Reacties op dit artikel:
Ton veenstrav | 21 mei 2010 (16:53)
Als HRM - er zit ik echt niet te wachten op al die "orginele"
brieven.
Met 200-600 brieven per vacature wil ik de essentie in een oogopslag kunnen zien.
Orgineel geleuter gaat in het ronde dossier.
Sabine | 21 mei 2010 (20:33)
Ik ben druk aan het solliciteren en ik merk dat ik wel word uitgenodigt door een persoonlijke opening te gebruiken aan het begin van de brief. Beperk dat wel tot 1 zin en pak daarna door op de vacature waarop je solliciteert. Zorg dat je de functie eissen verbind aan je eigen vaardigheden en ervaring. Ben op de hoogte van de missie en visie van de organisatie en speel hierop in. Maak het mensen zoals Ton Vreenstrav zo gemakkelijk mogelijk. En mijn ervaring is dat standaard brieven wel verdwijnen op de stapel. Het is tenslotte belangrijk dat jij als persoon aansluit bij de organisatie en de vacature, laat zien dat jij diegene bent die ze zoeken!
Norbert van Rooijen | 21 mei 2010 (22:42)
Bedrijven zitten niet te wachten op kandidaten die willen groeien en leren (derde zin van de jonge marketeer), maar die het bedrijf iets hebben te bieden. Heb je geen ervaring, dan zal je dit dus moeten compenseren door bijvoorbeeld gretigheid en nieuwe ideeën.
Norbert van Rooijen | 21 mei 2010 (22:48)
Naschrift:
Heel bijzonder bedrijf waar Niels Bolt werkt. Het zou helemaal mooi zijn als ze naast het schrijven van mijn sollicitatiebrief ook de gevraagde diploma's er bij kunnen leveren. En niet te vergeten het verzorgen van de referenties natuurlijk.
Ed | 22 mei 2010 (0:26)
Als corporate recruiter> Ton ik ben het met je eens
Ben | 22 mei 2010 (10:26)
Dan gooi je misschien wel hele goeie kandidaten weg. Maar heb je het wel werk genoeg? voor dit soort 'geleuter' heb je kennelijk wel tijd..
Anna Ivanova | 22 mei 2010 (12:15)
Ik ben helemaal eens met Ton. Als recruiter bij een internationale organisatie vind ik 'öriginele" brieven echt niet interessant. Ik moet in een oogopslag kunnen zien wie die persoon is en wat zijn/haar opleidingen en ervaring zijn. Ik vind het wel benagrlijk om te weten waar mijn vacature gevonden werd (internet, krant etc.) Het is belangrijke informatie voor je marketing strategie en ik stel het zeer op prijs. Het is een voorbeeld van een advies van iemand die ver van de praktijk staat. Niet doen, dus!
Pieter | 23 mei 2010 (12:39)
Ach hoe mooi, hoe goed, hoe origineel je brief ook kan zijn. De meeste bedrijven lezen niet, nemen het fatsoen niet om op je brief te reageren en als ze al de moeite nemen dan krijg je een standaard lullig briefje. Men blijkt niet eens in staat iets te onderbouwen, schrijven kunnen ze veelal zelf niet maar verwachten wel een topper, hoog opgeleid, veel kwaliteit en ervaring en niet te vergeten jong ( onder de 35 want daarna ben je te oud).
Bespaar jezelf dus de moeite en begin voor jezelf en steek de winst in eigen zak. Ze hebben mensen erg hard nodig want de vergrijzing slaat hard toe. Druk is nu 22% en groeit naar 40%.
Eva | 23 mei 2010 (13:19)
@Ton: die essentie kun je toch in een oogopslag zien in het bijgevoegde CV? Originaliteit geeft aan dat je vindingrijk kunt zijn, wat voor ieder beroep een pre is. Voor veel werkgevers is het denk ik juist erg belangrijk dat een sollicitant boven de massa uitstijgt door zowel met een relevant en indrukwekkend CV als met een creatieve brief de aandacht te trekken en vast te houden.
Henk Hospers | 23 mei 2010 (13:30)
Beste Ton, Kan zijn, maar doe je dat te voortvarend, dan zou je juist die 'oorspronkelijke' mensen kunnen missen, en dat zou jouw bedrijf wel eens erg saai kunnen maken. Dag, Henk Hospers
Jon | 24 mei 2010 (10:53)
groot verschil tussen een multinational en een MKB!
Jan Broekhuizen | 24 mei 2010 (13:27)
Misschien is een brief zonder spelfouten ook origineel. De puntjes op de i is nog iets anders dan de hele 'i' vergeten.
Niels Bolt | 25 mei 2010 (11:35)
Inderdaad Eva, het CV is wat ons betreft ook voor het overzicht in één oogopslag. Hoe kort een brief ook kan zijn, hij zal gelezen en niet slechts bekeken moeten worden. Zo proef je ook alvast van het karakter van de sollicitant en de motivatie. Een ongemotiveerde kandidaat met een prachtig CV komt in de methode van "Ton" meteen op gesprek, dat lijkt mij niet de bedoeling.
Peter Kessels | 25 mei 2010 (16:05)
Groot gelijk Pieter, bedrijven zijn momenteel inderdaad niet geïnteresseerd in mensen ouder dan 35. Bekende stereotiepen voor mensen die langere tijd in dezelfde branche werkzaam zijn: te oud en dus te duur, te specialistisch en dus te eenzijdig opgeleid, enz. Hetzelfde ritueel herhaalt zich keer op keer in tijden van laagconjunctuur, functies worden belachelijk zwaar aangezet en ver overvraagd in opleidingsniveau, hier helpt geen enkele originele brief. Ik ben alleen nog niet zover voor wat het laatste betreft.
Maarten | 27 mei 2010 (0:43)
Wel jammer dat die mooie originele brief met fantastische openingszin niet door de kandidaat zelf is geschreven, maar slechts door hem of haar is gekocht. Heb ik nou een originele kandidaat die kan schrijven of een ongemotiveerde die het schrijven weet uit te besteden? Op de brief kan je kennelijk niet meer vertrouwen.
René | 31 mei 2010 (9:18)
Als er iets is waar een HR Manager niet op zit te wachten is het wel wéér zo'n "originele" opening of geel briefpapier of driehoekige envelop of meer van dat soort "opvallende" sollicitaties.
Liever ontvangen we brieven die helder en duidelijk vertellen op welke functie wordt gesolliciteerd (wordt nog wel eens vergeten), waarom deze vacature interessant of passend is en wie er op reageert.
Als er heel veel aanmeldingen zijn wordt vaak eerst in een oogopslag op het cv bekeken of iemands werkervaring en opleidingsniveau (en ook leeftijd) past in het profiel. Pas daarna worden brieven gelezen.
Ik ben meer gecharmeerd in iemand die duidelijk en beknopt (en in foutloos Nederlands) weet aan te geven waarom hij of zij reageert en waarom hij of zij geschikt zou zijn voor de functie, dan een literair verantwoord stuk proza.
Gerard Scheffer | 7 juni 2010 (21:07)
Misschien verstandig om in zo'n artikel eerst de spel- en grammaticafouten (origineel, niet orgineel) er uit te halen? Dit soort fouten wordt behoorlijk aangerekend in sollicitatiebrieven...
Salima el-Haddaoui | 28 juni 2010 (23:51)
Jeetje...over een paar weken studeer ik af en mag ik mij rekenen tot één van de duizenden starters in Nederland. ik ben wel de kluts kwijt...wel of niet origineel? wel of niet standaardzinnen en opzet? Is jezelf zijn niet genoeg?
Lastig hoor...
Nathalie Meester | 30 september 2010 (13:57)
@ Niels Bolt. Ik sluit me bij je reactie aan.
Aansluitende werkervaring/ opleiding etc. is uiteraard het belangrijkst.
1e soll. selectie dan ook altijd op basis van gegevens uit het CV.
Vervolgens (indien de tijd het toelaat) een zéér snelle '2e selectie' door een selectie van brieven waar de motivatie en/of interesse in de organisatie uit blijkt.
& Afhankelijk van het functie niveau v/d vacature is een brief zonder spel- en grammaticafouten ook best prettig.
Remco Geelen | 19 oktober 2010 (23:40)
Iedereen heeft wel een beetje gelijk. Maar in welke context?
De allround manager binnen een klein mond-tot-mond gebaseerd bedrijfje zonder de beschikking over recruiting specialisten zal een originele brief zomaar meer waarderen dan een standaard- of zakelijke brief. Terwijl het iets grotere bedrijf dat in een jaar van 6 naar 26 werknemers is gegroeid en sterk op winkelverkoop is gericht niet de moeite neemt om op een brief te reageren (red. er is niemand die 'er werkelijk over gaat') en gewoon snel door een stapel reacties wil gaan op basis van een sterk CV. Van iemand die ze meteen kunnen inzetten.
Zo zijn er meer voorbeelden en meer nuances te bedenken. En ieder heeft in zijn eigen context gelijk. Right?
Mijn ervaring als re-integratieconsulent spreekt in het voordeel van de originele brief. Waarom? Niet opvallen tussen 200 reacties maar wel een goed CV en zeer kernachtige brief bieden maakt je kans te worden uitgenodigd nou niet per sé erg groot. Het gokje nemen om een rits sollicitaties de deur uit te doen met iets heel eigens, iets heel opvallends, zal vast leiden tot een paar keer subiet verfrommeld in de prullenbak belanden. Maar ook tot een paar verwonderde ogen en leuke gesprekken.
eve | 23 juli 2011 (14:25)
Ik kijk eerst naar de CV en beoordeel dan of ik iemand wil zien voor een gesprek. Voor het gesprek lees ik de brief. Spelfouten geven bij voorbaat minpunten.
Vertel in je brief 1 of 2 punten waarin je uitblinkt met een onderbouwing/behaalde resultaat. Dat kan a.d.h.v. een anekdote (origineel aspect). Verder houd het kort en krachtig.
En dat Shell, Unilever, McKinsey etc "geweldige werkgevers" zijn lijkt me overbodig om te noemen.
Cara | 6 september 2011 (15:32)
Salima ik ben het helemaal met je eens, ik denk dat je gewoon geluk moet hebben en uitgenodigd moet worden, dan pas kun je iemand echt overtuigen van je enthousiasme etc.
michiel | 10 oktober 2011 (16:56)
Volgens mij dient er onderscheid gemaakt te worden tussen
- HR mensen die fulltime brieven doorwerken
- Kleine organisaties die zelf een vacature op hun website heben staan en geen aparte HR afdeling hebben.
Bij het laatste is een originele brief zeker zinvol, bij een HR club lijkt het me het belangrijkst dat in één oogopslag de belangrijkse info te zien is.
Ook geluk is volgens mij erg belangrijk, er zijn zoveel werkzoekenden en weinig banen dat het soms vrij zinloos voelt om weer een brief te tikken of ergens heen te bellen, wordt er zelf behoorlijk gek van
michiel | 10 oktober 2011 (17:18)
Volgens mij dient er onderscheid gemaakt te worden tussen
- HR mensen die fulltime brieven doorwerken
- Kleine organisaties die zelf een vacature op hun website heben staan en geen aparte HR afdeling hebben.
Bij het laatste is een originele brief zeker zinvol, bij een HR club lijkt het me het belangrijkst dat in één oogopslag de belangrijkse info te zien is.
Ook geluk is volgens mij erg belangrijk, er zijn zoveel werkzoekenden en weinig banen dat het soms vrij zinloos voelt om weer een brief te tikken of ergens heen te bellen, wordt er zelf behoorlijk gek van
Tom | 31 oktober 2011 (11:47)
Ik lees dit artikel nu en zie ook diverse recruiters en HRM voorbij komen en de 1 zegt dit en de ander zegt dat. Ik ben nu aan het solliciteren, maar het wordt er voor mij niet echt duidelijker op. Wat ik wel lees is dat je gewoon geluk moet hebben, aangezien het maar net is hoe de pet ervoor staat en bij welk persoon je sollicitatie terecht komt. De 1 vindt het fantastisch al die originele openingen, de ander zegt dat het teveel werk is. Ik hou me wel gewoon aan de standaard opening, dan doe ik in ieder geval niets verkeerd en hoop ik meer kans te maken dan via al het populistische gezever waar geen lijn in te trekken valt.
Loraine | 11 januari 2012 (14:36)
Jouw brief mag dan zo goed zijn dat je de Prijs der Nederlandse Letteren mee wint, maar als men jou die baan niet gunt heb je pech!
Het landen van een baan is nog steeds heel erg afhankelijk van geluk en de gunfactor. Ik maak mijn borst nat om de komende maanden tientallen brieven te gaan versturen. We zien wel waar het schip strandt.
Frans | 16 januari 2012 (18:08)
Als je als recruiter over het algemeen niet meer doet dan CV's scannen en standaard brieven doornemen dan kan je baan net zo goed weg geautomatiseerd worden. Software instellen om bepaalde keywords te ontdekken, CV's en brieven er doorheen en de eerste schifting is gemaakt.
Stukken goedkoper dan een duurbetaalde recruiter.