Reacties op dit artikel:
Ron | 13 juli 2011 (13:45)
Geen slecht verhaal. Kan er nog slechts aan toevoegen een MBA opleiding in toenemende mate tegen je werkt vanwege de nogal beperkte uitgangspunten in de studie, er is veel - en terechte - kritiek op de mammon orientatie. Ook nodigt juist de huidige vorm van de MBA studenten uit waar menig bedrijf beter niet mee in zee kan gaan (doordenkertje).
rob | 13 juli 2011 (15:14)
Zoals in een van de colums van jouw voorganger Nathalie ooit zo mooi stond; "MBA = Mediocre But Arrogant "
Tim | 13 juli 2011 (16:10)
Het argument dat iemand als Scheepbouwer geen MBA heeft, is niet zo sterk... want misschien is dit over 20 jaar in de top van het bedrijfsleven wel heel anders. Ik heb trouwens geen MBA gedaan, maar merk wel dat er een enorme diploma inflatie gaande is. Het HBO is het vroegere MBO. De universiteit het vroegere HBO. Dus wellicht krijgen postdoctorale opleidingen in de toekomst juist wel een meerwaarde.
Nico | 13 juli 2011 (16:35)
Tim is kundig in luchtgegrepen letterkunde? Wat een onzinnige stelling zet je hier neer, is die ziektemakende tendens 'van het volk' dan ook hier aangekomen? Het enige wat mensen nog doen is zeiken, huilen en janken over hoe fout anderen wel niet zijn en Timmie doe het voor. Jammer, erg jammer.
Joost | 13 juli 2011 (18:50)
Wat een onzin allemaal. Studie naast je werk is altijd waardevol, of dat nu een MBA is, een andere master, een cursus of wat dan ook. Het geeft aan dat je jezelf ontwikkelt. Al studeer je een taal. Het geeft aan dat je ontwikkelgericht bent, en dat je graag met kennis en kennisontwikkeling bezig bent.
Dat kan gewoon niet negatief werken.
Tja, als je met een air komt van: "ik heb een MBA, dus tel maar 10k salaris erbij op", dan werkt het tegen je. Dat is dan echter meer de persoonlijkheid van de sollicitant dan de opleiding an sich.
Philips heeft een specifieke entrée voor mensen met MBA achtergrond.
Patrick | 13 juli 2011 (19:58)
Tja, als MBA'er kan ik me toch ook wel vinden in delen van het verhaal. Qua kennis toevoeging is voor iedereen natuurlijk anders. Ik heb dan ook dat nooit als toegevoegde waarde gezien, het is meer een opfrisser dan wat anders als je reeds in de industrie werkt. Maar wat wel erg spreekt voor een MBA'er is het feit dat je bereidt wat extra te doen en een investering in jezelf te doen (zeker als je ook een deel betaalt...niet iedereen heeft zo'n lucratief contract als de auteur). Een beetje borrelen na een congres of conventie zie ik toch net wat anders... In elk geval kan ik het iedereen aanraden maar bezint eer ge begint...het is niet voor al mijn klasgenoten een pad vol rozen geweest, dat is zeker. Maar voor de meesten is het wel 'een' middel geweest meer uit hun carriere te halen of uit zichzelf. Zo ook voor mezelf! En ook voor Nathalie een aantal geleden...
Borre | 14 juli 2011 (8:56)
@Nico: begrijp je punt, maar wat Tim bedoelt te zeggen (denk ik) is dat het kwaliteits niveau van opleidingen tegenwoordig erg laag is. Maar uiteindelijk heb je zelf in de hand hoe hard je werkt en wat de resultaten daarvan kunnen zijn.
Je hebt gelijk dat tegenwoordig de schuld van zaken zoals opleidings kwaliteit afgeschoven wordt van partij naar partij. Maar in de rode draad van een zogeheten MBA, ben ik het wel eens. Wat is nog de toegevoegde waarde? Tegenwoordig wordt je op verschillende manieren beoordeeld. Ook bij sollicitaties is je diploma niks anders dan een deuropener, want daarna kraait niemand erom...
Tim | 14 juli 2011 (11:41)
@Nico, Waarom is mijn stelling onzinnig? Kom eens met tegenargumenten dan ipv met zo'n holle reactie.
In 1950 was slechts 5% van onze bevolking hoog opgeleid (dwz HBO+). In 2020 zal dat ongeveer 40% zijn. De Lissabon agenda streeft zelfs naar 50% hoogopgeleiden in Europa. De "ziektemakende tendens van het volk" zie ik dus niet in mijn reactie. Het is simpelweg een feit dat je met enkel een HBO-diploma of zelfs enkel een universitair diploma steeds minder onderscheidend bent op de arbeidsmarkt. Wanneer je wilt kijken naar de meerwaarde van een MBA, wat is dan slimmer? Kijken naar oude rotten die het bestuurlijk toneel gaan verlaten of kijken naar de nieuwe generatie bestuurders? Ik denk dat laatste. Onlangs las ik nog het artikel "Daarom zitten veertigers in de raad van bestuur". Alle jonge veertigers die genoemd worden in dit artikel hebben een MBA en / of een promotieonderzoek gedaan... Dick Okhuisen (mba), Ton Buchner (Mba), Sven Dumoulin (prof. / hoogleraar geweest), Stefan Doboczky (Phd + Mba), Klaas Knot (Phd), etc, etc...
En natuurlijk is er altijd wel een uitzondering te vinden die het heel ver geschopt heeft met alleen zijn of haar veterstrikdiploma....
Axel | 14 juli 2011 (12:38)
Zoals met elke studie heb je - ook bij een MBA - studenten die nooit binnen het vakgebied aan de slag raken, of die er nooit de gedroomde promotie krijgen, of die nog tijdens de studie sjeesen. En natuurlijk heb je mensen die zonder de studie wel zo'n baan krijgen. Deze uitschieters als voorbeeld noemen is erg populistisch en inhoudelijk zeer zwak beargumenteerd.
Je gaat toch ook niet roepen "Natuurkunde studeren aan de UU, doet het niet" met als drogredenatie "want ik ken iemand die zich nu verdiept in jaarrekeningen, bedrijfsresultaten en organisatiediagrammen... wat een waste of time dus, die studie van hem." ;-)
Ook het argument dat je achteraf gezien weinig leert tijdens een MBA geldt voor elke studie; alsof je na een studie alles weet of klaar bent met leren. En wat betreft netwerken "aan het eind van de borrel"... dat werkt erg goed, maar je zal er slechts gesjeesde kroegtijgers tegenkomen, de echt interessante mensen zitten dan al lang SAMEN in een restaurant ;-)
Tot slot is een titel alleen belangrijk om op je visitekaartje / resume te zetten... als eerste indruk. Uiteindelijk gaat het om je werkethos, je gedrag/uitstraling en de concrete resultaten die je bereikt. Juist qua MBA-werkethos en MBA-gedrag/uitstraling leer je veel tijdens een goede MBA, inclusief het wollige taalgebruik en het opgeven van je priveleven.
Als tip zou ik geven - deze column vind ik een beetje visieloos - koop eens een Harvard Business Review en wees eerlijk tegen jezelf of je (a) het begrijpt en of je (b) met datzelfde taalgebruik jaar in jaar uit zou kunnen leven & werken. Zo niet, doe een Nederlandstalige online MBA voor twee maandsalarissen ;-)
Jan | 14 juli 2011 (12:53)
Klinkklare onzin van iemand die zelf geen MBA heeft gedaan.
Kort door de bocht, slecht beargumenteerd en toont weinig inzicht.
Je kunt geen appels met peren vergelijken...
Nico | 14 juli 2011 (13:09)
Borre, wat Tim eigenlijk wilt zeggen is dat hij geen weet heeft van hoe opleidingen nou in elkaar steken. De kwaliteit ligt weliswaar laag, maar welke generatie geeft er nu in die scholen les? Wellicht dat de onze bollebozen van vroeger eigenlijk helemaal niet zo slim zijn?
Je zet het zelf al neer, uiteindelijk heb je zelf in de hand hoe hard je werkt en hoe de eventuele resultaten daaruit vloeien. Het is makkelijk om te zeggen dat er nu een diploma inflatie aan de gang gaat maar denk even na, Nederland is welvarend en dit tijdperk vereist heel wat meer kennis van zaken eer men kan beginnen met een beroep. En anders is het de werkgever wel die een MBO niveau 4 diploma vereist wanneer men als winkelmedewerker aan de slag wilt.
Maar om dan gelijk te stellen dat universiteit het nieuwe HBO is mag op zijn minst droevig genoemd worden, zo spat je kortzichtigheid er wel van af.
Henk | 14 juli 2011 (13:31)
Zei de man die zelf alle factoren heeft afgewogen, goed beargumenteerd heeft en visie toont.
Bert | 14 juli 2011 (13:52)
Job gebruikt een schijntegenstelling.
Jobs mogelijkheid één: géén studie maar gewoon doorgaan met werken, vakliteratuur en af en toe een boek lezen. Mogelijkheid twee: een voltijds-MBA naar Amerikaans tweejarig model, met collegeld / campuskosten etc. van een ton of meer in dollars en de opportunity cost: twee jaar lang buiten de arbeidsmarkt, zonder inkomen en met een gat in je werkervaring.
Maar er zijn andere mogelijkheden.
Ik zie Job over een jaar of vijf een Executive MBA doen aan de London Business School of een school van vergelijkbaar kaliber. Om daarna een gloeiend betoog te schrijven over het belang van kijken buiten je eigen werk- en klantenkring, de waarde van een netwerk van mensen in andere sectoren, blootstelling aan andere inzichten, verbreding en verdieping van vakkennis, het probleemoplossend vermogen dat je traint en ontwikkelt door regelmatig onder tijdsdruk een grote diversiteit aan case studies te te lijf te gaan, enzovoorts.
En dat terwijl je loopbaan gewoon doorgaat ... Job, wat let je?
Erik | 14 juli 2011 (13:56)
Altijd weer die kritische en negatieve praatjes van mensen die zelf geen MBA gedaan hebben. Ik heb zelf wel een MBA gedaan en heb ontzettend veel nieuws geleerd op bestuurlijk niveau en heb inderdaad een internationaal netwerk opgedaan en veel fun gehad. Ik heb zelf in Nederland een vooraanstaande Executive MBA gedaan in het weekend en heb full time doorgewerkt en heb dus geen carriere tijd verspild; integendeel; heb na afronding forse stappen gemaakt in mijn carriere. Ook is het beeld van MBA-opleidingen als "schandalen-fabriek" achterhaald; er werd op mijn business school veel aandacht besteed aan "stakeholder management" in plaats van "shareholder management". Ik ben zelfs als onderdeel van mijn Curriculum een week naar Mexico geweest om mij daar te laten inspireren over het beste op het gebied van "Ethics".
Laten we dus een MBA ook eens vanuit een andere hoek belichten, in plaats van elkaar na te papegaaien. Natuurlijk is een MBA alleen geen sinecure, maar kan wel degelijk een "versneller" zijn voor mensen die meer uit zichzelf willen halen.
Ik zeg:"Een MBA, doe het wel".
Erik
Werkzaam als commercieel directeur in Egypte
Judith Botman | 14 juli 2011 (14:50)
Opvallend dat criticasters van MBA's elkaar zo gemakkelijk napraten en daarbij alle MBA's over een kam scheren. Het resultaat is een aaneenrijging van clichés en een eenzijdige blik zoals ook Job die biedt.
Een alternatief is een Action Learning MBA. Hierin leer je door theoretische kennis direct toe te passen in je eigen praktijk. Veel interessanter dan kennis vergaren is immers de vraag: wat kan ik met mijn kennis en in welke situatie pas ik welke theorie toe? Het gaat dan niet om het volgen van standaard recepturen, maar om het vertalen van theoretische concepten naar vernieuwende oplossingen die passen binnen de specifieke context van je eigen praktijk.
Dagelijks kom ik MBA’ers tegen die aangeven dat zij zonder MBA hun huidige functie niet of nog niet hadden kunnen vervullen. En niet omdat de MBA-titel an sich deuren opent, maar omdat zij een ontwikkeling hebben doorgemaakt waarmee ze echte meerwaarde kunnen bieden voor hun organisatie.
Het zijn mensen die dankzij hun MBA zijn uitgegroeid tot effectieve leidinggevenden, die met meer rust, zelfvertrouwen én plezier hun vak uitoefenen en nieuwe mogelijkheden creëren.
Overweeg je een MBA? Het is je van harte aanbevolen.
Judith Botman | 14 juli 2011 (14:56)
Opvallend dat criticasters van MBA's elkaar zo gemakkelijk napraten en daarbij alle MBA's over een kam scheren. Het resultaat is een aaneenrijging van clichés en een eenzijdige blik zoals ook Job die biedt.
Een alternatief is een Action Learning MBA. Hierin leer je door theoretische kennis direct toe te passen in je eigen praktijk. Veel interessanter dan kennis vergaren is immers de vraag: wat kan ik met mijn kennis en in welke situatie pas ik welke theorie toe? Het gaat dan niet om het volgen van standaard recepturen, maar om het vertalen van theoretische concepten naar vernieuwende oplossingen die passen binnen de specifieke context van je eigen praktijk.
Dagelijks kom ik MBA’ers tegen die aangeven dat zij zonder MBA hun huidige functie niet of nog niet hadden kunnen vervullen. En niet omdat de MBA-titel an sich deuren opent, maar omdat zij een ontwikkeling hebben doorgemaakt waarmee ze echte meerwaarde kunnen bieden voor hun organisatie.
Het zijn mensen die dankzij hun MBA zijn uitgegroeid tot effectieve leidinggevenden, die met meer rust, zelfvertrouwen én plezier hun vak uitoefenen en nieuwe mogelijkheden creëren.
Overweeg je een MBA? Het is je van harte aanbevolen.
Borre | 15 juli 2011 (12:38)
Waar ik zo nieuwsgierig in ben geworden is wat er daadwerkelijk geleerd wordt in een MBA, en hoe/waarom dit voor veel mensen een deuroperen is geweest. Misschien toch maar gaan sparen :-)
willem | 15 juli 2011 (16:17)
@Borre:
Kijk naar de volgende link;
http://www.topgunfp.com/mba-master-of-bullshit-administration/
Daar staat het in twee regels weergegeven:
What does an M.B.A. do for you that a doctorate in philosophy can’t do better?
--------
M.B.A.s have taken obfuscatory jargon—otherwise known as bullshit—to a level that would have made even the Scholastics blanch.
rob | 17 juli 2011 (0:21)
Aan al de MBA experts , liefst met een MBA, heb ik een vraag.
Is een MBA van een LOI , NTI of een OU ook wat waard of heeft alleen een MBA van 30/50K+ toegevoegde waarde?
Ik ben freelancer dus moet het uit eigen pocket gaan dokken en helaas niet op kosten van de baas, of wel, aangezien ik eigen baas ben, maar ik heb een zuinige baas ;-)
Voor mij heeft een MBA waarschijnlijk wel toegevoegde waarde als marketing/sales instrument maar ik vraag me af of opdrachtgevers onderscheid maken tussen een 10K MBA van LOI / NTI of een RSM / Nijenrode MBA van 30-50K.
CB | 18 juli 2011 (13:05)
Ik werk inmiddels een jaar of tien aan de wervingskant, zowel als inhouse recruiter als als headhunter. Om eerlijk te zijn heb ik nog weinig voordelen van de MBA gezien (op de arbeidsmarkt). Het enige voordeel(tje) is dat het een HBOer wat meer body geeft. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een MBA zwaarder scoorde dan academisch met ervaring. Voor jezelf is het waarschijnlijk wel leuk maar verwacht er niet de wereld van. Overigens: als je er een doet, doe er dan wel een die echt goed staat aangeschreven (internationaal).
BA Sinnic | 18 juli 2011 (18:13)
"Mintzberg's main complaint is that MBA's train elitist leaders in detached analysis with little or no grounding in the reality of managing actual situations. MBA's get good at analysis, but not at doing".
huub | 19 december 2011 (21:58)
wel met Job eens.
een heilig geloof in 'opleiding' of 'titel' is nergens goed voor (en zeker niet als je alles zelf moet betalen). als je al in een werksituatie zit is praktijkgerichte bijscholing een beter idee.
en al die praatjes over functionele netwerkborrels...:hou op schei uit!