Reacties op dit artikel:
Ron | 30 december 2009 (15:39)
Kulverhaal. Er wordt enorm gediscrimineerd op leeftijd, en sommige recruiters zijn ook zo eerlijk om het toe te geven. Boven de 40 is het eigenlijk al einde oefening. Boven de 50 ben je in beginsel dood verklaard. En maar klagen dat het zo moeilijk is om aan personeel te komen. Geen wonder wanneer een ambitieus juffie van krap 30 een intake moet doen met een senior medewerker van rond de 50 die haar vader had kunnen zijn. Om deze cirkel te doorbreken zullen HR medewerkers niet jonger dan 50 mogen zijn, anders houd je deze idiotie.
Rob | 30 december 2009 (18:36)
Helemaal mee eens!!
Anneke | 31 december 2009 (11:55)
Dit item is al eerder aan de orde geweest en ik ben het er zeker mee eens dat er gediscrimineerd wordt op leeftijd. Enkele keren mijn leeftijd weg gelaten in de cv - dan wordt je opgebeld met wat onbenullige vragen - die je al aan hebt gegeven in je sollibrief en aan het einde wordt nog even gevraagd hoe oud je bent! Doen ze een aanbod van een salaris waarvoor een scholier nog niet wil werken en vragen: wilt u nog door met de procedure? Trouwens aan je opleidingen (datum) kunnen ze natuurlijk wel narekenen hoe oud je ongeveer zal zijn.
Een ander recent voorbeeld: wordt uitgenodigd voor een gesprek en wordt er aangegeven dat er wat slechte ervaringen zijn met het aannemen van oudere werknemers ivm gezondheidsproblemen:mijn antwoord was dat je niet in de toekomst kan kijken en dat de werkgever er wel van verzekerd is dat op mijn leeftijd je niet meer zwanger kunt raken.....En ach zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoezo geen discriminatie?
Bijna alleen maar; aanhouder wint zullen we maar zeggen en zo het er nu voor mij uitziet gaat het ook lukken! Iedereen fijne jaarwisseling en nu maar hopen dat ook de ouderen in 2010 aan het werk kunnen komen. Succes!
rudolf | 31 december 2009 (14:14)
Hier in de USA zet men nooit de leeftijd op een CV en is de leeftijdsdiscriminatie minder dan in NL. Maar een recruiter die enigszins kan rekenen kan natuurlijk aan de hand van jaar van afstuderen of werkperiode zelf wel uitrekenen hoe oud iemand is.
Mark | 1 januari 2010 (14:31)
Deze nieuwe bijdrage over hetzelfde onderwerp zou zinvoller zijn, als de andere partij op de arbeidsmarkt eens de doelgroep wordt.
Geen snel verkoopbare kop zoals "Móet je je leeftijd melden op je CV?" (wat notabene in de derde alinea zowiezo wordt tegengesproken) en daarmee de verantwoordelijkheid voor dit punt bij de sollicitant laten liggen.
Liever eens:
"Waarom zou ik het CV van één van boven de 40 zelfs maar een blik gunnen?"
Groots Nederlands' zakentalent Joop van den Ende gaf recentelijk soortgelijk commentaar in een interview op televisie, over onze Nederlandse bekrompenheid op dit gebied. Hij reageerde op een interviewer die publiekelijk Hennie Huisman afschreef en naar beneden haalde, puur omdat deze over z´n acceptabele leeftijdsgrens zou zijn. Hij wees op de absurdheid ervan, door voorbeelden van Engeland en Duitsland aan te halen, waar succesvolle TV sterren en presentatoren van boven de 60 op handen blijven worden gedragen zolang ze goed zijn.
Ep | 1 januari 2010 (20:01)
Eens met het bovenstaande. Indien je je leeftijd niet vermeld, gaat men veelal toch aan de hand van het CV na hoe de leeftijd ongeveer ligt. Naar mijn ervaring doet men dat in de US en Canada ook veelvuldig, hoewel daar inderdaad de leeftijdsdiscriminatie wat minder fors wordt gepractiseerd dan in NL. Je kunt je leeftijd c.q. geboortedatum net zo goed wel vermelden. Dat spaart je soms nogal platvoerse uitlatingen van de kant van potentiele werkgevers die zich bedrogen voelen als iemand voor een sollicitatiegsprek komt opdraven die ouder is dan de gewenste (lage) leeftijd.
kim | 2 januari 2010 (1:26)
Recruiters zien aan de rest van je CV toch wel wat je leeftijd ongeveer is. Je werkervaringen en je opleidingen verklappen het....
ingeb | 4 januari 2010 (18:48)
Wat jammer nog steeds te lezen dat mensen op leeftijd worden gediscrimineerd. Ik als ambitieuze HR dame van in de 30 voel me toch enigszins negatief aangesproken door een van de reacties. Hoezo kan ik niet juist beoordelen of iemand wel of niet op een functie past? Alleen omdat ik 20 jaar jonger ben? Wat een onzin en bovendien net zulke discriminatie. Daar heb ik toch voor geleerd en inmiddels toch ook wat niet onbelangrijke jaren ervaring in opgedaan? Zullen we mensen in hun waarde laten en de jongere generatie niet onnodig neersabelen? Overigens ben ik nog naarstig op zoek naar 2 senior mensen het tussen 40 en pensioen leeftijd, maar ook dat mag ik niet in mijn vacature zetten, met als gevolg dat ik veel jong spul krijg waar ik niet op zit te wachten. Als ik echter dat eeuwige geklaag hoor van seniore mensen begrijp ik de afwijzingen soms ook wel weer......Overigens vorig jaar nog succesvol twee 50+ ers aangenomen voor buitendienstfuncties... Het kan dus ook anders en dat gebeurt ook.......
anneke | 7 januari 2010 (17:00)
Ik wilde toch nog even reageren op het bericht van Ingeb. Uiteraard heb je ervoor geleerd om een HR functionaris te zijn. Zo ook hebben wij geleerd (de oudjes) en wel op een andere manier dan tegenwoordig. Als je op een website je opleiding moet invullen is nergens HBS,MMS, MULO te vinden...Wij hebben meer ontwikkelingen meegemaakt dan de mensen van tegenwoordig; van een tikmachine naar een computer terwijl men tegenwoordig alleen maar met de computer werkt en dan nog beweert dat ouderen moeilijker kunnen schakelen. Ik heb 73 sollicitatiebrieven verstuurd waarvan 5 uitnodigingen voor een gesprek gehad......Waar ligt het dan volgens Ingeb aan; want de sollicitaties waren allemaal gerelateerd aan mijn opleiding en ervaring - en krijg dan te horen dat anderen beter aansloten met hun profiel. Laten de HR mensen bij hun afschrijving - als je die al krijgt - eens wat duidelijker aangeven waarom ze iemand niet uitnodigen voor een gesprek - schept voor iedereen duidelijkheid.
J.A. Geerts | 11 januari 2010 (13:01)
Persoonlijk vind ik niet dat je je leeftijd of geboortedatum hoeft te vermelden in motivatie of CV, is niet relevant. Feit is dat de werkgevers zeker discrimineren op leeftijd. Als je veelvuldig hoort dat 50-plussers 400 sollicitaties versturen en dan nog geen baan hebben is er iets grondig mis aan werkgeverszijde. Kan ook simpel opgelost worden: zorg dat een werkgever volgens het afspiegelingsbeginsel mensen moeten aannemen. Als bijv. 30% van alle werknemers in de maatschappij 50+ zijn zou je kunnen verplichten dat een werkgever met bijv. 150 mensen ook rond de 50 50-plussers in dienst moet hebben, voldoen ze daar niet aan dan betalen ze forse boetes. Zou wettelijk geregeld moeten worden.
Mariska | 12 januari 2010 (22:35)
Die laatse reaktie is goed: ik wacht ook nog op het moment dat de Nederlandse werkgever 50% vrouwen in dienst moet hebben en anders forse boetes betaalt !
Alles een kwestie van mentaliteit: in het "macho"-Spanje denkt men inmiddels zelfs nog vooruitstrevender. Sinds ZES jaar al, zitten daar 50% mannen en 50% vrouwen in de regering. Notabene hoeft de vrouw zich niet eerst als een man te kleden of te gedragen om gehoord te worden.
De ouderen in een werkmaatschappij er bij houden is eveneens een kwestie van mentaliteit én menselijkheid.
Hans Otto (loopbaanpsycholoog) | 26 januari 2010 (15:37)
Dat er o.a. op leeftijd wordt gediscrimineerd geloof ik direct. Dat subjectieve factoren een rol spelen bij de selectie is volgens mij nog meer waar. En afgewezen worden is pijnlijk en frustrerend. Toch moet je denk ik oppassen om frustratie om te laten slaan in cynisme. De kans om op basis van je brief op gesprek te worden genodigd is afhankelijk van meer factoren. Als je op populaire functies schrijft die honderden concurrenten in de pen doen klimmen zal je bij gelijke geschiktheid er rekening mee moeten houden dat je vele 10-tallen brieven moet sturen voor je eens een ronde verder komt. En... vaak is één maatwerksollicitatie kansrijker dan 10 standaardbrieven.
GuidoQ | 26 januari 2010 (22:21)
Ook ik merk dat er gekeken wordt naar de leeftijd. Ik ga dit jaar de magische grens van 50 halen (hoop ik). Ik ben nu 4 maanden werkeloos en het meest frustrerende vind ik nog altijd dat het merendeel van de HR-managers, terwijl ze daar (zoals ingeb zegt)een studie voor gevolgd hebben, gewoon helemaal niet reageren. Op zeker 85% van mijn sollicitaties heb ik geen enkele reactie mogen ontvangen. Daar moest ik dus zelf achteraan bellen om dan een zwak excuus te horen waarom ik niet uitgenodigd was. Ook ontvangstbevestigingen en afwijzingen sturen behoort tot het takenpakket. De tijd dat ik 25 was, de nodige opleidingen gedaan had en ook nog 10 jaar (werk)ervaring kon meebrengen, is helaas verleden tijd.
TinaS | 6 mei 2010 (20:15)
Ook ik ervaar discriminatie op leeftijd. Als ik bij interessante banen mijn geboortejaar weglaat word ik prompt uitgenodigd. Hoe dit komt? Als 52-jarige heb ik vrij recente cursussen en opleidingen gedaan. Ik ben, na 2 jaar deeltijdstudie, in 2005 afgestudeerd in HBO Commerciele Economie en in 2007 in Communicatie. Dit staat dus ook op mijn CV. Recruiters zijn stevast 'impressed' door mijn CV. Naast mijn gezin met drie kinderen heb ik altijd parttime gewerkt, gesport, vrijwilligerswerk gedaan en mij dus op latere leeftijd persoonlijk ontwikkeld om interessant te blijven voor de arbeidsmarkt. Ik heb met veel jongeren colleges gelopen en hier veel plezier aan beleefd. Salaris vormt vooraf ook nooit het probleem. Het is alleen zó frustrerend na sollicitatiegesprekken te horen dat je niet in het team past, niet overtuigend bent, of noem het maar op. Gek hoor, daar had ik als flexibele teamspeler bij uitstek, vroeger nooit last van.
Elise van Looij | 10 september 2010 (11:19)
Ik heb een aantal jaren in de Verenigde Staten gewerkt en geen enkele loopbaanadviseur daar raadt aan om leeftijd of geboortedatum op een cv te vermelden, noch informatie over getrouwd zijn, samenwonen, kinderen, etc. Als HR dames en heren daar toch naar vragen, wordt in de VS altijd aangeraden te vragen: "Is deze vraag relevant voor de inhoud van de functie?" Aangezien in de VS discriminatie op basis van leeftijd, afkomst en persoonlijke omstandigheden verboden is, moet de werkgever met een bijzonder zwaarwegende reden komen om de vraag te rechtvaardigen. Een werkgever is niet je oom of tante met wie je gezellig over je privé leven babbelt. Ook al moedigen de Wichink Kruit's van Nederland hun klanten wel aan om zich zo op te stellen.
M | 12 september 2010 (12:44)
Als je 45 bent en de laatste 25 jaar bij dezelfde werkgever hebt gewerkt in dezelfde functie en in hetzelfde kantoor hebt gezeten, en je solliciteert op een zelfde soort (starters) baan, kan het zijn dat je als 45 jarige minder reacties ontvangt dan wanneer die getallen niet zou vermelden. Ik blijf echter geloven dat als je CV er wat interessanter uitziet, je zonder enig probleem je leeftijd kan vermelden, het is dan zelfs een positieve factor. En in de gevallen waarin dat niet zo is kun je er helaas weinig tegen ondernemen.
KAM | 11 oktober 2011 (1:49)
Ik ben nu 49 en werk als account manager, nooit een probleem gehad met leeftijd, zelfs niet als er veel en/of jongere kanddaten waren. Ik vermeld in het CV niet mijn leeftijd, maar plaats er een foto bij. Crisis heeft ook z'n voordelen, werkgevers nemen minder risico, dus ruim baan voor ervaring, kennis en routine van een ouwe taaie die uit de kleine kinderen is en 5 dagen wil blijven werken. Oud en daarom duur is ook allang passé, ik verdien minder dan mijn sales manager en hetzelfde als mijn collega's ongeacht leeftijd of sexe. Salaris naar rato van de funktieinhoud en niet naar leeftijd.
Gerjo | 15 januari 2012 (20:01)
U geeft geen antwoord op de vraag of je je geboortedatum moet vermelden.
Mijn tweede vraag zou zijn of werkgevers bij internet vacatures near de geboortedatum mogen vragen. Vaak met een sterretje (verplicht invullen)