: 23 | Share/Bookmark Mail dit artikel

H Het begrip ‘geschikte kandidaat' kreeg voor Bart Gillis een heel andere betekenis na zijn bizarre sollicitatie-ervaring.

Ik was net klaar met hts werktuigbouw en wilde eerst een paar jaar de werkvloer proeven. Via het uitzendbureau - waarvoor ik al langer als monteur werkte - kon ik enkele maanden terecht bij een vliegtuigmotorrevisiebedrijf in Tilburg. Ik was een heel goede kandidaat, het was een formaliteit, zei de intercedent. De personeelsfunctionaris van het bedrijf keek me echter streng aan toen hij vroeg: wat heb je na de basisschool gedaan?
‘Naar de havo meneer', was mijn antwoord.
Er ontspon zich een vreemd gesprek.
Hij vroeg: ‘Heb je die afgemaakt?'
‘Ja meneer.'
‘Wat heb je toen gedaan?'
‘Hts werktuigbouw meneer'
‘Heb je dat afgemaakt?'
‘Ja meneer', antwoordde ik.
Toen was hij klaar. ‘Een hts'er kunnen we hier geen lampen laten indraaien', zei hij nog en ik kon gaan.

Dat ik graag wilde, de juiste ervaring en opleidingen had: het deed allemaal niet ter zake

Bart Gillis

Wellicht ook interessant:
Meer artikelen in de rubriek
'Lezerscolumn'

Reageer, print of deel dit artikel

  • Reageer (23)
  • Print
  • Share/Bookmark Mail dit artikel
Reacties op dit artikel:
wolfie | 22 juli 2010 (11:17)

fijn joh, een hbo diploma. ik heb dit soort dingen tijdens mijn sollicitaties ook ongeveer meegemaakt...

Luc | 22 juli 2010 (11:17)

Waarom doe je de HTS als je lampen wilt indraaien? Bij een baan die zoveel onder je niveau ligt ga je je gegarandeerd vervelen.

katie | 22 juli 2010 (14:56)

Dit ben ook al regelmatig tegengekomen. Als HBO'er ben je voor de ene functie te hoog opgeleid voor de andere functie te laag. Ik merk duidelijk dat ik tegen een glazen plafond aanloop als het gaat om management functies, maar toen ik naast mn eigen bedrijfje gewoon een leuke baan er parttime bij wilde hebben, dus zonder op niveau te letten, lukte dat ook niet.

Anneloes | 22 juli 2010 (15:02)

Ik kan het vanuit het oogpunt van een bedrijf wel begrijpen. Iemand die werk doet dat(ver) onder zijn/haar niveau is vaak snel weer weg. Verveling is daar vaak een belangrijke oorzaak van. Dat betekent dat een bedrijf weer veel kosten moet maken voor de selectie van een nieuwe kandidaat en het inwerken van de betreffende nieuwe medewerker. Daarnaast komt het de continuiteit van het bedrijf niet bepaald ten goede!

Als je graag wil weten hoe het er aan toegaat op de werkvloer zou je beter via een traineeship of iets dergelijks die ervaring op kunnen doen. Dan kan het bedrijf echt in je investeren!

Johan | 22 juli 2010 (15:18)

Heb zelf enige tijd als bijna afgestudeerd WO-er als bijbaantje (!) gewerkt als assistent-netwerkbeheerder. De echte netwerkbeheerder voelde zich echter na een paar weken enorm bedreigd omdat ik al snel net zo veel wist en sneller werkte dan hij. Ik moest aan hem en HRMer beloven dat ik niet zou blijven na afronden van mijn WO studie en mocht ook niet harder werken, anders zou mijn contract niet verlengd worden. Ik had er geen moeite mee. Hoewel het namelijk aardig verdiende als bijbaan, verveelde ik me namelijk ook. Ik heb er lang om gelachen.

Mijn tip: Waarom niet een baan zoeken op je eigen niveau en dan tijdens sollicitatie bedingen dat je een paar weken meedraait op de werkvloer. Na die paar weken heb je het ook echt wel gehad hoor. Je hebt immers niet voor niets een opleiding gedaan: Je hersenen kunnen en willen blijkbaar meer dan lampen indraaien.

Bovendien: Je schaadt alleen maar je eigen intelligentie en je carriere door een paar jaar flink onder je niveau te werken. Hou het op een paar dagen of eventueel weken. In mijn huidige werk heb ik één dag meegelopen.

charlie | 22 juli 2010 (15:28)

"de werkvloer proeven"......

die motivatie klinkt een beetje halfzwak, zo van: "echt werken natuurlijk niet, maar gewoon een beetje kijken hoe anderen dat nou doen; werken"

ik snap die werkgever dus wel

Peter verhulst | 23 juli 2010 (8:03)

ehhh, HBO diploma. Dat is toch de werkvloer?

Peter | 23 juli 2010 (17:34)

Heel vaak gaat het om het salaris. Iemand met een HBO of WO diploma of iemand met teveel jaren werkervaring is al snel te duur.

Ron | 25 juli 2010 (19:32)

Nederland zit gewoon volledig vastgeroest. Je moet en het juiste niveau hebben, en net genoeg ervaring (vooral niet te veel), jong zijn en niet te veel willen verdienen. Liefst voldoe je ook nog aan allerlei multiculti voorkeuren. Voldoe je er niet aan dan kun je het shaken.

Dirk | 23 september 2010 (15:14)

Van LEAO naar doctor. Het kan echt maar denk niet dat dat door werkgevers, van overheid tot particulieren en het onderwijs, op prijs wordt gesteld. Je kent de cultuur en spreekt de taal van zowel de werkvloer als het hogere management en directie. Door de zogenaamde overkwalificering ben je kennelijk een gevaar. Een leven lang leren zoals de politiek thans uitdraagt is volslagen zinloos als je denkt dat bedrijven en organisaties daar op zitten te wachten of denkt daar carriere mee te kunnen maken.

Gerard | 14 november 2010 (8:32)

De respons van de personeelsfunctionaris is niet te begrijpen en ook niet goed te keuren. Als ze je te zwaar vonden hadden ze je na het lezen van je cv moeten afwijzen, en niet op gesprek laten komen.

Frederique | 12 februari 2011 (16:17)

Ik ben het met Gerard eens, hoewel ik Anneloes ook snap. Ik denk dat je de problemen die Anneloes beschrijft voor kunt zijn door dit onderwerp tijdens het gesprek (of misschien zelfs al in de brief) naar voren te brengen en te beloven dat je dit werk (bijv) minstens 3 jaar gaat doen bij deze werkgever. Je geeft er mee aan dat je het probleem ziet en er een oplossing voor hebt.

hans stellingsma | 1 juni 2011 (12:19)

discriminatie in het bedrijfsleven zonder rijbewijs kom je gewoon niet meer aan een baan.
waar ik ook solliciteer geen rijbewijs u kunt gaan meneer!!!!
om helemaal gek van te worden....!
en de kosten om je rijbewijs te halen zijn ook verschrikkelijk te noemen .......

Filip | 2 juni 2011 (18:54)

Ik kan het me goed voorstellen dat de werkgever de boot afhoudt. Werken ver beneden je niveau betekent naast het mogelijke gebrek aan (intellectuele) uitdaging ook dat je met een geheel andere werkcultuur te maken krijgt. Het betekent vaak dat je aan allerlei regeltjes gebonden bent. Het is de vraag of een hogeropgeleide zich daar prettig bij voelt.

Carrièretechnisch is het een stuk verstandiger om werk te zoeken dat bij je opleiding aansluit.

A. Jansen | 10 oktober 2011 (13:53)

Wat men vaak vergeet is dat er veel haken en ogen aan een vacature zitten. Een vacature kan politieke, sociale of financieele aspecten kennen die natuurlijk niet wordt vermeld. Een HR beleid dat niet strookt met de wil van de afdelingsmanager bijvoorbeeld. Er is natuurlijk ook de manager die zich bedreigd voelt door een hoogopgeleide kandidaat. Het weigeren van de baan kan goed bedoelt zijn, stel je moet verhuizen voor een baan en degene die je spreekt weet al van opheffingsplannen.

j. jansen | 11 oktober 2011 (8:23)

Deze Hr functionaris moet zijn werk beter doen en domweg deze kandidaat niet oproepen aangezien verondersteld wordt dat hij/zij bekend dient te zijn met aanwezig werkcultuur, afdelings-/bedrijfsbeleid etc. Gewoon een 'domme' HR medewerker!

Frank | 17 oktober 2011 (16:13)

Gaat me al jaren niet anders. Nederland als kenniseconomie :-)
Zodra je een opleiding hebt, zeker wo, ben je al snel te hoog opgeleid. Ik zou alles aannemen inmiddels, maar meestal managers tegenover me die zich bedreigd voelen door opleiding, werkervaring en cv.
Onder je niveau wordt je niet aangenomen omdat het "geen uitdaging voor je is".
Twee jaar thuis inmiddels, dat is een uitdaging...

S. Smeets | 2 november 2011 (19:28)

aan frank en andere ook, je CV heeft de inhoud van wat jij wil dat de werk gever van jou weet, misschien is het dan een idee om bijv. de werk ervaring wat terug te brengen, je HOEFT niet alles als positief te vermelden, als je bijv. 10 jaar hoofd communicatie hebt gedaan, kun je dat brengen als: klanten communicatie bij bedrijf X

en dan niet al te veel uitweiden over bijv. hoeveel je daar eigenlijk moest doen.

J. Gerkel | 10 november 2011 (16:14)

Ik heb een msc titel en paar maanden tijdelijk werk achter de rug. Werkervaring terugbrengen is geen optie.

HBO'ers hebben het in vergelijking denk ik, makkelijk. Praktisch alle vacatures zijn voor HBO posities; de weinige werkplekken voor WO'ers krijgen zo veel reacties dat bedrijven en instellingen kunnen eisen wat ze willen. Zonder een 8 als eind gemiddelde of jaren werkervaring wordt je makkelijk terzijde geschoven.
Ik had best werk onder mijn niveau willen doen, zeker bij de tijdelijke banen zou zoiets toch niet horen uit te maken! Maar met een master diploma in een beta richting wordt je schijnbaar automatisch uitgesloten van bijna de gehele arbeidsmarkt. Ik zou waarschijnlijk nog niet de vloeren mogen schoonmaken.

Ik denk dat als ik een baan wil, ik eerder diploma's moet gaan weglaten. CV fraude nieuwe stijl; maskeren dat je goed opgeleid bent... wat een belachelijke banenmarkt. En ondertussen blijven universiteiten nieuwe lichtingen studenten informeren dat ze van een baan verzekerd zijn.

Harm | 11 november 2011 (2:21)

@J. Gerkel

Ik ben wel benieuwd welk beta MSc. diploma je dan hebt. Ik denk namelijk dat je niet goed zoekt dan hoor, kijk ook wat verder dan je neus lang is, bijvoorbeeld naar het buitenland.
Laat je niet afschrikken door een paar personeelsfunctionarissen die niet weten wat goed is voor een bedrijf.

Om het nog positief te zien, je kan gaan genieten van je vrije tijd, een certificaat gaan halen in je toekomstige vakgebied, een eigen bedrijfje bedenken en beginnen. Misschien een idee om je 'people skills' wat op te rekken door boeken te lezen ed. (voor als je een echte beta bent).

Dit is puur wat ik er van denk, je kan er mee oneens zijn, kijk maar, en vooral verder.

Remco M. Out | VormgeverNodig.nl | 12 november 2011 (15:23)

Zelfs met een MBO diploma heb ik vaak te horen gekregen dat ze mij te hoog opgeleid voor de functie vonden, met antwoorden als: "we zijn bang dat jij je gaat vervelen" etc.
Jammer denk ik dan, ik solliciteer toch juist voor een reden op die vacatures.

Caroline | 18 april 2012 (21:14)

Ben het vooral eens met Ron (Nederland zit vastgeroest). Totaal frustrerend. Als je je eigen persoon bent, met een eigen mening, goede ervaring, positieve instelling en enige intelligentie, kom je niet meer aan de bak.

M vd V | 23 april 2012 (17:29)

Ik ben het hier helemaal mee eens, ik ervaar precies hetzelfde. Voor functies op hbo/wo niveau heb je 'niet de goede achtergrond', bij functies op mbo-niveau 'zal je je waarschijnlijk snel gaan vervelen'. Om gek van te worden! Zit inmiddels al weer 3/4 jaar thuis, met alleen wat tijdelijk werk tussendoor.

Het kan enige tijd duren voordat je reactie geplaatst wordt.

Het is de redactie van Intermediair toegestaan om de inhoud van de reactie met naam en toenaam te hergebruiken in de print uitgave van Intermediair.

Reacties worden niet direct op de site geplaatst. De redactie controleert vooraf of de reactie aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden zijn:

  • Reacties dienen betrekking te hebben op de inhoud van het betreffende artikel of onderwerp.
  • Reacties mogen geen beledigingen, bedreigingen, al dan niet fictief, aan het adres van de andere sitebezoekers of aan prominente personen bevatten.
  • Uitingen van geweld, racisme, anti-semitisme, het zwartmaken van individuen, groepen of organisaties worden niet getolereerd.
  • De reactie moet kort en bondig zijn (maximaal 1.000 karakters), te lange reacties worden niet geplaatst.
  • Het plaatsen van persoonsgegevens zoals telefoonnummers en adressen in de tekst van de reacties is niet toegestaan.
  • Links naar websites en reclame voor producten en/of diensten worden niet geplaatst.
  • Reacties die volledig in hoofdletters zijn getypt en/of vol staan met uitroeptekens en vraagtekens worden niet geplaatst.
  • Reacties die vol staan met taalfouten worden niet geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor om reacties aan te passen, in te korten of te verwijderen. De redactie gaat niet in discussie over geplaatste of verwijderde reacties.


Ik ga akkoord met de voorwaarden

Lezerscolumn sollicitatieverhalen

Sollicitatiegesprekken leiden soms tot gênante en bizarre situaties. De beste verhalen verschijnen elke twee weken in deze rubriek.

Bleek jouw toekomstige baas een oude bekende uit de kroeg, viel je stifttand uit tijdens de ondervraging of kwam je volledig overdressed op gesprek? Stuur jouw sollicitatieverhaal in. (maximaal 350 woorden).  

Of lees de bijdragen van anderen

Zoek in vacatures voor hoogopgeleiden:

Oefen je sollicitatiegesprek

Je hebt binnenkort een sollicitatiegesprek. De functie-eisen voor de baan staan duidelijk omschreven in de vacaturetekst; het bedrijf zoekt bijvoorbeeld een analytische, betrouwbare medewerker. Hoe beoordeelt de werkgever tijdens het gesprek of jij aan die criteria voldoet? Welke vragen kun je verwachten?