Kan ik gratis ouderschapsverlof opnemen?

Auteur: Paul van der Kwast adviseert | 16-08-2011 | Reacties: 7 | Share/Bookmark Mail dit artikel

P Petra vermoedt dat ouderschapsverlof haar niets kost: ze krijgt belastingaftrek en haar werkgever betaalt een deel. Klopt haar theorie? Paul van der Kwast geeft advies.

VRAAG

In mijn cao - ik werk in het voortgezet onderwijs - staat dat ik recht heb op 55 procent doorbetaling van mijn loon over de uren ouderschapsverlof die ik opneem. Ik verdien fulltime 2.950 euro bruto in de maand. Omdat je bij het opnemen van ouderschapsverlof ook nog een extra belastingaftrek krijgt van 4,11 euro per opgenomen uur, is het voor mij heel gunstig om zo veel mogelijk ouderschapsverlof op te nemen zonder dat ik er netto op achteruit ga. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Petra

ANTWOORD

De cao waar jij onder valt, is royaal voor werknemers die ouderschapsverlof opnemen. Maar dat je er helemaal niets op achteruit gaat, klopt niet.

Ouders met kinderen onder de acht jaar mogen maximaal de helft van het aantal uren dat zij jaarlijks werken opnemen voor ouderschapsverlof. Die uren mogen zij binnen een jaar opmaken of uitsmeren over meerdere jaren. Het ouderschapsverlof is een wettelijk recht en of je in die tijd echt voor je kinderen zorgt, doet er niet toe.

De meeste werkgevers trekken de niet-gewerkte uren in zijn geheel van het salaris af, maar de overheid, het onderwijs en sommige andere sectoren en bedrijven betalen een deel door. Daarnaast heeft iedereen recht op een belastingkorting.

Jouw werkgever betaalt volgens de cao over 415 uur ouderschapsverlof 55 procent van het salaris door. Wil je meer verlof opnemen, dan doe je dat voor eigen rekening. 
Daarbovenop mag je voor elk uur ouderschapsverlof 4,11 euro (in 2011) van de inkomstenbelasting die je moet betalen, aftrekken.

Als je in een jaar 415 uur opneemt als verlof (voor fulltimers als jij komt dat overeen met een kwart van je werktijd), krijg je die opgenomen uren voor 55 procent doorbetaald. De berekening (afgerond) van het nieuwe maandsalaris is dan als volgt:

  • Salaris voor gewerkte uren:                  0,75 * 2.950 = 2.210
  • Doorbetaald ouderschapsverlof:         0,25 * 0,55 * 2.950 = 410
Je gemiddelde maandsalaris in dat jaar bedraagt dan 2.210 + 410 = 2.620 euro. Netto is dat 1.760 euro. Dat is minder dan de 1.920 euro die je nu overhoudt, maar daar komt dan nog de belastingkorting bij. In dit voorbeeld bedraagt die 415 * 4,11 = 1706 euro per jaar. Dat is ongeveer 140 euro per maand. Netto komt je maandsalaris gedurende dat jaar dus uit op 1.760 + 140 = 1.900 euro, bijna net zo veel als het volledige salaris zonder ouderschapsverlof, maar met een kwart minder gewerkte uren.

Tot zover klopt jouw idee dat je er nauwelijks op achteruit gaat. Maar stel dat je een jaar later weer 415 uur opneemt. Dan betaalt jouw werkgever niets meer mee, maar resteert slechts de belastingkorting van 4,11 euro per uur. Over deze ´tweede´ 415 uur is de som als volgt:

  • Gewone salaris:                                 0,75 * 2.950 = 2.210
Dat is netto 1.560 euro. Tel daar de belastingkorting van 140 euro per maand bij op en je komt uit op 1.700 euro netto, ofwel 89 procent van je voltijdssalaris. Dan ga je er dus wel wat op achteruit.

Als je gebruik wilt maken van de belastingvoordelen van ouderschapsverlof moet je wel snel zijn. In juni liet het kabinet weten deze regeling waarschijnlijk in 2013 af te zullen schaffen.

Wellicht ook interessant:
Meer artikelen in de rubriek
'Financieel advies'

Reageer, print of deel dit artikel

  • Reageer (7)
  • Print
  • Share/Bookmark Mail dit artikel
Reacties op dit artikel:
Maarten | 16 augustus 2011 (18:57)

De laatste zin: zwaar terecht!
En nee, ik ben geen ouder. Als ik het wel was, had ik alsnog dezelfde mening. Je moet voor jezelf zorgen en niet diegene die wel continue hard werken en belasting afdragen, jouw lasten laten dragen. 'Ouder zijn is ook werken' is wellicht wel waar qua zwaarte van wat je doet, je verdient ook mijn respect, maar er nog voor verwachten geld voor te krijgen is absurd (wat feitelijk het geval is als je minder werkt, maar hetzelfde inkomen houdt).
Kwart minder werken is een kwart minder verdienen.
Dat belastinggeld wordt gebruikt om 'zwakkere' doelgroepen te helpen, is zeker goed, maar ik zie ouderschap als een keuze en een gift, niet als zwakheid.
Gelukkig wordt het afgeschaft, wat een aanpappen en nathouden weer...

ellen | 17 augustus 2011 (11:18)

Tjonge jonge Maarten, wat een zure reactie.
Fijn dat jij vindt dat iedereen maar voor zichzelf moet zorgen, maar wat voegt dat hier toe aan informatie? Of hoop je dat er lekker veel reacties komen? In mijn ogen is jouw reactie (of jijzelf) gewoon een troll. Bah, het negeren niet waard.

willem | 17 augustus 2011 (15:27)

@maarten,

Jij werkt zeker niet in het onderwijs?
Ik kan je uit ervaring vertellen (mijn eigen vrouw) dat een jong kind hebben en nog zo'n 200 pubers per dag in de klas te moeten vermaken wel slopend is.
Dat je dan een wat betere ouderschaps regeling hebt is meer dan meegenomen, anders hou je het niet vol. En zeker als vrouw niet.
Laten we eerlijk zijn: hoeveel willen er op de middelbareschool voor de klas staan en scheikunde geven, als je in de industrie 2,5 keer zo veel verdient en "geen pubers" heb.

ernest | 18 augustus 2011 (13:28)

@ Willem, ik vindt het vreemd dat alleen in het onderwijs het werken zeer zwaar is en men elders veel meer kan verdienen. Ieder is vrij om het onderwijs te gaan of elders een veel beter betaalde baan aan te nemen. Waarom het onderwijs een gunstigere regeling heeft dan andere bedrijfstakken??

Algemeen, je hebt al een zeer gunstige regeling voor ouderschap en dan wil je nog steeds het onderste uit de kan. Doordat er teveel leerkrachten teveel tijd hebben om de regelingen uit te vlooien kost de regeling meer dan men eerst dacht, en dan wordt ze opgeheven. Wij hebben het in het verleden moeten doen zonder deze regeling en hebben toch twee kinderen goed op de wereld gekregen.

Kaatje | 18 augustus 2011 (16:45)

overigens: om in aanmerking te komen voor de ouderschapsverlofkorting via de belastingdienst is het wel noodzakelijk dat je een terugval hebt in salaris tov het jaar ervoor of het jaar voor je begon met opnemen van ouderschapsverlof. En omdat de meeste salarissen jaarlijks iets stijgen ( gecorrigeerd voor inflatie / opslag bonusje oid), komt het er in de praktijk op neem dat maar een heel klein gedeelte van de mensen die ouderschapsverlof opneemt, daadwerkelijk via de belastingdienst voordeel heeft!

don | 18 augustus 2011 (17:49)

haha wat zijn die onderwijsmensen toch vaak wereldvreemde onbenullen die in een andere bedrijfstak nooit aan de bak zouden kunnen komen..

Paul van der Kwast | 21 augustus 2011 (15:35)

@kaatje
Je hebt gelijk, je hebt alleen belastingvoordeel als je vanwege ouderschapsverlof minder bent gaan verdienen dan het jaar ervoor. Daar staat tegenover dat veel werknemers vanwege de crisis
al jaren geen loonsverhoging hebben gekregen. Die kunnen wel het maximale voordeel benutten.

Het kan enige tijd duren voordat je reactie geplaatst wordt.

Het is de redactie van Intermediair toegestaan om de inhoud van de reactie met naam en toenaam te hergebruiken in de print uitgave van Intermediair.

Reacties worden niet direct op de site geplaatst. De redactie controleert vooraf of de reactie aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden zijn:

  • Reacties dienen betrekking te hebben op de inhoud van het betreffende artikel of onderwerp.
  • Reacties mogen geen beledigingen, bedreigingen, al dan niet fictief, aan het adres van de andere sitebezoekers of aan prominente personen bevatten.
  • Uitingen van geweld, racisme, anti-semitisme, het zwartmaken van individuen, groepen of organisaties worden niet getolereerd.
  • De reactie moet kort en bondig zijn (maximaal 1.000 karakters), te lange reacties worden niet geplaatst.
  • Het plaatsen van persoonsgegevens zoals telefoonnummers en adressen in de tekst van de reacties is niet toegestaan.
  • Links naar websites en reclame voor producten en/of diensten worden niet geplaatst.
  • Reacties die volledig in hoofdletters zijn getypt en/of vol staan met uitroeptekens en vraagtekens worden niet geplaatst.
  • Reacties die vol staan met taalfouten worden niet geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor om reacties aan te passen, in te korten of te verwijderen. De redactie gaat niet in discussie over geplaatste of verwijderde reacties.


Ik ga akkoord met de voorwaarden

Financieel advies

Hoe haal je het meeste uit je ontslagvergoeding? Ben je verplicht deel te nemen in het pensioenfonds van je werkgever? Kun je fooien ook declareren en hoeveel kost die leasebak je nu echt? Economieredacteur Paul van der Kwast beantwoordt tweewekelijks vragen van lezers over geld en werk.

Zoek in vacatures voor hoogopgeleiden:

Carrièretips in je mailbox?

Abonneer je met twee muisklikken op onze wekelijkse nieuwsbrief met daarin kakelvers carrìèreadvies, discussies, columns en trends op de arbeidsmarkt.