Ik ben 35, moet ik me zorgen maken over mijn pensioen?

Auteur: Paul van der Kwast adviseert | 17-01-2012 | Reacties: 9 | Share/Bookmark Mail dit artikel

D David vraagt zich af of hij moet bijsparen voor zijn pensioen na alle negatieve berichten over pensioenfondsen die hun uitkeringen verlagen. En kan dat fiscaal vriendelijk? Paul van der Kwast geeft advies.

VRAAG

Gezien de negatieve berichten over pensioenfondsen ben ik bang dat ik straks te weinig pensioen krijg. Heb ik een pensioengat nu de pensioenfondsen hun uitkeringen verlagen? En kan ik fiscaal vriendelijk bijsparen voor later?

David (35)

ANTWOORD

Je hebt een pensioengat als je dit jaar of in een of meer van de zeven voorgaande jaren, minder voor je pensioen hebt gespaard dan wat je maximaal volgens de regels van de Belastingdienst had kunnen sparen.
Zo'n pensioengat kan ontstaan als je bij een werkgever hebt gewerkt die geen pensioenregeling heeft of als je een tijdje freelancer of ondernemer bent geweest. Maar ook als jouw werkgever zuinig is en een kleiner deel van je salaris reserveert voor je pensioen dan wettelijk maximaal is toegestaan.

Hoe groot jouw pensioengat is, kun je uitrekenen met de volgende links:

Het pensioengat mag je aanvullen door een deel van je inkomen te investeren in een lijfrenteverzekering of het geld op een geblokkeerde rekening voor banksparen of -beleggen te zetten.

Je krijgt over die pensioenpot twee belastingvoordelen. Je betaalt over het gespaarde deel van je inkomen geen inkomstenbelasting; je betaalt pas inkomstenbelasting over de maandelijkse pensioenuitkering die je te zijner tijd ontvangt. Dat is gunstig, want als je 65 bent, val je meestal in een lager belastingtarief.
Bovendien betaal je over het gespaarde of belegde tegoed geen vermogensbelasting.

Wat betekent dit voor jou?
Zoals gezegd, heb je alleen belastingvoordelen als je een pensioengat opvult dat is ontstaan doordat je een te klein deel van je inkomen opzij hebt gezet. Of dat voor jou opgaat, kun je uitrekenen op de eerder genoemde websites.

De fiscus vindt niet dat er sprake is van een pensioengat als je minder pensioen dreigt te krijgen omdat je pensioenfonds kort op de uitkeringen. Het is misschien ook wat voorbarig om je nu al zorgen te maken dat de dekkingsgraden over dertig jaar nog steeds te laag zijn.
Dat een aantal pensioenfondsen op de uitkeringen kort, betekent nu lagere pensioenen. Maar als de omstandigheden weer gunstiger worden, kunnen zij die kortingen geheel of gedeeltelijk terugdraaien. De lage dekkingsgraden zijn een momentopname en worden grotendeels veroorzaakt door de extreem lage rente.

Als je je toch zorgen blijft maken over je pensioen, kun je natuurlijk altijd gewoon gaan sparen of beleggen met je nettosalaris. Je betaalt dan wel inkomstenbelasting en jaarlijks vermogensbelasting over je gespaarde bedrag (boven een tegoed van 21.000 euro).

Wellicht ook interessant:
Meer artikelen in de rubriek
'Financieel advies'

Reageer, print of deel dit artikel

  • Reageer (9)
  • Print
  • Share/Bookmark Mail dit artikel
Reacties op dit artikel:
Peter van Veen | 17 januari 2012 (16:47)

Of je je zorgen moet maken over je pensioen, als je jonger dan 40 bent? Nee hoor, als je straks 68 of 70 bent, is de pensioenpot al leeg. Met dank aan de babyboomers en hun royale pensioen en VUT. Daar hoef je je geen zorgen over te maken, want dat gaat gebeuren. Bijsparen gaat echter ook niet lukken, want je bent vastgeketend aan je pensioenfonds, en je dient een stevige pensioenpremie te belaten. Weggaan en zelf kiezen hoe en waar je je pensioen regelt mag niet, stel je voor dat je zelf mag beslissen, dat doen anderen wel voor jou.

jaap | 19 januari 2012 (14:20)

Helemaal eens met Peter. De babyboomers (de 'Gouden Generatie') gaan er met de poen vandoor. Het pensioenprobleem is enkel en alleen puur een generatieconflict. Komt door het kapitaalomslagsysteem.

Ron | 20 januari 2012 (23:45)

Je hoeft je alleen zorgen te maken als je nu tussen de 45 en 65 bent. Dan ben je gepakt door een middelloonregeling en pensioenbreuken, wordt je finaal uitgekleed en heb je straks nergens recht op. Als je onder de 40 bent kun je het zelf regelen. De meesten die nu gepensioneerd zijn hebben een relatief goudgerand pensioen.

Ron | 20 januari 2012 (23:46)

Je hoeft je alleen zorgen te maken als je nu tussen de 45 en 65 bent. Dan ben je gepakt door een middelloonregeling en pensioenbreuken, wordt je finaal uitgekleed en heb je straks nergens recht op. Als je onder de 40 bent kun je het zelf regelen. De meesten die nu gepensioneerd zijn hebben een relatief goudgerand pensioen.

Ron | 20 januari 2012 (23:50)

Aanvulling nalv "belastingvoordelen". Bij invoering van een "vlaktaks" vervalt het voordeel dat de huidige gepensioneerden hadden (aftrek tegen 52% en uitkeren tegen iets van 20% belasting). En ook het belastingtechnisch - en uitkeringstechnisch - vrijstellen van pensioen (uitgesteld salaris) zou nog wel eens op de helling kunnen gaan. Juist deze belastingvoordelen maakten een pensioenregeling nog een beetje interessant. Maar wanneer deze voordelen verminderen of vervallen dan is een pensioenregeling een heel erg duur blok aan je been (denk aan contractuele verplichtingen, woekerpolissen, tegenvallende rendementen enzovoorts). Mijn advies: overweeg eens om NIET aan een pensioenregeling mee te doen. Dat kan namelijk en dat is waarschijnlijk beter.

Hvdm | 22 januari 2012 (0:50)

Op de leeftijd van 35 jaar zou ik me geen zorgen maken over een mogelijk pensioengat over 30 jaar. Geniet van het leven, want het kan heel erg kort zijn.
Wel zou ik niet op de pof leven zoals mijn generatie (staart babyboom) heeft gedaan en niet investeren in materie die anderen verrijkt maar geen duurzame waarde heeft. Probeer zóveel middelen te reserveren dat het ook mogelijk is om een jaar zonder inkomsten door te komen.
Mijn postbabyboomgeneratie heeft -in een tijd dat parttime werken niet aan de orde was en werkweken van meer dan 40 uur heel normaal waren met verplichte afdracht van pensioenpremies-hard gewerkt om de voorgangers van een riant eindloonpensioen, goede VUT-regelingen, goede voorzieningen voor nabestaanden etc te voorzien. En dat zonder goed geregelde kinderopvang, zonder kinderopvangsubsidies en noem maar op.Deze generatie heeft in dat kader een behoorlijke voortrekkersrol vervuld, ook tav de acceptatie door werkgevers van het parttime werken en het zg. nieuwe werken. Daarbij is er ook nog loyaal voor de generatie onder de dertig gezorgd mn in de vorm van studievoorzieningen etc, plus de huidige tachtig-plusgeneratie.
En wat deze generatie nu rest is een middenloonpensioen, weinig goede voorzieningen voor nabestaanden geboren na 1950, een afgebouwd AOW recht, slechte voorzieningen bij werkeloosheid en arbeidsongeschiktheid met pensioenfondsen die melden dat het pensioen steeds minder zal worden,dan wat er in het vooruitzicht is gesteld.En helaas soms ook politici/media, die suggereren dat deze generatie uit profieurs bestaat. En dan laten we de hele zg. vergrijzingsproblematiek in medisch opzicht in deze reactie maar even buiten beschouwing. Zo creeer je inderdaad een generatieconflict, niet alleen een generatieconflict tussen de babyboomgeneratie en de postbabyboomgeneratie, maar een conflict tussen alle generaties.
Kortom als je 35 bent:
Geniet van gezondheid, probeer zo min mogelijk schulden te maken, spaar nog niet fiscaal vriendelijk, maar liever in eigen beheer. en probeer de verleidingen van de consumptie industrie zo nu en dan te weerstaan. Luister ook niet naar al die mensen die vinden dat de economie moet groeien.Consolidatie ook een schone zaak!

Hannibal | 22 januari 2012 (9:39)

Inderdaad Jaap. Op school werd mij wijs gemaakt dat ons pensioenstel een kapitaalstelsel is en derhalve een pensioen garandeerd. De economie leraren waren waarschijnlijk ook baby boomers. Ik ben nu 38 en een illusie armer. We zullen het waarschijnlijk met veel minder of met niets moeten doen. Alle premies die we nu inleggen zullen worden gebruikt om de huidige pensioenen te financieren. Een mooi voorbeeld is het ABP pensioen. Hele volksstammen betalen bv FPU premie zonder dat ze daar ooit wat voor terug zullen zien. De FPU is namelijk maar voor een kleine groep in stand gehouden.

Jan | 30 januari 2012 (15:27)

Helemaal eens met bovenstaande reacties, werk zelf in een sector waar veel oudere werknemers weg zijn gegaan met een eindloonregeling en betere salarissen dan hun opvolgers. Daarnaast is de sector sterk gekrompen met wel veertig procent en krijgen de nieuwe werknemers slechter betaald en moete nze nu wel 2% meer premie betalen en krijgen ze dit jaar 4% korting aan hun broek. Vorig jaar was dit 3%. En dan krijg je een pensioen nieuwsblad met driekwart tekst over solidariteit! Daarmee krijg ik niet een camper meer op de weg als ik 67 ben. Nee, de gouden generatie mag wel wat meer solidariteit tonen maar daar is het doodstil.

Peter | 30 januari 2012 (16:00)

Het probleem met de fiscale regels is dat als je de afgelopen 10 jaar geen of weinig inkomen had je in hun ogen van de belastingdienst geen pensioen tekort hebt, hoewel je dus waarschijnlijk helemaal geen pensioen zult ontvangen.

Pensioentekort is dus een fiscaal begrip en heeft NIETS te maken met het feit of je na pensionering voldoende inkomen hebt om rond te komen.

Het zou de overheid sieren als ze de fiscale ruimte voor mensen die geen of bijna geen pensioen zullen ontvangen zouden verruimen.

Het kan enige tijd duren voordat je reactie geplaatst wordt.

Het is de redactie van Intermediair toegestaan om de inhoud van de reactie met naam en toenaam te hergebruiken in de print uitgave van Intermediair.

Reacties worden niet direct op de site geplaatst. De redactie controleert vooraf of de reactie aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden zijn:

  • Reacties dienen betrekking te hebben op de inhoud van het betreffende artikel of onderwerp.
  • Reacties mogen geen beledigingen, bedreigingen, al dan niet fictief, aan het adres van de andere sitebezoekers of aan prominente personen bevatten.
  • Uitingen van geweld, racisme, anti-semitisme, het zwartmaken van individuen, groepen of organisaties worden niet getolereerd.
  • De reactie moet kort en bondig zijn (maximaal 1.000 karakters), te lange reacties worden niet geplaatst.
  • Het plaatsen van persoonsgegevens zoals telefoonnummers en adressen in de tekst van de reacties is niet toegestaan.
  • Links naar websites en reclame voor producten en/of diensten worden niet geplaatst.
  • Reacties die volledig in hoofdletters zijn getypt en/of vol staan met uitroeptekens en vraagtekens worden niet geplaatst.
  • Reacties die vol staan met taalfouten worden niet geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor om reacties aan te passen, in te korten of te verwijderen. De redactie gaat niet in discussie over geplaatste of verwijderde reacties.


Ik ga akkoord met de voorwaarden

Financieel advies

Hoe haal je het meeste uit je ontslagvergoeding? Ben je verplicht deel te nemen in het pensioenfonds van je werkgever? Kun je fooien ook declareren en hoeveel kost die leasebak je nu echt? Economieredacteur Paul van der Kwast beantwoordt tweewekelijks vragen van lezers over geld en werk.

Zoek in vacatures voor hoogopgeleiden: