Reacties op dit artikel:
Eric de Vries | 11 november 2009 (16:09)
Goeie tips, overigens vind ik het vakkenpakket (ik ben recruiter) vaak wel degelijk van belang. Als ik een jurist zoek voor een financiële organisatie heb ik graag een wat meer bèta. Bovendien willen consultancy clubs vaak zowel vakkenpakket als cijfers van de middelbare school weten. Een cv moet verder vooral spreken, het kan veel zeggen over het type persoon, daarom juist wel de middelbare school erop zetten als dit een bekende is, is het een vrij kleurloze scholengemeenschap dan weglaten. Wees daarnaast voorzichtig met extra curriculaire (corporale) informatie, de een vindt dit fantastisch (hé die is lid geweest bij mijn oude vereniging) terwijl het bij de ander juist averechts werkt.
Ferdinand De La Soie | 11 november 2009 (18:01)
Dit zijn hele nuttige tips, vooral die over de internetvaardigheden. Ik heb totaal niets over internetvaardigheden op mijn CV, maar ik begon toch te twijfelen. De elektronische CV's die je op websites van multinationals, recruitmentorganisaties of databanken moet invullen vragen er altijd naar. Dan kan je 'Word', 'Excel', 'Internet Explorer' en 'Outlook' aankruisen en dan moet je je niveau invullen. Als je bullet lists in Word kan maken en een draaitabel in Excel, dan mag je 'Excellent' invullen. Ik vroeg mij altijd af waar dat soort onzin voor diende, maar dat is blijkbaar voor 45-plussers. Ik zal het zelf niet op mijn papieren CV zetten.
Erics aanvullende tips zijn ook zeer nuttig. Ik heb een exacte universitaire opleiding, maar ik heb op de middelbare school zeer veel talen gehad. Die staan dus in mijn vakkenpakket. Zelf heb ik ooit een waardevolle tip van een werkgever gekregen: je kan bij je universitaire opleiding een lijst van titels van je afstudeerwerk, stageverslag, ontwerpproject enzovoort toevoegen met daarbij een korte inhoudsbeschrijving en het bedrijf waar je het voor hebt gedaan. Zo kan een eventuele toekomstige chef ook vakinhoudelijk met je spreken. Vaak zijn je universitaire projecten de enige zaken waar je diep op in kan gaan zonder bedrijfsgeheimen te schenden.
Adrienne | 12 november 2009 (12:33)
leuk als het artikel zelf ook geen taalfouten heeft ;-)
het is : afdrukken, printen of uittypen! Uitprinten is een contaminatie van uittypen en printen.
Helaas zijn dit iha veel gemaakte fouten.
Verder veel succes met het blad
webredactie | 12 november 2009 (13:17)
@adrienne uitprinten staat gewoon in de Dikke van Dale
P.J.H. van der Heijden | 12 november 2009 (14:40)
Ik wil een kanttekening maken bij het volledige CV. Ik laat mijn geboortedatum soms bewust weg. Ik begrijp heel goed dat dat wel eens vragen kan oproepen. En aan de hand van de loopbaan is een leeftijd wel te schatten. Maar ik wordt helaas zeer moedeloos van de voortdurende en allomaanwezige leeftijdsdiscrimininatie. Ik ben boven de 50 en moet en wil nog lang mee. Maar je geboortedatum laat het cv nog sneller in de prullebak verdwijnen. Klaarblijke is de maatschappij nog steeds niet doordrongen van de 'grijze revolutie', uit "Grey advantage. New strategies for the old". (2002).
anneke | 12 november 2009 (17:13)
Ik ben het helemaal met bovenstaande eens. Normaal reageer ik nooit op zulke forems maar wilde even kwijt dat ik zelfs het advies heb gekregen van een recruit bureau om mijn geboortedatum uit het cv te halen!! Ook ik ben boven de 50 maar nog lang geen 60 en heb meerdere malen te horen gekregen dat ik overgekwalificeerd was! Mijn opleiding MULO kan ik nergens kwijt in bepaalde sites die ingevuld moeten worden en ofschoon ik ruime werkervaring heb (overigens altijd parttime wat ook in mijn cv staat) in diverse branches ben ik in anderhalve maand en 60 sollicitaties verder slechts 2x uitgenodigd voor een gesprek. Bij nabellen als ik weer een afwijzing kreeg - kon men mij toch geen duidelijk antwoord geven waarom ik niet voor de functie in aanmerking kwam! Dus toch de leeftijd discriminatie, want aan het denkniveau en ervaring kan het niet liggen - want ik krijg meerdere malen te horen dat ik een goed tot uitstekend cv heb.
De regering wil een onderzoek doen naar leeftijd discriminatie onder bedrijven, kunnen ze mij en bovenstaande heer/mevrouw meteen wel als maatstaaf hanteren....
Pauline | 12 november 2009 (18:20)
Ik ga zaterdag naar de carrièredagen. Wordt er dan ook gechecked?
Marlies van der Meer | 12 november 2009 (21:37)
9de dooddoener op je CV: vergeten om je prestaties en/of verantwoordelijkheden in je functies concreet te maken. Handige manier om 'zaken' concreet te maken: cijfers gebruiken. Bijv. leiding gegeven aan team van 25 man; verantwoordelijk voor 5 regio's te weten regio X, regio Y etc.; omzet van de XX-afdeling met 10% laten stijgen; ziekteverzuimpercentage van 8% naar 4,5% teruggebracht; 3 nieuwe trainingen in de markt gezet etc.
Het artikel zegt terecht dat het CV een overtuigend visitekaartje moet zijn. Ik adviseer sollicitanten altijd om van hun CV een Commercieel Visitekaartje te maken.
Ron | 13 november 2009 (5:18)
trots zijn op ziekteverzuim terugbrengen is mooi mar niet bij iedereen positief (toename burnout. toename ziekte op langere termijn, personeel ontslaan op dubieuze gronden, onmenselijke instelling hebben) daarnaast kunnen cijfers ook tijdelijk zijn.
webredactie | 13 november 2009 (9:11)
@Pauline: Marloes Wichink Kruit is er alleen op vrijdag. Je kunt als lezer van Intermediair wel 5 euro korting krijgen op haar reguliere, uitgebreide Total CV Make-Over via http://www.dewerfplaats.nl/TotalCVmakeover.html (meld dan 'lezersactie intermediair' in je e-mail aan Marloes Wichink Kruit)
Désirée | 13 november 2009 (10:23)
Spelfouten zijn erg, maar contaminaties ook: uitprinten, Marloes, ga je schamen :)
Robert | 13 november 2009 (13:48)
Nuttige tips voor sollicitanten.
Als aanvulling op punt 5 (alles op 2 A4t'jes proppen), hier ben ik het volledig mee eens. Aan het begin van mijn carriere werd mij deze regel van verschillende kanten ingeprent. In de loop der jaren veranderde dit en op een gegeven moment was het zelfs de trend om juist zoveel mogelijk in CVs te stoppen. Zes of zeven pagina's of meer was geen probleem. Nu ik vaak "aan de andere kant" sta, zie ik graag korte en bondige CVs met, behalve de functie titels, een korte omschrijving van wat een persoon in een functie gedaan heeft. Verder kan "concreet maken" (reactie van Marlies van der Meer hierboven) nuttig zijn. Of het nu 2 of 3 pagina's zijn maakt niet uit. CVs langer dan drie pagina's raad ik niet aan (voor de meerderheid van functies, alhoewel dit ook weer van de functie en werkveld afhangt; ik kan me voorstellen dat voor bepaalde technische functies dit nodzakelijk is, maar dat is niet mijn werkveld, dus daar kan ik net over oordelen). Vaak krijg ik 100 CVs onder mijn ogen voor een bepaalde functie. Ik lees ze allemaal stuk voor stuk door (iedere sollicitant verdient dat), maar de eerste schifting vindt plaats in hele korte tijd. Sommige CVs schuif ik al na 10 seconden aan de kant (als het heel duidelijk is dat de sollicitant niet serieus is of geen aandacht aan het CV besteed heeft) en de goede CVs daar kijk ik maximaal 1 a 2 minuten naar om het CV al dan niet op de "shortlist" te zetten. Uiteraard, de CVs van personen op de shortlist worden naderhand wel in detail bestudeerd.
Jurgen | 13 november 2009 (19:43)
De titel van het artikel klopt volgens mij niet. Wat er had moeten staan is: "Acht doodzonden op / voor je CV". Tenminste als ik naar de inhoud van het artikel kijk. Een dooddoener is iets anders.
Pauline | 14 november 2009 (9:19)
@webredactie bedankt voor de tip. Jammer dat het vandaag niet kan.
Jaap Scheurller | 14 november 2009 (13:18)
Ik zou niet te veel waarde hechten aan tip 6. Die gaat er namelijk vanuit de de recruiter spelfouten zou herkennen. Ik durf te beweren dat de gemiddelde recruiter / HR-medewerker even goed (of slecht) spelt als de sollicitant. Natuurlijk moet je het niet te bont maken. Dus niet "deze vunkzie is mei op het leif geschreven". Maar spelfouten als bijvoorbeeld "zo vindt je..." of "de besteedde tijd hieraan..." zullen over het algemeen niet opvallen.
Robert | 15 november 2009 (11:41)
@Jaap Scheurller. Ik ben het helaas niet helemaal met je eens. Een foutje kan voorkomen en komt in het dagelijks werk voor. Niemand is perfect en dat is dan ook geen probleem. En de voorbeelden die je noemt, ja, ook ik denk dat daar vaak overheen gelezen wordt. Echter, een CV is de basis waar veel tijd aan moet worden besteed. Als er een klein foutje in staat dan is dat inderdaad een kniesoor die daar op let. echter, als er meerdere van dit soort foutjes in staan kan het, afhankelijk van de functie en senioriteit wel een "issue" worden. Verder, omdat het CV de basis is, kan hier veel tijd aan worden besteed. En als de basis al niet goed is...
Bedenk verder, dat Recruiters / HR medewerkers een grote invloed hebben op het besluitvormingsproces om iemand aan te nemen. Maar ze doen dit niet alleen want (senior) management heeft een even grote invloed zoniet groter...
Anneke | 15 november 2009 (13:46)
Zo zie je maar weer zoveel mensen zoveel wensen......
Welke HR professional wil mijn cv eens doorlopen en aanpassen aan al die regels zodat ik uitgenodigd wordt voor een gesprek? Wie durft deze uitdaging aan?
Arvel | 17 november 2009 (17:05)
Volstrekt oneens met pt 8 Functietitels weglaten.
Als HR managers werkelijk op functietitels screenen zijn ze geen knip voor de neus waard.
Functietitels zeggen immers uitsluitend iets over de werkindeling in één specifiek bedrijf of maximaal één branche.
Ik zou op dit punt een volwassener aanpak hebben verwacht. Het is bijna 2010.
Hugo | 17 november 2009 (17:11)
Belachelijk, je geboorte datum hoeft niet vermeld te worden, daar het illegaal is naar je leeftijd te vragen
Peter Simons | 17 november 2009 (17:17)
Ik mis iets in het artikel (wat trouwens erg goed in elkaar zit). Ik schrijf CVs voor mensen. Om er voor te zorgen dat ze worden uitgenodigd, moedig ik aan om per baan te beschrijven wat ze hebben bereikt. Ik geef als voorbeeld een CV van iemand dat er goed uitziet, 3 maal algemeen directeur van MKB. Alleen ik weet via mijn referenties dat alle 3 de bedrijven in problemen raakten door deze persoon.
angela | 17 november 2009 (17:28)
ook een tips voor allochtonen die niet geaccepteerd worden omdat ze allochtoon zijn.
Marloes | 17 november 2009 (17:32)
Anneke,
Ik schijn er goed in te zijn! Als je wilt kan ik ook voor je kijken... Kijk op vanmensvoortconsult.nl voor de contactgegevens.
groet,
Marloes
Steven | 17 november 2009 (17:33)
@Adrienne
Het is typen, niet uittypen! Uitprinten kan gewoon.
Michiel Bartels | 17 november 2009 (17:34)
Onder het kopje Spelfouten heb je het in de eerste regel over Uitprinten. Dit woord bestaat niet. We kennen: Printen, Uitdraaien en Afdrukken. Uitprinten is een samenstelling van uitdraaien en printen en dus verkeerd. Daar moet je wel op letten als je anderen wijst op het belang van foutloos Nederlands in een CV.
Martin de Jonge | 17 november 2009 (17:40)
P.J.H. van der Heijden/anneke.
Het blad intermediair wordt tot je 45ste toegezonden..............
Heidi | 17 november 2009 (17:48)
De vertaling van mijn ervaringen is in mijn CV niet historisch opgebouwd, zoals te doen gebruikelijk, maar een opsomming van ervaringen en kwaliteiten per deelgebied. Zoals bijv. Interne communicatie, Corporate communicatie en Marketing communicatie. Hoelang ik precies waar heb gewerkt, is niet te achterhalen, m.u.v. mijn huidige werkgever. Ik las hierover in het boek Functie: Sollicitant en vind het zelf een mooie en overzichtelijke weergave van mijn kennis en opgedane ervaring.
Toch vraag ik me af of een dergelijk CV geaccepteerd wordt in Nederland. De resultaten tot nu toe zijn ontmoedigend, ondanks snoeigoeie brieven. Is een dergelijk ervaringen CV ook een doodzonde? Graag jullie mening!
marc | 17 november 2009 (17:53)
Bovenstaande zijn m.i. goede uitgangspunten. Ik denk dat je CV naar een recruter iets meer algemeen mag zijn dan een CV naar een bedrijf. Vermeld in iedergeval nooit in de CV waarom je weg bent gegaan bij je vorige werkgever....
Jacob | 17 november 2009 (17:59)
En wat als je officiële functietitel niet volledige de lading van jouw verantwoordelijkheden dekt?
Wat doe je dan? Verzin je dan een functietitel die beter bij je verantwoordelijkheden past of gebruik je de officiële functietitel uit je contract?
Jacob | 17 november 2009 (18:06)
En wat als je officiële functietitel niet volledige de lading van jouw verantwoordelijkheden dekt?
Wat doe je dan? Verzin je dan een functietitel die beter bij je verantwoordelijkheden past of gebruik je de officiële functietitel uit je contract?
Rob | 17 november 2009 (18:10)
Wanneer een recruiter gemiddeld 10 seconden de tijd neemt om je CV te screenen, dien je je goed bewust te zijn wat er in het oog springt.
Lily | 17 november 2009 (18:12)
Even een nuttige tip aan Anneke: beginnen met de werkervaring ipv opleiding. En een CV in je documenten hebben want dat kan meestal worden ingevoegd met bladeren als er online gesolliciteerd word. Ook ik heb verder het probleem nu van mijn leeftijd: baan kwijt door collectief ontslag bij laatste bedrijf ivm bedrijfseconimische redenen.
Anique van der Putten | 17 november 2009 (18:23)
Ik geloof dat we in Nederland een beetje achterlopen als het gaat om het vermelden van je geboortedatum in je personalia. Als je op internationaal niveau solliciteert is het beslist niet nodig. Er zijn aardig wat landen die verder zijn dan Nederland als het gaat om leeftijdsdiscriminatie (Canada is een goed voorbeeld). Jammer dat een blad als Intermediaire zich niet wat meer inzet om leeftijdsdiscriminatie tegen te gaan door bijvoorbeeld te adviseren je geboortedatum niet meer te vermelden zodat men er aan gewend raakt.
Hendrik | 17 november 2009 (18:53)
@Jacob
Ik heb nogal wat gedaan naast de 'reguliere functie' (advisering op vakgebieden waarvan ik meer wist (of wilde uitzoeken) dan collega's) en dat staat op mijn CV apart vermeld.
Dus onder die functie een opmerking met opsomming van de twee of drie overige taken.
Erwin Wild | 17 november 2009 (19:50)
@webredactie
Dat uitprinten gewoon in de Dikke van Dale staat, wil dit nog niet zeggen dat het correct taalgebruik is.
Stef Bots | 17 november 2009 (19:54)
@Jaap Scheurller. Je vergeet dat een behoorlijk deel van de recruiters ouder is dan 45 jaar en dus nog van "vóór de commissie Dijsselbloem" en deze mensen herkennen doorgaans zonder mankementen automatisch de meeste spelfouten. Als ik een sollicitatiebrief en c.v. beoordeel dan komen spellingfouten, grammaticale fouten, stijlfouten en warrig taalgebruik erg storend bij mij over. Vond ik ook tekort komen aan punt 6 waar alleen wordt gesproken over spellingfouten. Ik denk dan: zo zullen ook de brieven en mails die deze persoon namens mijn bedrijf uitdoet naar klanten eruit zien. Dergelijke taalfouten tellen bij mij minstens zo zwaar als wanneer een sollicitant in slorige kledij ten tonele verschijnt.
Een sollicitatiebrief en c.v. moeten zonder taalfouten, spellingfouten en in goed lopend Nederlands gesteld zijn. Uiteraard een foutje dat er tussendoor is geslopen is niet erg en het maakt ook wel uit op welke baan iemand solliciteert.
Roger | 17 november 2009 (20:11)
ad Desiree, Adrianne en Michiel: heel goed. ' Uitprinten' is inderdaad geen goed Nederlands. Dat het woord blijkbaar in de Dikke van Dale staat zegt niets. Die nemen (nieuwe) woorden op als ze maar vaak genoeg worden gebruikt in de diverse media. Zo staat het woord 'gister' i.p.v. ' gisteren' nu ook in het woordenboek. Als maar genoeg mensen het consequent fout doen, komt het vanzelf in de Dikke van Dale. Nog even wachten en dan staat ' nieuwschierig' ook in de Van Dale:)
Roger | 17 november 2009 (20:33)
ad Desiree, Adrianne en Michiel: heel goed. ' Uitprinten' is inderdaad geen goed Nederlands. Dat het woord blijkbaar in de Dikke van Dale staat zegt niets. Die nemen (nieuwe) woorden op als ze maar vaak genoeg worden gebruikt in de diverse media. Zo staat het woord 'gister' i.p.v. ' gisteren' nu ook in het woordenboek. Als maar genoeg mensen het consequent fout doen, komt het vanzelf in de Dikke van Dale. Nog even wachten en dan staat ' nieuwschierig' ook in de Van Dale:)
jderoover | 17 november 2009 (21:21)
tips passen in het rijtje:
geen poezieplaatjes op de enveloppe
niet je favoriete boy-band vermelden
geen huisdieren opsommen
Hans | 17 november 2009 (21:39)
Aan de tipgeefster en andere geinteresseerden.
De geboortedatum vermelden, wat kan een werkgever in spe hiermee?
Selecteren. de "oudjes" eruit ten gunste van de jongeren.
Mijn tip aan allen: Geboortedatum vermelden niet doen, je maakt jezelf "medeplichtig" aan leeftijddiscriminatie en elke werkgever weet dat er niet op leeftijd geselecteerd mag worden. Dus waarom zou je? Sinds ik mijn leeftijd niet meer vermeld (op advies van het UWV) regent het uitnodigingen. En heb ik zelfs een baan gevonden. Mijn leeftijd? Ik ben 53!!!
jannie | 17 november 2009 (22:30)
Onderschat de spelfouten niet. Ik heb behoorlijk wat ervaring met CV's vanuit HR en zowel mijn collega's als een zeer groot deel van de leidinggevenden vallen hier toch wel over. En als je dan, in de huidige markt, niet de enige sollicitant bent dan kan een foutloze brief toch wel meehelpen.
Verder nutteloze informatie zoals:
Talenkennis nederlands moedertaal, uitstekend in woord en geschrift
En, beetje een lastig punt, maar er zijn hobbies die niet echt CV-bevorderend zijn, dus bij twijfel liever geen hobbies noemen tenzij ze juist veel positiefs over jouw persoonlijkheid zeggen. Even zwart-wit:: kantklossen komt anders over dan speler in een teamsport ;-)
Erica | 17 november 2009 (22:49)
Inderdaad, Jurgen "dooddoener" is niet het juiste woord.
Doodzonde nr. 10: het-van-geen-ophouden-weten. Een CV's dat veel te gedetailleerd en te lang van stof is, wekt de indruk dat de schrijver ervan in de dagelijkse omgang ook een o-h is, of op zijn minst niet de hoofdzaken van de bijzaken kan scheiden.
Mariska | 17 november 2009 (22:59)
Voor al die recruiters en werkgevers: ik begrijp niet dat de arbeidsmarkt in Nederland dicht gaat wanneer wijsheid en werkervaring juist de vruchten begint af te werpen: boven de 40 jaar.
Ik heb jaren in Spanje gewoond en gewerkt; daar kom je rond je 26 van de universiteit om dán pas je eerste baan aan te nemen.
Ik woon en werk nu in Duitsland; er lopen verschillende mensen van rond de 70 en zelfs ouder in het bedrijf. Ze zijn fit, dagelijks nog zéér aktief en van onschatbare waarde in het overbrengen van hun kennis en ervaring op de jongere generaties.
Als Nederland de pensioenleeftijd verhoogd heeft, de vergrijzing alleen maar sterker wordt, de vrouw alleen in part-time bijbaantjes geaccepteerd wordt (...waarom anders de discussie over een quota...?) en het geboortecijfer ook nog zo laag blijft, is het dan niet hoog tijd om de arbeidsmarkt open te stellen voor de kennis en ervaring die mensen boven de 40 kunnen leveren?
Bjorn | 17 november 2009 (23:47)
@ P.J.H. van der Heijden
Zie: http://www.onzetaal.nl/advies/uitprinten.php
Uitprinten is geen contaminatie! Dus niet zo wijs doen ;)
Raymond | 18 november 2009 (1:33)
Raymond Training on the job, om een functie goed te beheersen, duurt voor MBO 2 tot 3 jaar, HBO 3 tot 4 jaar en WO 4 tot 6 jaar. Waarom zou jij als jobhopper worden aangenomen als je tussentijds of korte daarna foetsie bent. Verloren tijd, weg geld, weg kennis, uithuilen en opnieuw beginnen maar dan met iemand die bijvoorbaat langer op de functie blijft zitten. Flexibiliteit en niet te lang op een functie blijven zitten worden als zeer gewenst beschouwd maar zal voor menig werkgever een rem zijn om dure opleidingstijd en geld aan jou willen verspillen Een CV is als een foto, het is als de kleding aan je lijf dus moet goed bij je passen. Weglaten van hoelang je op een functie hebt gewerkt en wat je als kerntaken hebt gehad lijkt mij daarom niet zo slim. Functies hebben geen titel maar een functienaam waar zelden het juiste aan valt te ontleden. Wie of wat is een manager of een secretaresse, om maar twee simpele voorbeelden te noemen. Verder geeft een chronologische opbouw een goed beeld van jou groei en doorpak vermogen. Over de lengte van een CV kan je ook van mening verschillen. Hoe krijgt bijvoorbeeld iemand van 55 jaar die op zijn 16 is begonnen en na gemiddeld vier tot zes jaar van baan verwisselde zijn historisch verleden in twee A4tjes gepropt. Zelf heb ik bij het UWV ervaren dat mijn CV dat 2,5 A4 lang was de grond in werd geboord terwijl het door anderen als excellent werd omschreven. Als je echt niet weet hoe je je CV goede opstelt raadpleeg de vele sites die daar handige tips over geven en vraag iemand met je mee te denken maar let er vooral op dat het jouw ding blijft. Laat je niet beperken door "teveel" papier, maar het is uiteraard niet de bedoeling is dat je een novel aflevert. Pas je CV aan, als je wilt, aan de functie waar je op reflecteert, maar liever niet.
Jos van Kimmenaede | 18 november 2009 (7:38)
Prachtig al die meningen, iedereen heeft waarschijnlijk gelijk vanuit zijn egen beleving. Diegene die roept dat de ander het niet juist heeft, mag best even bij zichzelf te raden gaan. Er is niet een waarheid! Gebruik datgeen het best bij jouw past en waar jij je goed bij voelt. Ik kan met menig idee wel uit de voeten maar volg niet elke opmerking.
Piet | 18 november 2009 (8:57)
Ik zou er twee tips aan toe willen toevoegen.
Realiseer je wie je cv gaat lezen en erover gaat beslissen. Is dat een HRM manager of, zoals meestal in de academische wereld, het afdelingshoofd waar je voor gaat werken. Die lezen namelijk totaal anders. Voor dat afdelingshoofd kun je, in tegenstelling met wat boven is vermeld, die functietitels gerust weglaten, als je maar duidelijk stelt wat je waar hebt gedaan.
Een tweede tip is dat zowel de vorm en de inhoud belangrijk zijn. In de literatuur over sollicitaties wordt vaak breedvoerig over de vorm geschreven. Maar de inhoud wordt vergeten. Je ziet dan voorbeeldbrieven met een soort deftig taalgebruik uit de jaren veertig van de vorige eeuw. Denk eraan dat mensen tegenwoordig aan veel vlottere taal gewend zijn. Maar vermijd natuurlijk wel straatttaal.
Probeer vooral duidelijk te zijn en verplaats je in degene die je brief gaat lezen. Vraag je af welke informatie hij/zij zoekt. Heb je duidelijke pluspunten, zet die dan ergens bovenaan en niet ergens tussendoor in de tekst.
Sandra | 18 november 2009 (9:34)
Veel over spelfouten. Goed, cv schrijf je dus niet meer met hoofdletters. Vreemd dat de experts zoals de Intermediair dit niet weten. Zie zowel onzetaal.nl als www.woordenlijst.org.
Ik vraag mensen regelmatig of ze goed zijn met taal. Meestal vindt men van wel, terwijl er (soms veel) fouten in hun cv staan.
Jung | 18 november 2009 (9:44)
Wie zonder zonden is .....
Het valt mij op dat zelfs over een uitstekend artikel (metafoor voor sollicitatiebrief)
zo vaak en veel in de reacties, stilgestaan (metafoor voor selectie) wordt bij spelfouten en gangbare contaminaties (metaforen voor afwijzing). Geeft dat een juist beeld van het totale recruitercorps, dat mogelijk slechts voor een gedeelte reageerd?
Overigens sluit ik mij aan, bij de pleitbezorgers voor een heksenjacht op leeftijdsdiscriminatie in relatie tot recruitment en aannamebeleid. Als we dan toch tot 67 minimaal moeten werken, dient daaraan de grootst mogelijke voorang te worden verleend.
De vacature voor de functie met de titel 'discriminatiehunter' zie ik graag tegemoet.
Ik ben zeer gemotiveerd. Mijn feitelijke kennis als ervaringskundige opgedaan in talloze sollicitaiteprocedures, strekt mede tot aanbeveling. De CEO van mijn huidige werkgever zal daarover graag inlichtingen verstrekken. Zijn naam is bij de redactie bekend.
Het ontbreken van mijn volledige personalia is ingegeven door enerzijds de redactionele voorwaarden, maar ook de angst voor discriminatie op ras, geloof en uiteraard voortschrijdende adolescentie.
Danilo | 18 november 2009 (10:06)
Vind je baas het goed dat je aan dit soort kul berichten meedoet in werktijd?
Het oorspronkelijke artikel is duidelijk in z'n inhoud en geeft daardoor relevante informatie. Muggen zifterij en andere vormen van wichtigmacherij kunnen dus achterwege blijven omdat ze helemaal niets aan toevoegen.
Robert | 18 november 2009 (10:43)
@Heidi
QUOTE "Hoelang ik precies waar heb gewerkt, is niet te achterhalen, m.u.v. mijn huidige werkgever. Ik las hierover in het boek Functie: Sollicitant en vind het zelf een mooie en overzichtelijke weergave van mijn kennis en opgedane ervaring. UNQUOTE"
Of dit geaccepteerd wordt hangt van de branche en functie af. Over het algemeen is het beter om conservatiever te zijn. In jouw werkveld (marketing / communicatie) wordt creativiteit waarschijnlijk gewaardeerd. Maar ook daar hangt het weer van de personen af die je aan moeten nemen. Als je te creatief bent wordt je wellicht niet serieus genomen. En je schrijft zelf al dat de resultaten ontmoedigend zijn.
Een bedrijf of organisatie wil over het algemeen candidaten kunnen vergelijken en wel in een hele korte tijd (zie ook mijn reactie 13 november 2009 (13:48). Met een functioneel CV is dit moeilijker. Daar komt verder duidelijk bij dat het de indruk kan geven dat gaten in het CV verdoezeld worden. Als er weinig sollicitanten voor een functie zijn wordt je eerder uitgenodigd. Maar uiteindelijk zal toch altijd naar een chronologisch CV gevraagd worden. Vooral bij een groot "aanbod" wordt jouw CV waarschijnlijk sneller aan de kant gelegd.
Wellicht kun je 2 CVs sturen? (een chronologisch en functioneel CV) en in de brief kort aangeven waarom je 2 CVs stuurt.
Ingeborg | 18 november 2009 (11:18)
Het verbaast me dat geboortedatum nog steeds een vereiste is. Er mag niet meer op leeftijd gediscrimineerd worden dus deze informatie is in principe niet relevant. Afgezien daarvan, kan de recruiter uit ervaring en schooling vaak opmaken hoe oud/jong de kandidaat is. En is ervaring, kennis en motivatie niet hetgeen wat aangeeft wie de juiste kandidaat is voor een functie?
webredactie | 18 november 2009 (11:28)
@Jurgen je hebt helemaal gelijk. Het woord dooddoeners is vervangen door doodzonden
En voor de geïnteresseerden: uitprinten is géén contaminatie http://www.onzetaal.nl/advies/uitprinten.php
Annet | 18 november 2009 (12:04)
Ach leuk hoor die tips voor als je 18 bent.
Het blijkt dat sollicitatiebrieven en cv's slecht worden gelezen. Men neemt niet de moeite om het zorgvuldig te bestuderen.
Veel bedrijven zijn slordig, sturen geen ontvangstbevestiging of laten helemaal niets horen en als je dan al een afwijzing ontvangt is het van een trieste middelmatige kwaliteit.
Ze vragen veel kwaliteiten terwijl ze er veelal zelf weinig van bakken.
Bij veel bedrijven wil je niet eens willen werken!
Jos | 18 november 2009 (14:17)
Ik ben al vier aan het solliciteren en een aantal keren mijn cv gewijzigt, en nog steeds niet goed.
Wie durft het aan mijn cv te bekijken en er eventuele veranderingen aan te brengen voor een baan voor mij.
Ilse | 18 november 2009 (16:34)
Wat een reacties !
Gezien de tijdstippen velen zonder baan ?
Erica | 18 november 2009 (16:41)
Nog even wat uitprinten-geneuzel: "uitprinten" is een anglicisme. Blijkbaar wordt dit minder erg gevonden dan een germanisme en de human-resource-recruitment-etc.-functionaris die het cv onder ogen krijgt, zal het waarschijnlijk een worst wezen of het is afgedrukt, uitgedraaid danwel uitgeprint. Maar je weet toch maar nooit, dus je kunt maar beter op safe ...pardon: veilig spelen wat het taalgebruik betreft.
Cecile | 18 november 2009 (16:49)
Leuk dat onder 'spelfouten' staat dat je je cv beter een keert kunt UITPRINTEN....
Dat is een contaminatie. Het is printen of uitdraaien... Succes met solliciteren!
Linda | 18 november 2009 (17:27)
@Stef Bos: over leeftijdsdiscriminatie gesproken... Er zijn ook mensen (zelfs recruiters) onder de 45 jaar die een spelfout herkennen als ze hem zien.
@Jos: als je brief & cv even veel spelfouten bevatten als deze twee zinnen, raad ik je aan om 1) heel snel foutloos te leren spellen en 2) telefonisch te proberen om direct een afspraak te regelen. Je kunt nu wel iemand naar je brief laten kijken, maar dan zak je alsnog door het ijs als je wordt aangenomen.
@ allen: wat ook een enkeltje prullenbak oplevert, is het vermelden van referenten met naam & telefoonnummer & mailadres. In deze tijd van spammen vind ik dat ongepast. "Referenties verstrek ik graag op aanvraag".
Verder vind ik belangrijk dat een cv een uitstraling heeft die past bij de kandidaat en bij de functie. Kleur, foto, opmaak - er is mijns inziens geen goed of fout hierin, maar het is belangrijk dat de uitstraling van het cv past bij de uitstraling van de persoon. Word je als consistent ervaren, dan word je ook als betrouwbaar en eerlijk ervaren. Waarbij ik overigens door jeuk wordt overvallen bij cv's met comic sans lettertype, managementbingo woorden ("ik sla een brug") en informele foto's. Die vliegen spontaan de prullenbak in.
Linda | 18 november 2009 (18:18)
@Stef Bos: over leeftijdsdiscriminatie gesproken... Er zijn ook mensen (zelfs recruiters) onder de 45 jaar die een spelfout herkennen als ze hem zien.
@Jos: als je brief & cv even veel spelfouten bevatten als deze twee zinnen, raad ik je aan om 1) heel snel foutloos te leren spellen en 2) telefonisch te proberen om direct een afspraak te regelen. Je kunt nu wel iemand naar je brief laten kijken, maar dan zak je alsnog door het ijs als je wordt aangenomen.
@ allen: wat ook een enkeltje prullenbak oplevert, is het vermelden van referenten met naam & telefoonnummer & mailadres. In deze tijd van spammen vind ik dat ongepast. "Referenties verstrek ik graag op aanvraag".
Verder vind ik belangrijk dat een cv een uitstraling heeft die past bij de kandidaat en bij de functie. Kleur, foto, opmaak - er is mijns inziens geen goed of fout hierin, maar het is belangrijk dat de uitstraling van het cv past bij de uitstraling van de persoon. Word je als consistent ervaren, dan word je ook als betrouwbaar en eerlijk ervaren. Waarbij ik overigens door jeuk wordt overvallen bij cv's met comic sans lettertype, managementbingo woorden ("ik sla een brug") en informele foto's. Die vliegen spontaan de prullenbak in.
Johan V | 18 november 2009 (18:33)
en nu maar hopen dat een ieder aan t werk komt..gelukkig heben we 2 jaar extra gekregen om te solliciteren..
mr H.J.M. van Puffelen | 18 november 2009 (18:45)
Jammer als je als adviseur de wet niet blijkt te kennen. Leeftijd, etniciteit, sekse en leeftijd mogen in beginsel geen criteria meer zijn in W&S procedures.
Een te bewandelen omweg voor zowel werver als zoeker is te vermelden dat na het afronden van opleiding X binnen de gestelde tijd ervaringen ABC zijn opgedaan bij werkgevers Z c.q. dat dit van kandidaten wordt verwacht
Mariska | 18 november 2009 (21:36)
Wat een enorm gezeur over spelfouten.
Doe zaken met het buitenland in een andere Taal. Moet je eens kijken hoeveel spelfouten daar bij komen kijken! En nóg verstaat men elkaar voldoende en snel genoeg om met elkaar verder te werken en handel te drijven.
Nederland hándelsland, niet zo zeuren, maar elkaar meer op inhoud beoordelen.
Jennie | 18 november 2009 (22:28)
Bijzonder om te zien dat leeftijdsdiscriminatie alleen gebruikt wordt in relatie met hogere leeftijd. Ik kijk uit naar de dag dat er iets gedaan wordt aan de positie van hoogopgeleide vrouwen tussen de 25 en 35 die geen kinderwens hebben en voor hun carriere gaan. Sinds onze regering de vraag naar een mogelijke kinderwens als discriminatie ziet, discrimineert Nederland gewoon alle vrouwen tussen de 25 en 35 die een fulltime baan zoeken. Ik kreeg dezelfde standaard afwijzingsbriefjes toen ik twee jaar geleden op zoek was naar een nieuwe baan. Zodra je dan belde om te vragen aan welk criterium je niet voldeed, kwam er enkel onsamenhangend gestamel uit. Op de beloofde verdieping in de terugkoppeling zit ik tot op heden nog altijd te wachten. In Frankrijk zijn ze bezig met een test waarbij alle personalia weggelaten worden (inclusief geslacht). Dat lijk me nog eens een innovatie!
Jasja | 19 november 2009 (10:27)
Algemene vraag gerelateerd aan genoemd onderwerp; Is het verstandig om op je CV een foto te plaatsen. Ik ben zelf 40, maar zie er nog redelijk jong uit. Ik heb ervaren dat dit bij soliciteren voor 'serieuze' funkties in mijn nadeel kan werken. Wat is het algemene advies van HR-professionals op dit gebied?
Debbie | 19 november 2009 (12:07)
Over sexse discriminatie;
ik ben een vrouw met technische aanleg en logistieke ervaring. Na vele ongemotiveerde afwijzingen ben ik begonnen mijn voornaam en geslacht weg te laten. Dit leverde mij ineens veel uitnodigingen op,( ik kan namelijk wel een goed c.v. schrijven) ondanks het missen van een mooie dure opleiding.
Het is alleen jammer dat de uitnoding automatisch aan "de heer..." wordt gestuurdt.
Toch ergerde ik mij hieraan en heb bedacht dat men mij toch ook na een gesprek niet aanneemt als men toch geen vrouw wil.
Hetzelfde geldt voor de leeftijd, je kunt de geboorte datum weglaten maar als de werkgever een jonger persoon wil en je eenmaal op gesprek komt houd het toch op, hoe "goed" je ook bent
Ik denk nu maar, "als jullie zo kortzichtig zijn, dan wens ik niet met jullie geassocieerd te worden"
(Je moet namelijk ook nog een tijd met deze mensen werken en ze dan altijd opnieuw moeten overtuigen...helaas ervaring...)
En over het tijdstip waarop ik dit schrijf.....lieve Ilse....tegenwoordig draaid de wereld 24 uur per dag door, ik mag straks gewoon weer naar mijn werk en als jij lief ligt te dromen steun ik de economie nog een stukje...
Wat bij mij al wel altijd heeft gewerkt is het gebruik van de nieuwste technieken en de juiste benamingen...voorbeeld:
Toen het nog niet gewoon was dat je je handtekening kon zetten onder je brief via p.c. deed ik dat een keer wel en werd daardoor, door de nieuwsgierigheid van de lezer uitgenodigd,
Zorg dat er iets is waardoor de lezer even denkt "hé, wat is dat..."
Ik ben twee weken naar het buitenland geweest tijdens de opstart van een fabriek van ons daar, stelde niks voor maar schijnt voor recruiters héél interressant te wezen... (die komen zelf namelijk nergens...)
Zeg niet..."een computer gestuurde machine" maar PLC besturing en naam en type nummers.
Ja mensen, er zijn ook gewoon harde werkers zonder hoge opleidingen maar met een hoog niveau die tips willen over hun c.v.'s. Mensen die iets anders zoeken dan een kantoorbaan.....buiten jullie doelgroep?
Stenna | 19 november 2009 (12:22)
Helemaal eens met de reacties over leeftijddiscriminatie. Ik ben 45 (pas) en laat mijn geboortedatum ook bewust weg. Anders word ik niet eens uitgenodigd! Men ziet blijkbaar niet dat ik nog net zoveel werkjaren voor de boeg heb als ik er achter de rug heb (nog minstens 20). Dus nog lang niet uitgerangeerd, maar pas op de helft van mijn carriere!
Annet | 19 november 2009 (13:24)
De reactie van Ilse op 18 november 2009 (16:34), moet ik om glimlachen. Ze werkt vast op een personeelsadministratie waar ze de hele dag koffie drinken en uit het raam staren. Ilse, er zijn mensen die bijvoorbeeld vrij hebben, in wisseldiensten werken, als ZZP werken, thuis werken etc.
Ik hoop van harte Ilse dat jij niet een CV moet lezen.
Daag, groet van Annet, vandaag thuis een artikel schrijven.
Benedicte | 19 november 2009 (16:35)
Hoe zit het eigenlijk met het plaatsen van een pasfoto van jezelf op je cv, zoals ik nu heb? Als projectmanager zoek ik onder andere binnen de (zakelijke) eventbranche en daar is het gebruikelijk om een foto in je cv te hebben, sterker nog, er wordt vaak om gevraagd.
Maar wellicht werkt het averrechts bij andere instellingen waar ik ook solliciteer, zoals overheid en non-profit organisaties? Heeft iemand suggesties?
Groeten, Benedicte
Benedicte | 19 november 2009 (16:40)
Hoe zit het eigenlijk met het plaatsen van een pasfoto van jezelf op je cv, zoals ik nu heb? Als projectmanager zoek ik onder andere binnen de (zakelijke) eventbranche en daar is het gebruikelijk om een foto in je cv te hebben, sterker nog, er wordt vaak om gevraagd.
Maar wellicht werkt het averrechts bij andere instellingen waar ik ook solliciteer, zoals overheid en non-profit organisaties? Heeft iemand suggesties?
Groeten, Benedicte
Benedicte | 19 november 2009 (20:58)
Hoe zit het eigenlijk met het plaatsen van een pasfoto van jezelf op je cv, zoals ik nu heb? Als projectmanager zoek ik onder andere binnen de (zakelijke) eventbranche en daar is het gebruikelijk om een foto in je cv te hebben, sterker nog, er wordt vaak om gevraagd.
Maar wellicht werkt het averrechts bij andere instellingen waar ik ook solliciteer, zoals overheid en non-profit organisaties? Heeft iemand suggesties?
Groeten, Benedicte
anneke | 19 november 2009 (23:39)
Wat een reacties allemaal. Inderdaad je krijgt soms geen enkel bericht terug van het bedrijf waar je gesolliciteerd hebt. Waar zijn de normen en waarden gebleven?
Een leuk staaltje: 2 sollicitatiebrieven verstuurd met de dezelfde tekst allebei voor een secretaresse baan bij dezelfde instelling met vermelding dat ik niet meer dan 24 uur wil werken. Word ik uitgenodigd blijkt dat men iemand zoekt voor meer uren en voor de andere een afwijzing gekregen!! Zelfde brief (natuurlijk aangepast op de functie) zelfde cv!
Of ik word telefonisch benaderd; cv opgestuurd zonder leeftijd vraag: hoeveel uur wilt u werken (staat in de brief), waar woont u (staat in de brief), hoe oud bent u (staat NIET in de brief of cv), we betalen u € ..,= per uur wilt u nog verder met de procedure??
Of gesolliciteerd: afwijzing gekregen, na telefonisch navragen blijken er genoeg kandidaten te zijn en nog meer van die bulsh...maar de volgende week staat dezelfde vacature weer in de krant en nu zelfs op werk.nl. Ik heb jaren het werk gedaan wat men vraagt maar toch een afwijzing gekregen!
Ik heb nu inmiddels een standaard brief die ik gecreerd heb a.d.h.v. de brief waarop ik uitnodigingen heb gehad en steeds aanpas aan de vacature en het bedrijf.
Ach, als het zo doorgaat kan ik straks mijn geld verdienen met het schrijven van een boek over alle sollicitaties en de (wel/geen) reacties van de werkgevers.
Zelfs als je op vacatures reageert via uwv werk.nl krijg je geen enkele reactie terug.
Ik denk maar zo de aanhouder wint en je kan van te voren niet weten of nou een recruiter, HR functionaris of gewoon de aankomende leidinggevende je solli leest. (misschien weer een nieuw woord voor de van Dale?)
Erica | 20 november 2009 (22:35)
Inderdaad, Jurgen "dooddoener" is niet het juiste woord.
Doodzonde nr. 10: het-van-geen-ophouden-weten. Een CV's dat veel te gedetailleerd en te lang van stof is, wekt de indruk dat de schrijver ervan in de dagelijkse omgang ook een o-h is, of op zijn minst niet de hoofdzaken van de bijzaken kan scheiden.
Annet | 21 november 2009 (12:41)
@ Benedicte
Pasfoto op je CV is echt niet nodig hoor. Laat weg want men staart dan alleen nog maar naar je pasfoto en als je toet ze niet bevalt wordt je op de stapel afwijzingen gelegd.
Grote onzin die foto dus.
Laat bedrijven eerst maar eens leren hoe om te gaan met sollicitanten, het lezen van brieven en CV's. De situatie zoals eerder door mij gemeld is veelal schrijnend en zeer onfatsoenlijk.
@ Anneke
het is te schandalig voor woorden en dan te bedenken dat die bedrijven een enthousiaste, geen 9 tot 5 mentaliteit en vooral professionaliteit zoeken.
Ik wens jullie veel succes toe.
Eric de Vries | 7 december 2009 (17:17)
Er moet me even iets van het hart. Natuurlijk mag er niet op leeftijd worden gediscrimineerd en we zullen wel hopeloos achter lopen in Nederlend, echter: In Nederland is de geboortedatum onderdeel van het cv. Je kunt hem er natuurlijk aflaten, dit wekt vooral ergernis. Verder moet leeftijdsdiscriminatie niet worden verward met de wens van veel bedrijven iemand aan te nemen met ambitie en drive, wanneer een persoon met 20 jaar ervaring nog steeds op een medior rol zit dan zegt dat iets over die persoon, wordt deze dan afgewezen dan is het verhaal naar buiten over het algemeen: "Ik ben op m'n leeftijd afgewezen", terwijl er vooral andere redenen zijn. Echte leeftijdsdiscriminatie komt ook nog steeds voor, hier moeten ze snel mee stoppen anders gaat de arbeidsmarkt op slot. Er moet dan wel iets aan het salaris gebeuren, het is niet goed uit te leggen dat iemand met de zelfde baan op z'n 50ste twee keer zoveel moet verdienen als degene die 30 is.
Mariska | 7 december 2009 (22:52)
Iemand van 50 jaar met eenzelfde baan als iemand van 30 zou inderdaad niet 2x zoveel moeten verdienen, ...áls deze persoon dit niet waard zou zijn. Ervaring hoeft niet op basis van automatisme te worden betaald en het salaris hoeft evenmin met de jaren lineair te stijgen. Maar de manier waarop in NL angstig gepraat en aan de buitenkant beoordeeld wordt over ouderen op de arbeidsmarkt, en zulke aannames, dat een ervaren iemand van 50 veel te duur zou zijn of vastgeroest zou zitten, hóudt de situatie bekrompen. Geef die mensen meer kans en zoek als jonge, ambitieuze tussenpersoonsconsultant of personeelsfunctionaris niet alleen "soort-zoekt-soort". Tegelijkertijd mag een ervaren 50'er er inderdaad ook niet van uitgaan zijn leeftijd in salaris vermenigvuldigd te zien. Wellicht dat de scheefgroei ook komt door het Nederlandse comfortabele sociale wattensysteem, ...eeeeh wéttensysteem...
En over ambitie gesproken, hoe houden we in een globaliserende wereld een prominente plaats als andere, véél grotere landen véél sneller en agressiever opkomen dankzij hun arsenaal aan goedkope arbeidskrachten. Gaan we de verworven ervaring en kennis die we in huis hebben dan juist parkeren en blokkeren, in plaats van ze te gebruiken en dóór het gebruik ervan motiveren ambitieus te blijven? Door diezelfde globalisering zetten we belangrijke NL bedrijven nu al te koop en worden we morgen nog afhankelijker van de ouderen en wijzen, maar dan wel van een buitenlands hoofdkantoor... KLM... Essent...
Elmer | 21 december 2009 (12:27)
Recruiters zouden de leeftijdsoogkleppen eens moeten afgooien. Iemand die al ruim elf jaar als interimmer actief is (c'est moi) is per definitie flexibel. Dat is immers een eerste vereiste om je in dat wereldje te kunnen handhaven. Recruiters kijken echter eerst naar de geboortedatum, zoals hierboven al terecht verschillende malen is opgemerkt.
Over een paar dagen word ik 55, maar wil de jongere HR-mensen graag een Metallica zin voorhouden: open mind for a different view, and nothing else matterzzz...
Ellen | 30 december 2009 (22:58)
@ Debbie, heel mooi betoog. Hulde. Ik ging zelf door bepaalde reacties twijfelen of ik geslacht (voornaam) en leeftijd (geboortedatum) nog wel moest noemen, maar jij spreekt de waarheid. Bij het eerste gesprek komen ze er toch wel achter en krijg je de baan na al die moeite alsnog niet.
André | 11 januari 2010 (11:29)
Leeftijdsdiscriminatie is per wet verboden maar werkgevers doen niets anders.Zelf ben ik ook 50 geworden maar ik laat mijn geboortedatum gewoon op de cv staan,uiteindelijk zal je het toch niet gaan redden mocht het tot een gesprek komen.Wat werkgevers zoeken zijn mensen met hoge opleidingen,veel ervaring en kennis en niet ouder dan 21 jaar zodat de salarissen laag kunnen blijven.
De overheid zou hierin misschien een rol kunnen spelen door een soort van subsidieregeling in te stellen,tenslotte wilen ze ons toch ook tot aan de 67 aan het werk hebben.
Mariska | 17 juli 2010 (21:41)
.... och en de rij wordt alleen maar langer! Nu weer Organon... ! En niemand die zoals Sarkoz, Merkel of als volledige regeringsdelegatie de directie in het buitenland eens even persoonlijk op gaat zoeken ???
Desiree van Gorp, van Nijenrode was deze avond op het journaal, op TV. Ze vertelde over de 41.000 banen die wij in NL al door de globalisering verloren hebben doordat het hoofdkantoor nu elders in de wereld staat en wij van een niet betrokken engelstalige buitenlandse directie geleid worden... En tegelijkertijd staren wij ons in dit kikkerland maar dood op "jong", "kneedbaar" en "goedkoop" personeel. Morgen zitten in NL niet alleen de mensen boven de 40 zonder werk, maar ook hetzelfde naief en onervaren grut dat deze leeftijdsgroep bewust of onbewust blijft blokkeren.
Hans | 9 november 2010 (13:33)
Hoe mooi en degelijk je curriculum vitae er ook uitziet er is een regel die je de das omdoet. Je leeftijd. Er zijn thans 490.000 mensen die op zoek zijn naar een baan. De helft daarvan is ouder dan 45 jaar en de helft daarvan is al langer dan een jaar zonder werk. Je kunt alleen nog maar minister worden ( boven de 60 ) of touren in een popgroep. Wanneer er eerst wordt gebeld om informatie dan is bij de vraag of leeftijd geen probleem is altijd het klassieke antwoord : "daar heb ik de opdrachtgever niet over gehoord ".
Tim Wassen | 6 januari 2011 (10:55)
Leuk om dit te lezen allemaal! Zelf heb ik ooit de tip gekregen om per bedrijf te vermelden wat je geleerd hebt en/of bereikt. Zo leek een simpel bijbaantje in de telecommunicatie niet het vermelden waard, maar heb ik daar als puber wel mijn communicatieve vaardigheden verscherpt, slecht nieuws brengen enz enz. Hier denk ik 10 jaar later als manager nog vaker aan terug. Dus: bedrijfsnamen zijn geduldig, vertel wat je hebt geleerd. Dat maakt een 1e kennismaking tussen recruiter en sollicitant ook efficienter. Tip voor de 45 plussers: stap lager in bij een bedrijf en laat binnen afzienbare tijd je meerwaarde zien, ze zullen je dan zeker later doorgroeien. Een 30'er kan relatief gezien hoger instappen.
Zelf ben ik 29 en zoek ik ook een baan als leidinggevende in Limburg of Brabant. Dus wie tips heeft google mij!
gr. Tim