Taboe op de werkvloer: ik wil geen manager worden

Auteur: Dieuwke van Turenhout | 16-01-2012 | Reacties: 17 | Share/Bookmark Mail dit artikel

I Iedereen met een beetje ambitie droomt toch van een serie leidinggevende functies, op weg naar de top? Dieuwkes vriendin niet. Maar ze wil toch ceo worden.

Na een gesprek met een vriendin deze week, realiseerde ik me dat er nog best wel taboes zijn op de werkvloer. Deze vriendin rolde ooit het bankwezen in, zat jarenlang aan ‘de voorkant', zoals dat zo mooi heet, en toen de eerste crisis losbarstte schoot zij als een raket omhoog.
 
Na wat projecten met klinkende namen (je kent de meeste wel van de onderzoekscommissies) is het binnenkort weer tijd voor een andere rol. Ik hoor het mezelf zeggen: ‘Als je je carrière serieus wilt houden, moet je nu terug de business in en leiding gaan geven aan een team.'
 
Ze moest me, helaas voor haar, gelijk geven. Want ja, met alleen projectmanagement word je nooit de hoogste baas van de bank. En is managen niet zo'n beetje de heilige graal van het bedrijfsleven? De hele arbeidspiramide bestaat toch bij de gratie van het leidinggeven aan mensen die lager in die piramide zitten, nietwaar? Eerst stuur je een stagiair aan. Dan een stagiair en een plukje lager opgeleiden. Of een stagiair en één of twee hoger opgeleiden, alsof één academicus gelijkstaat aan drie mbo'ers. En daarna... zit je carrière in de lift. Dan mag je tien, twintig, honderd mensen aansturen. Om uiteindelijk het ultieme doel te bereiken: ceo worden. En dan hoef je ineens (bijna) geen leiding meer te geven en mag je je weer gewoon met de inhoud bezighouden: de strategie en de cijfers.
 
Zo gaat dat. Een van die ongeschreven regels. Niet leidinggeven = geen carrière. Maar wat nu als je leidinggeven helemaal niet leuk vindt, zoals mijn vriendin? Als je je groen en geel ergert als er weer iemand aan je bureau staat met een vraag (zucht), als je helemaal geen zin hebt om het zoveelste probleemverhaal aan te horen (kreun) en nul ‘uitdaging' ziet in het ontwikkelen en beter maken van mensen? En wat nu als je toch directeur wilt worden, zoals mijn vriendin?

Ik kan je vertellen, daar is weinig oren naar. Vraag maar eens om je heen! Leidinggeven is fan-tas-tisch. Leidinggeven is mooi. Leidinggeven is het summum van belangrijkheid, ‘juist omdat je niet aan jezelf denkt, maar continu aan de mensen aan wie je leiding geeft'.
 
Liever geen mensen aansturen, geen beoordelingsformulieren invullen en opleidingstrajecten verzinnen, is een enorm taboe. Zeg het hardop en je krijgt een vreemde blik, gefronste wenkbrauwen, pijnlijke stiltes en een gesprekspartner die je als een ware missionaris probeert te bekeren tot het ware geloof der managers.
 
Er zijn kennelijk stapels mensen die managen wel heel leuk en bevredigend vinden en die klimmen allemaal veel harder omhoog dan mijn vriendin. Of maken in ieder geval meer kans op de directeurspositie. Ondertussen vraagt niemand zich af of dit nu echt de beste of enig mogelijke voorbereiding is op zo'n functie.
 
En wat kan mijn vriendin nu doen en, alle andere mensen die leidinggeven niet zo heel inspirerend of motiverend vinden? Ik zie ik maar twee mogelijke oplossingen: in de kast blijven en net doen alsof, of -zoals de zoveelste missionaris die haar niet kon overtuigen, verzuchtte: ‘Dan moet je maar consultant worden of zo. Daar kun je ook best ver mee komen.'

Wellicht ook interessant:
Meer artikelen in de rubriek
'Dieuwke van Turenhout'

Reageer, print of deel dit artikel

  • Reageer (17)
  • Print
  • Share/Bookmark Mail dit artikel
Reacties op dit artikel:
Peter van Veen | 16 januari 2012 (12:35)

Bijzonder dat ambitie toch altijd wordt uitgelegd als hoger, meer en verder. De hele dag met een zak chips en een krat bier voor de TV hangen is *ook* ambitie. Tevreden zijn met het werk dat je doet, waarin je je ei kwijt kunt, en hopen dat je dat tot je pensioen mag blijven doen is ook ambitie.

L. Nederkoorn | 16 januari 2012 (13:11)

@ Peter van Veen: mee eens. Mevrouw van Turenhout gaat in haar column de fout in door een stromanredenering aan te halen:

"Zo gaat dat. Een van die ongeschreven regels. Niet leidinggeven = geen carrière."

Um...nou nee. Wellicht heb ik een wat vertekend beeld, omdat ik veel vrienden heb die in de non-profitsector werken (en ikzelf ook), maar dit beeld is pertinent onjuist. Mijn ervaring is juist dat mensen over het algemeen helemaal niet zitten te wachten op een managementjob vanwege de grotere hoeveelheid uren (bijv. omdat ze een gezin hebben) en het feit dat er dan vaak van zowel boven als onder tegen je aan wordt geschopt. Je doet het immers niet snel goed.

Nu ik er zo over nadenk, ken ik vrijwel niemand in mijn directe omgeving die voldoet aan de omschrijving van zo'n carrièretijger. Ik vermoed dat die zeldzamer zijn dan over het algemeen aangenomen wordt.

Diana | 16 januari 2012 (13:39)

Dieuwke heeft gelijk. Helaas of natuurlijk. Niet willen managen wordt gezien als ambitieloos. En dan kunnen de reageerders het daarmee oneens zijn (wat het ook is, ambitie is niet gelijk aan leidinggeven), maar toch wordt het zo gezien. Zo gaat het toch wel vaker en dat weet ook iedereen: misschien is het niet zo, maar daarom gaat het nog wel zo. Misschien een verklaring voor incompetente managers.

@godfried | 16 januari 2012 (17:28)

De kern van bovenstaande artikel is dat 'de vriendin' waarschijnlijk niet geïnspireerd is door de bestaande managementstijl binnen de betreffende organisatie en daardoor zich ook niet tot de rol van 'manager' voelt aangetrokken.

De twee oplossingen zouden dan ook kunnen zijn: verander die boel of vertrek. Maar zo te lezen, heeft de bestaande cultuur en non-energie haar werk al gedaan en/of heeft ze waarschijnlijk ook niet de potentie om tot dergelijk gedrag te komen.

Soms kan je ook beter met een zak chips en een krat bier voor de TV blijven hangen...

Ingrid | 16 januari 2012 (19:17)

Inderdaad ook ik moet Dieuwke gelijk geven. Heel herkenbaar verhaal. Zelf wil ik ook liever "carriere maken" door mij te verbreden en verdiepen ipv door leiding te geven. Zie daar het einde van mijn carriere: er wordt meteen gezegd dat je op lange termijn niet in het bedrijf past! Alsof er geen andere mogelijkheden zijn, tja wie zong het ook al weer: the only way is up, en up dat betekent leidinggeven...

Maud | 16 januari 2012 (20:57)

Ik heb persoonlijk ook ervaren dat wat Dieuwke schrijf, klopt. Maar ik ben dan ook 'opgegroeid' in de private sector, en blijkbaar in een sociale groep waar de carriere als toch wel erg belangrijk werd ervaren, net als Dieuwke overigens.
Ondertussen ben ik mij daar persoonlijk van aan het losweken, maar ervaar in het werk mn nog steeds dat de verhalen waar de $-tekens (verre reizen, IT gadges, en in mindere mate auto's) van af druipen bij de collega's onderling erg tot de verbeelding spreken.
Dus waarschijnlijk klopt de reactie van L. Nederkoorn ook, in de non-profitsector.

Henk | 16 januari 2012 (22:19)

Peter van Veen heeft gelijk. Ik ben leraar en mijn ambitie is: een hele goede leraar zijn met tevreden leerlingen die goed scoren en van mijn vak houden. Naar de top? Directielid? Ik kijk wel uit, ik doe liever werk wat ik echt nuttig en mooi vind. En die centen die ik zo misloop mogen ze in het water gooien. Ik ben niet rijk, wel rijk genoeg. Vooral degenen zonder gewicht drijven naar de top. Een top ver van mijn geweldige leerlingen af.

Marit | 17 januari 2012 (13:13)

Carriere maken is jezelf blijven ontwikkelen en doen wat je leuk vindt ongeacht wat de buitenwereld hiervan vindt. En ja de buitenwereld vindt status, geld, auto's buitenlandse reizen ofwel hogere functies belangrijk (hoe bekrompen....want....) maar wat jezelf vindt is het allerbelangrijkste. Wil je directeur worden, ja dan moet je ook weleens dingen doen die je niet leuk vindt, maar als leidinggevende heb je ook de positie om dingen te veranderen, dus grijp die kans.....................als dat is wat JIJ wilt!

van den Berg | 17 januari 2012 (16:10)

Bij Unilever hebben ze een niveau gemaakt voor dit soort mensen, daar is het niveau van "ässistent Manager", dat betekent in de praktijk dat je werk krijgt op managersniveau, mar geen mensen onder je krijgt. UItstekend voor mensen met bekwamheden en ambities, maar niet de ambitie on andere mensen "aan te sturen" ofwel te bedillen en te betuttelen. "Leidiggevenden" zijn er toch al veel te veel, het overgrote deel van de mensen is, mits ze daartoe de kans krijgen, zeer goed in stat zichzelf "aan te sturen" zonder daarvoor duurbetaalde stuurlieden nodig te hebben.

rob | 18 januari 2012 (7:34)

Typisch een vrouwen klacht.
We (vrouwen dan) willen wel alle lusten maar niet de lasten.
Nu is er weer een nieuw hoofdstuk in het Grote Klaagzangboek der Vrouwen toegevoegd.
We willen wel directeur willen worden maar er niet de meters en uren voor willen maken die bij die functie horen, onder andere fatsoen leren leidinggeven / managen van een afdeling, divisie of whatever.
Rara hoe zou het toch komen dat er nauwelijks vrouwen in de top zitten.

Adriaan | 18 januari 2012 (12:07)

Diana: Klopt. Er zijn slechts weinig mensen geschikt als leidinggevende, net zoals er maar weinig geschikt zijn als consultant, productiemedewerker of minister. Ieder zijn ding. Maar er zijn wel onzettend veel leidinggevenden, waarvan de meerderheid (!) dus niet geschikt en/of andere dingen aan het doen is. De verhouding chiefs/indians is geheel scheefgegroeid. Zie in dit verband ook de reactie van van den Berg.

Peter | 30 januari 2012 (18:19)

@Rob.
Wat een ongelofelijke onzin kraam je uit !!
En nee........ ik ben geen vrouw. Ook niet stiekem.
Ik ben er van overtuigd dat meer dan de helft van de werkende mensen er zo over denkt, maar het niet durft zeggen omdat het niet chique of ambitieus is.
Ik zeg....... werk om te leven en niet andersom en kijk diep in het hart van verreweg de meeste managers. Die denken er precies hetzelfde over maar hebben niet de ballen of het verstand om er ook naar te handelen want o jee........... wat zullen de buren denken als ik opeens weer in een opel van 5 jaar oud rijd ipv in een nieuwe BMW !!??

Paulus | 18 februari 2012 (19:32)

Wat ik niet snap, is dat de vriendin blijkbaar niet (meer) wil managen, maar wel directeur wil worden ? Volgens mij is dat ook managen, maar dan in het kwadraat ! En dat zou dan wel leuk zijn ?
Heeft ze wel een reeel beeld van de functie "vooral met inhoud bezighouden: de strategie en de cijfers" ? het zou zo maar kunnen zijn dat daar de specialisten zich daar mee bezighouden, en een directeur het moet begrijpen, besluiten & uitdragen.
Waarom wil ze directeur worden ? voor het geld, de status, de invloed, of de inhoud ?
Als het om de inhoud zonder de macht gaat, wordt staffunctionaris ! als het om de positie gaat, moet je de rest voor lief nemen.

Henk de Waard | 22 maart 2012 (16:02)

Managers; vermijd ze!
Streef naar een manager-vrije werkomgeving.

And after a while, you can work on points for style
Like the club tie, and the firm handshake
A certain look in the eye, and an easy smile
You have to be trusted by the people that you lie to
So that when they turn their backs on you
You'll get the chance to put the knife in.

Boer en Wijsheid | 23 maart 2012 (8:59)

management is een synoniem voor goudzoeker.
Zijn prioriteiten liggen niet bij het bedrijf maar bij zijn eigen profiel.
Simpele oplossingen bestaan niet meer, omdat deze financieel te weinig opbrengen, complex betaald gewoon beter en levert meer rendement en status op.

Managers houden niet van andersdenkenden en eigen inbreng, tenzij ze zelf hun taak niet onder controle kunnen krijgen, dan hanteren zij het complexe begrip LEAN management.

Een bedrijf zonder management is een bedrijf met lage overheadkosten en hoge betrokkenheid van zijn uitvoerende en verantwoordelijke werknemers.

De koers wordt hier niet bepaald door managers, maar simpelweg door natuurlijke leiders die de ruimte hebben gekregen hun verantwoordelijkheid te nemen.
Deze bedrijven hebben vaak een echte eigenaar en geen werknemer die zich directeur/eigenaar noemt met de luxe geld uit te geven dat niet van hem is.

Wellicht zal de reactie van de managers op dit verhaal zijn dat deze te simpel wordt voorgesteld en dat het probleem wel wat complexer is. :-)

Willem | 23 maart 2012 (11:07)

Volgens mij zijn er op elke hoek van de straat managers te vinden, maar "Geniale Gekken" zijn uiterst spaarzaam.

Dus vanuit een redenering voor baangarantie ben ik liever een Geniale Gek.

En ja, ik heb managers zien komen en gaan en ja aan mij is ook meer dan eens de vraag gesteld of ik meneer wel als mijn manager wil/zie.

Dus managers: Er zijn ook andere krachten binnen een bedrijf werkzaam die wellicht wel eens grater en sterker kunnen zijn dan de BAAS zelf!

Marcel | 8 mei 2012 (1:04)

Ik heb zelf 2.5 jaar een leidinggevende functie gehad, maar werd moe van alle vergaderingen, alleen maar praten over werk, achter problemen aanlopen, druk van boven om meer te doen met minder mensen, druk van onder, reorganisatie doorvoeren, resource planningen maken etc. Walg. Mijn conclusie was dat ik dit niet nog 30 jaar zou volhouden, dus ik heb het opgegeven en ben weer inhoudelijk aan de slag gegaan.

UIteindelijk duurde het wel een tijdje voordat ik me ook geen leidinggevende meer voelde, maar daarna begon ik weer veel meer plezier te krijgen in mijn werk. Uiteindelijk is de vraag hoeveel je wilt opofferen voor een carriere? Als je leidinggeven leuk vindt zou ik zeker die richting in gaan, maar als blijkt dat je het niet leuk vindt kun je jezelf afvragen wat je nou belangrijker vindt in het leven: carriere of levensgeluk?

Het kan enige tijd duren voordat je reactie geplaatst wordt.

Het is de redactie van Intermediair toegestaan om de inhoud van de reactie met naam en toenaam te hergebruiken in de print uitgave van Intermediair.

Reacties worden niet direct op de site geplaatst. De redactie controleert vooraf of de reactie aan een aantal voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden zijn:

  • Reacties dienen betrekking te hebben op de inhoud van het betreffende artikel of onderwerp.
  • Reacties mogen geen beledigingen, bedreigingen, al dan niet fictief, aan het adres van de andere sitebezoekers of aan prominente personen bevatten.
  • Uitingen van geweld, racisme, anti-semitisme, het zwartmaken van individuen, groepen of organisaties worden niet getolereerd.
  • De reactie moet kort en bondig zijn (maximaal 1.000 karakters), te lange reacties worden niet geplaatst.
  • Het plaatsen van persoonsgegevens zoals telefoonnummers en adressen in de tekst van de reacties is niet toegestaan.
  • Links naar websites en reclame voor producten en/of diensten worden niet geplaatst.
  • Reacties die volledig in hoofdletters zijn getypt en/of vol staan met uitroeptekens en vraagtekens worden niet geplaatst.
  • Reacties die vol staan met taalfouten worden niet geplaatst.

De redactie behoudt zich het recht voor om reacties aan te passen, in te korten of te verwijderen. De redactie gaat niet in discussie over geplaatste of verwijderde reacties.


Ik ga akkoord met de voorwaarden

Over Dieuwke van Turenhout

Dieuwke van Turenhout woont en werkt in India en combineert dat met een leven als hoogopgeleide moeder. Eerder studeerde ze marketing & sociologie in Tilburg en werkte in zowel marketing als recruitment. Schrijven is haar passie; mensen en hun gedrag zijn dankbare onderwerpen. Dieuwke van Turenhout schrijft wekelijks over haar belevenissen en beschouwingen op de werkvloer en daarbuiten.

Dieuwke

Zoek in vacatures voor hoogopgeleiden: